Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är i Karlskoga, men de har klent med överskott nu.

Ja, på en lite seriösare not så söker både SAAB och BAE folk nu, dom kör för fullt dygnet runt

Jag skulle tro att det är likadant för all försvarsindustri i västvärlden

Puttlers försvarsindustri går väl så fullt dom kan, men bara för att täcka inhemskt behov, inte för att jag tror att dom KAN sälja så mycket på export nu heller...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, på en lite seriösare not så söker både SAAB och BAE folk nu, dom kör för fullt dygnet runt

Puttlers försvarsindustri går väl så fullt dom kan, men bara för att täcka inhemskt behov, inte för att jag tror att dom KAN sälja så mycket på export nu heller...
Sett lite mer trovärdiga analyseer som säger att Ryssland på något sätt lyckats tappa bort sin förmåga att bygga militärmateriel helt i princip. Som, senaste ubåten tog dem 16 år att bygga. Deras flygplan är lika illa med, de kan helt enkelt inte bygga saker längre.
Fan vet hur väl det stämmer, men det skulle väl förklara en del av deras materiella tillstånd.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Rysslands ekonomi går jättebra enligt en finsk rapport, hittar den inte nu men den fladdrade förbi i flödet idag, bnp växer med två procent. Tyckte det pratades om att ekonomin skulle krascha, skumt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Rysslands ekonomi går jättebra enligt en finsk rapport, hittar den inte nu men den fladdrade förbi i flödet idag, bnp växer med två procent. Tyckte det pratades om att ekonomin skulle krascha, skumt.
Deras militärindustri tar allt större del av deras BNP, och den industrin lär väl växa ännu mer. Sedan behöver deras ekonomi ju växa rätt mycket för att vara hyfsat jämlik med den enorma mänden naturresurser de sitter på, USA har väl 3-4 stater med större BNP?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jo, dom rapporterar fina siffror och rear ut oljan till dom som fortfarande köper...

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Tror du att ryska folket fått det 2 % bättre under perioden?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Jag har varit på en elektronikmässa i Gdansk idag och fått en del förfrågningar om MIL-specade komponenter. Antagligen mer sånt på DSEI den här veckan, men jag har ännu inte listat ut hur jag ska kunna vara på två platser samtidigt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har varit på en elektronikmässa i Gdansk idag och fått en del förfrågningar om MIL-specade komponenter. Antagligen mer sånt på DSEI den här veckan, men jag har ännu inte listat ut hur jag ska kunna vara på två platser samtidigt.

Bröt dom på ryska dom som frågade? :hihi

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Egentligen borde vi väl boykotta varor från alla länder som importerar Ryssk Gas !?!
Alla länder med fel värdegrund bör bojkottas.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Tror du att ryska folket fått det 2 % bättre under perioden?

Säger makthavarna att ekonomin ska växa med 2 procent per år så är det bara att kavla upp ärmarna och lyda.
Att du själv skulle få det bättre genom att arbeta mindre spelar ingen roll, du har då nämligen fel.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Deras militärindustri tar allt större del av deras BNP, och den industrin lär väl växa ännu mer. Sedan behöver deras ekonomi ju växa rätt mycket för att vara hyfsat jämlik med den enorma mänden naturresurser de sitter på, USA har väl 3-4 stater med större BNP?
Ja USA är ett rikt och bra land men nu tappade jag kopplingen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja USA är ett rikt och bra land men nu tappade jag kopplingen.
Rysslands BNP borde vara lite drygt 10 ggr så hög som den varit som bäst.
Jag menar, i början av Sovjettiden var deras produktion större än hela USAs produktion, men sedan gick det åt helvete och de har aldrig hämtat sig. När deras ekonomi svänger upp brukar det mest vara för att oljepriset eller gaspriset gått upp, inte för att ekonomin i sig går bra.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ingen aning, tror du svenska eller isländska folket fått det bättre senaste 43 åren? Ha!

Du tror alltså att ryssland haft en mer fördelaktig utveckling än Sverige och Island för den genomsnittlige invånaren sedan 1980?

Det tror inte jag. Vad nu den tidsperioden har med den här diskussionen att göra. Känns mer som att du byggde ihop någon konstig halmgubbe att sabla sönder.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du tror alltså att ryssland haft en mer fördelaktig utveckling än Sverige och Island för den genomsnittlige invånaren sedan 1980?

Det tror inte jag. Vad nu den tidsperioden har med den här diskussionen att göra. Känns mer som att du byggde ihop någon konstig halmgubbe att sabla sönder.
Nej på båda, jag tycker bara att det är intressant att deras ekonomi växer, det är inte bilden jag haft hittills, framför allt inte då i början då alla skulle därifrån och moskvabörsen höll stängt i någon månad. Jag trodde deras ekonomi skulle kollapsa helt, det talades om bankrutt osv, vad trodde du första halvan av förra året?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag trodde deras ekonomi skulle kollapsa helt, det talades om bankrutt osv, vad trodde du första halvan av förra året?
Själv trodde jag Ryssland skulle köra över Ukraina på några dagar, en vecka max. Jag är jätteglad att jag hade fel i det.

Ska vi prata ekonomi så trodde många att framförallt de västeuropeiska länderna skulle kollapsa under höga energipriser och det hände inte heller. Att Ryssland skulle drabbas negativt av sanktioner var uppenbart, men också att de inte skulle kollapsa då de har handel med resten av världen. Såklart under sämre villkor då resten av världen vet hur pressade de är. De upptrissade olje och gaspriserna har väl kompenserat för mycket och fått ryska ekonomin att se ut som den klarat sig relativt bra, men det finns en gräns hur mycket det kan gå upp. Likadant har man till höga kostnader försökt hålla rubeln från att kollapsa men det kan man inte heller göra hur länge som helst, fråga Bengt Dennis.

Men det är klart att det här slår, och även om kriget och de ekonomiska sanktionerna tog slut idag så skulle Ryssland vara påverkat negativt i minst 10-20 år Men antagligen längre. Är väl någon miljon som drog och de är ofta högutbildade. Några hundra tusen döda, och för varje död är det i snitt 4-5 fysiskt skadade, till det kommer PTSD och andra psykiska följder, exempelvis USA har bland sina soldater ungefär 4 självmord per avliden i strid. , otalt ytterligare någon miljon unga som inte kommer kunna jobba vettigt under sin livstid.

Ser man till de militära förlusterna så blir det också dyrt. Flera tusen stridsvagnar, ännu fler tusen stridsfordon, några hundra stridsflygplan och sedan helikoptrar, båtar, lastbilar, luftvärnssystem etc kommer att kosta att ersätta, samt utbilda ny personal. Visst, mycket var gammalt och nära avskrivning, precis som det som skickas från väst, men även det måste ersättas med nytt i stor mängd. Det är ett antal tusen miljarder som kommer behöva pumpas in där för att ens kunna hålla minimala styrkor. Reagan rustade som bekant ihjäl Ryssland på 80-talet, men nu verkar de kunna göra det helt på egen hand.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nej på båda, jag tycker bara att det är intressant att deras ekonomi växer, det är inte bilden jag haft hittills, framför allt inte då i början då alla skulle därifrån och moskvabörsen höll stängt i någon månad. Jag trodde deras ekonomi skulle kollapsa helt, det talades om bankrutt osv, vad trodde du första halvan av förra året?
Rubel har fallit 22% mot dollarn i år.
Centralbanken har nyligen höjt räntan till 12%.
Inflationen rapporteras som 3% men beräknas till uppåt 60%.
Förra året minskade BNP med 2.1%.
I år, med tanke på förra årets fall, kommer den hamna mellan -2% och +1% spås det.
Det som i perioder trycker upp tillväxten verkar isf framförallt vara krigsindustrin.

Tror dom har det ganska tufft.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...