Jag trodde deras ekonomi skulle kollapsa helt, det talades om bankrutt osv, vad trodde du första halvan av förra året?
Själv trodde jag Ryssland skulle köra över Ukraina på några dagar, en vecka max. Jag är jätteglad att jag hade fel i det.
Ska vi prata ekonomi så trodde många att framförallt de västeuropeiska länderna skulle kollapsa under höga energipriser och det hände inte heller. Att Ryssland skulle drabbas negativt av sanktioner var uppenbart, men också att de inte skulle kollapsa då de har handel med resten av världen. Såklart under sämre villkor då resten av världen vet hur pressade de är. De upptrissade olje och gaspriserna har väl kompenserat för mycket och fått ryska ekonomin att se ut som den klarat sig relativt bra, men det finns en gräns hur mycket det kan gå upp. Likadant har man till höga kostnader försökt hålla rubeln från att kollapsa men det kan man inte heller göra hur länge som helst, fråga Bengt Dennis.
Men det är klart att det här slår, och även om kriget och de ekonomiska sanktionerna tog slut idag så skulle Ryssland vara påverkat negativt i minst 10-20 år Men antagligen längre. Är väl någon miljon som drog och de är ofta högutbildade. Några hundra tusen döda, och för varje död är det i snitt 4-5 fysiskt skadade, till det kommer PTSD och andra psykiska följder, exempelvis USA har bland sina soldater ungefär 4 självmord per avliden i strid. , otalt ytterligare någon miljon unga som inte kommer kunna jobba vettigt under sin livstid.
Ser man till de militära förlusterna så blir det också dyrt. Flera tusen stridsvagnar, ännu fler tusen stridsfordon, några hundra stridsflygplan och sedan helikoptrar, båtar, lastbilar, luftvärnssystem etc kommer att kosta att ersätta, samt utbilda ny personal. Visst, mycket var gammalt och nära avskrivning, precis som det som skickas från väst, men även det måste ersättas med nytt i stor mängd. Det är ett antal tusen miljarder som kommer behöva pumpas in där för att ens kunna hålla minimala styrkor. Reagan rustade som bekant ihjäl Ryssland på 80-talet, men nu verkar de kunna göra det helt på egen hand.