Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det var Rysslands usla ekonomi mitt inlägg handlade om från start.
Så rikta du ditt nya favorit-uttryck dit det hör hemma.
??

Edit: 11301 så slipper du leta.
Fake news, 11,284 var starten, det handlade om Rysslands GODA ekonomi. Historierevisionism - nej tack!

???

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fake news, 11,284 var starten, det handlade om Rysslands GODA ekonomi. Historierevisionism - nej tack!

???
Markus: Ryssland ekonomi verkar växa.
Kratoz: Ryssland ekonomi och rubeln suger.
Team Toker: Whatabout sverige.
Markus: Precis! Whatabout svenska kronan!
Kratoz: Rubeln suger mer.
Markus: WHATABOUTISM!

Bara att följa citat-pilarna.
:krama

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Markus: Ryssland ekonomi verkar växa.
Kratoz: Ryssland ekonomi och rubeln suger.
Team Toker: Whatabout sverige.
Markus: Precis! Whatabout svenska kronan!
Kratoz: Rubeln suger mer.
Markus: WHATABOUTISM!

Bara att följa citat-pilarna.
:krama
Det är bara för att jag har högre förväntningar på dig och glöm heller aldrig att två fel gör inte ett rätt!

???

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Det är bara för att jag har högre förväntningar på dig och glöm heller aldrig att två fel gör inte ett rätt!

???
"Mitt inlägg från start" som jag tydligt hänvisar till i 11323 är 11301.
Så inget fel där.
Däremot, om vi nu ska räkna, är du nu uppe i två fel bara ikväll vilket, som du så riktigt skriver, inte gör ett rätt. ?

Min vana trogen kommer jag avsluta detta utbyte nu då jag bevisat det jag vill och detta inte längre tillför något till trådens ämne.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
va är skillnaden ? det visar ju att detta pisse landet bara sjunker längre o längre ner i avgrunden
ps... bara i år har kronan sjunkit med 7 %
en dansk krona koster näääästan 1.7 med det valuta påslag som banken lägger på vid köp med kort
härligt eller hur
Det handlar ju lite om vad du tar för tidshorisont. Tittar på på hur det såg ut typ 2021 så låg dollarn på drygt 13 kronor på på 20 års sikt har kronan stärkts mot dollarn.
Så det är klart att tidshorisonten är intressant.
Kronan har försvagats mot dollarn på senare år ja. Men det är inte alls i samma omfattning som Rubeln. Och faktum är att det delvis är att förvänta eftersom mindre valutor har en tendens att försvagas mer i tider när det råder mer eller mindre global instabilitet i ekonomin.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Minus 15% för rubeln mot SEK på 5 år är förvisso en nedgång men beaktar man alla sanktioner mot Ryssland de senaste åren så måste man ju säga att rubeln klarat sig exceptionellt starkt.

Jämför med hur den svenska kronan fallit 20% mot USD under samma period och då finns det inga handelssanktioner eller andra politiska motstånd för handel med Sverige.

Särskilt de senaste 2.5 åren har jag varit extrema för den svenska kronan. Vi sänder ett tack till Riksbanken som valt att kortsiktigt rädda bolånekollektivet. Det kommer dock kosta oss mer på lång sikt.

SEK_USD.jpg

RBL_SEK.png

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Minus 15% för rubeln mot SEK på 5 år är förvisso en nedgång men beaktar man alla sanktioner mot Ryssland de senaste åren så måste man ju säga att rubeln klarat sig exceptionellt starkt.

Jämför med hur den svenska kronan fallit 20% mot USD under samma period och då finns det inga handelssanktioner eller andra politiska motstånd för handel med Sverige.

Särskilt de senaste 2.5 åren har jag varit extrema för den svenska kronan. Vi sänder ett tack till Riksbanken som valt att kortsiktigt rädda bolånekollektivet. Det kommer dock kosta oss mer på lång sikt.

View attachment 489871

View attachment 489870
Såvitt jag kan se så är tom rubel mot kronan ganska +/-0 sedan krigsutbrottet.
Som du skriver, ganska exceptionellt.

Lite OT men...
Detta är varför jag normalt inte är emot "whataboutism" eftersom det kan ge nya perspektiv/ingångar i vissa frågor.
Så länge det används på det sättet och inte för att rättfärdiga vidrigheter (som också gjorts ett antal ggr i den här tråden).

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Lite OT men...
Detta är varför jag normalt inte är emot "whataboutism" eftersom det kan ge nya perspektiv/ingångar i vissa frågor.
Så länge det används på det sättet och inte för att rättfärdiga vidrigheter (som också gjorts ett antal ggr i den här tråden).

Krigsutbrottet ja...

Väljer man dagen innan invasionen 23 februari 2022 så kostade 1 rubel 0.1299 kr och idag kostar den 0.1272.

Rubeln har alltså stärkts mot kronan sedan invasionen började. Vilket iofs säger mer om svensk valuta- och finans-politik.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
där var en tid då svenska kronen var starkare än danska kronen.
men sen gick det ner för backe o vi rullar fortfarande neråt i en rasande fart.
var o handlade spagetti igår.
för ca 1 md sen kostade 1 kilo 25 kr igår kostade samma sort o märke 34 kr kilot
hipp hipp hurra

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
för ca 1 md sen kostade 1 kilo 25 kr igår kostade samma sort o märke 34 kr kilot
hipp hipp hurra
Ingen vet riktigt vad det här beror på. Sveriges ekonomi går bra, BNP ökar och arbetslösheten sjunker. Vi klarade nedgången under pandemin bättre än många andra länder. Det är några småsaker: internationella bedömare anser att svenskarna har för hög belåningsgrad, att fastighetsmarknaden har problem. Det krånglar med Natomedlemskap, och gängkrig och kriminalitet breder ut sig. Men inget av detta har egentligen någon ekonomisk betydelse, vår svaga kronan är litet av ett mysterium.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Enig, att inte kunna eller vilja relatera till närliggande områden tyder bara på en diagnos eller faktaresistens. Jämför någon som påstår att andelen mord i Sverige är konstant.

It's a fine line.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
hipp hipp hurra
Låter alldeles för dyrt, ska till Lidl och/eller Rusta idag, återkommer med ett korrekt pris. Gör ditt jobb för fan, ingen köper spagetti för 34kr/kg.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
hipp hipp hurra
Danska kronan har fix-kurs på euron med 7,5. Kan ju förklara saken…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Lite OT men...

Rubeln har i princip noll värde annat än på papperet eftersom den inte kan handlas med.

Så man behöver nog använda andra jämförelser än en hittepåkurs som bygger på ryska uppgifter.

En annan sak är att när det blir internationella kriser då samlas man kring de ”stora” internationella valutorna, dvs USD och EUR.

Så visst, var gärna emot Euron men inse vad vi förlorar och har förlorat genom att ha SEK även om det har vissa fördelar också i vissa aspekter.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Om man nu tror att växelkurser spelar någon roll så kan man ju bara pegga kronan mot tex euron, inga konstigheter alls. Då blir vi säkert genast mycket rikare och får en större köpkraft.
Eller så spelar det inte någon större roll om vi mäter priset på din 8 timmars arbetsdag eller påsen med bananer i kr eller i euro.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rubeln har i princip noll värde annat än på papperet eftersom den inte kan handlas med.

Så man behöver nog använda andra jämförelser än en hittepåkurs som bygger på ryska uppgifter.

En annan sak är att när det blir internationella kriser då samlas man kring de ”stora” internationella valutorna, dvs USD och EUR.

Så visst, var gärna emot Euron men inse vad vi förlorar och har förlorat genom att ha SEK även om det har vissa fördelar också i vissa aspekter.
Jämför man SEK med PLN (som är en ganska relevant jämförelse, då det är en annan europeisk valuta inom EU-zonen) i ett land där industrin mår ganska bra, så ser ju kronan ut att ha mått ganska okej.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om man nu tror att växelkurser spelar någon roll så kan man ju bara pegga kronan mot tex euron, inga konstigheter alls. Då blir vi säkert genast mycket rikare och får en större köpkraft.
Eller så spelar det inte någon större roll om vi mäter priset på din 8 timmars arbetsdag eller påsen med bananer i kr eller i euro.

Du hade inte hunnit bli vuxen 1992 va?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...