Ska man vara orolig för Ryssland?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...

Martti som blev känd för många genom sina föreläsningar om rysk krigföring, höll ett av sina sista föredrag tidigare i år. Slå på finska undertexter, gå till inställningar och sätt automatisk översättning till tex svenska. För den som nu inte kan finska... kolla hans föreläsningar - de ger bra inblick i hur ryssen tänker.

Martti avled 30:e augusti i år bara 62 år gammal, av cancer.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu hävdar Kadyrov själv i en video att han inte ligger i koma... :va
Vet inte om jag tror på han :crash

Det skulle ju iofs kunna ha varit en redig dygnfylla och efterföljande blackout som startade ryktet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu hävdar Kadyrov själv i en video att han inte ligger i koma... :va
Vet inte om jag tror på han :crash

Det skulle ju iofs kunna ha varit en redig dygnfylla och efterföljande blackout som startade ryktet.
Bäst att kolla om han är radioaktiv.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Rubel har fallit 22% mot dollarn i år.
Centralbanken har nyligen höjt räntan till 12%.
Inflationen rapporteras som 3% men beräknas till uppåt 60%.
Förra året minskade BNP med 2.1%.
I år, med tanke på förra årets fall, kommer den hamna mellan -2% och +1% spås det.
Det som i perioder trycker upp tillväxten verkar isf framförallt vara krigsindustrin.

Tror dom har det ganska tufft.
inte så stor skillnad från sverige :lol:lol:lol

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ändå grymt att alla offentligt anställda chefer i Ukraina är korrumperade, förutom Zelensky.

Arma folk.
Han är ju en skådespelare. Alla vet ju att skådisar alltid har rätt, alltid är ärliga, och alltid vet bättre än gemene man och vanliga dödliga.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Själv trodde jag Ryssland skulle köra över Ukraina på några dagar, en vecka max. Jag är jätteglad att jag hade fel i det.

Ska vi prata ekonomi så trodde många att framförallt de västeuropeiska länderna skulle kollapsa under höga energipriser och det hände inte heller. Att Ryssland skulle drabbas negativt av sanktioner var uppenbart, men också att de inte skulle kollapsa då de har handel med resten av världen. Såklart under sämre villkor då resten av världen vet hur pressade de är. De upptrissade olje och gaspriserna har väl kompenserat för mycket och fått ryska ekonomin att se ut som den klarat sig relativt bra, men det finns en gräns hur mycket det kan gå upp. Likadant har man till höga kostnader försökt hålla rubeln från att kollapsa men det kan man inte heller göra hur länge som helst, fråga Bengt Dennis.

Men det är klart att det här slår, och även om kriget och de ekonomiska sanktionerna tog slut idag så skulle Ryssland vara påverkat negativt i minst 10-20 år Men antagligen längre. Är väl någon miljon som drog och de är ofta högutbildade. Några hundra tusen döda, och för varje död är det i snitt 4-5 fysiskt skadade, till det kommer PTSD och andra psykiska följder, exempelvis USA har bland sina soldater ungefär 4 självmord per avliden i strid. , otalt ytterligare någon miljon unga som inte kommer kunna jobba vettigt under sin livstid.

Ser man till de militära förlusterna så blir det också dyrt. Flera tusen stridsvagnar, ännu fler tusen stridsfordon, några hundra stridsflygplan och sedan helikoptrar, båtar, lastbilar, luftvärnssystem etc kommer att kosta att ersätta, samt utbilda ny personal. Visst, mycket var gammalt och nära avskrivning, precis som det som skickas från väst, men även det måste ersättas med nytt i stor mängd. Det är ett antal tusen miljarder som kommer behöva pumpas in där för att ens kunna hålla minimala styrkor. Reagan rustade som bekant ihjäl Ryssland på 80-talet, men nu verkar de kunna göra det helt på egen hand.
Bra analys, håller med.
De verkligt dåliga konsekvenserna kommer drabba ryssland senare.
Men ju längre kriget håller på, desto mer kommer det märkas.
Man ska även tänka på att man kan "dopa" sina siffror på olika sätt - vilket även det kommer slå tillbaks.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Rykten baserat på vad ukrainarna har snappat upp från folk från Tjetjenien. Än så länge....

Fast hans hälsa är nog inte riktigt så bra just nu
View attachment 489687
Vissa har iallafall det bra i fält. Gott om käk mm. Att killen har hälsoproblem torde inte vara märkligt. Koppla ett uppenbart överätande med stress och lite sömn, så kommer problemen att hopa sig.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Inget är säkert ännu. Han är som Schrödingers diktator, både levande och död.
Enda vi vet är att han är ganska bloated ?
Ja man ska ta all info från båda sidor, med stoooor nypa salt.
Men att det varit tyst från killen en tid, är EN observation av många.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Nej, jag ... tror inte på kriget mellan Ryssland och Ukraina. Jag tror att det är fejkat för att vi ska gå på att Sverige skänker krigsmateriell till Ukraina, som sedan dras av på 'tiggarkontot', och sedan vips! är pengarna tvättade. Jo, pengatvätt sätter jag mina pengar på för att staten är kriminell, ingen har frågat mig om att skänka dyra leksaker till utlandet, vare sig det är Ukraina, Gambia eller nån avlägsen ögrupp ute i atlanten. Jag förblir 'otrogen' i ämnet och det finns inget som kan övertyga mig om annat! Jag låter hellre JW övertyga mig om att det finns en gud, och ett liv efter döden.

.. aldrig. ALDRIG!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ändå grymt att alla offentligt anställda chefer i Ukraina är korrumperade, förutom Zelensky.

Arma folk.

Det är mycket möjligt att han också är korrumperad, men hittils har inget dykt upp som pekat på det, tvärtom att han rensar bland korrumptionen pekar ju på att det inte finns någon skit på honom.

Han kommer hursomhelst att kunna bytas ut när kriget är slut, till skillnad från byxbajsaren i Kreml

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Han är ju en skådespelare. Alla vet ju att skådisar alltid har rätt, alltid är ärliga, och alltid vet bättre än gemene man och vanliga dödliga.
Reagan var troligen en av de bättre, då tänker jag inte på filmkarriären. Just sayin.
(Sjävklart är jag partisk som höger/konservativ. )

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
va är skillnaden ? det visar ju att detta pisse landet bara sjunker längre o längre ner i avgrunden
ps... bara i år har kronan sjunkit med 7 %
en dansk krona koster näääästan 1.7 med det valuta påslag som banken lägger på vid köp med kort
härligt eller hur
Pissigt men ändå betydligt bättre än Putlers rubel. ?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka