Ska man vara orolig för Ryssland?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ficktjuv som varit framme ?
1696344367064.png
Kom inte över från Polen till Ukraina. Hur står det still med förhandlingsförmågan ?

Jag har tagit mig in i både Schweiz och Tyskland med en annan persons pass, (fått fel svenskt pass på "hotellet" i Frankrike. I Schweiz märkte varken jag eller polisen nått, i Tyskland: I habe eine Ausweiz aber es ist nist meine ..... följ av telefon till hotellet och så hittades en lösning 24 timmars papper att lämna in Travemunde.
England, hade tagit mitt gamla utgångna pass, men med körkort och "gott uppförande" gick det också....

Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Ficktjuv som varit framme ?
View attachment 490408
Kom inte över från Polen till Ukraina. Hur står det still med förhandlingsförmågan ?

Jag har tagit mig in i både Schweiz och Tyskland med en annan persons pass, (fått fel svenskt pass på "hotellet" i Frankrike. I Schweiz märkte varken jag eller polisen nått, i Tyskland: I habe eine Ausweiz aber es ist nist meine ..... följ av telefon till hotellet och så hittades en lösning 24 timmars papper att lämna in Travemunde.
England, hade tagit mit gamla pass, men med körkort och "gott uppförande" gick det också....

Passkontrollen in till Ukraina är rigorös. Har gjort det ett gäng gånger. Papper ska fyllas i. Dom älskar stämplar. Och Ukraina är inte med i EU. Annars hade det räckt med ID-kort.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Passkontrollen in till Ukraina är rigorös. Har gjort det ett gäng gånger. Papper ska fyllas i. Dom älskar stämplar. Och Ukraina är inte med i EU. Annars hade det räckt med ID-kort.
Får du komma in i Ukraina?

Men du behöver inte vara orolig för eventuella Z-klistermärken på hojen.
Ryssland ser nämligen ut att ta avstånd från användandet av Z framöver.
Dugin publicerade ett telegram där han förklarar att Z är en dålig symbol som inte betyder något. Ryssar borde inte dör för Z, utan för heliga Ryssland.
Flertal ryska krigsbloggare har hakat på och kallar bland annat Z för en swastika för impotenta.
Så Z ser ut att vara på väg ut. Synd för alla influensers som tatuerat in det :3freak

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag har ju förvisso sagt att det är dags för Europa att ha ett dugligt försvar länge, och att det här är något som EU och vänner borde kunna reda ut själva utan USA, men jag tror nog att USA fortfarande har ganska stora mängder gammal materiel som måste skrotas eller användas, och som de kan skicka till Ukraina för mindre pengar än vad det skulle vara att börja skrota.
Det här är bara politikerna som gör vad de alltid gör såhär års i USA.
Men de har väl inte alltid gjorts så här i USA ? När NATO bildades 1949 var USA världens ledande industrination med ett rejält handelsöverskott. USA sålde mer varor till andra länder än vad USA behövde importera. Det, handelsöverskottet var slut i slutet av 1970-talet och efter det har USA alltid behövt köpa mer utländska varor än vad andra länder köper från USA.
Resultatet är förståss dålig ekonomi och en valuta som bara hålls flytande genom att US $ blivit en handelsvaluta, varor köps och säljs i US $.
Den enkla sanningen är att USA 2023 inte har råd med Europa's "problem / utmaningar".
1696348527789.png

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Men de har väl inte alltid gjorts så här i USA ? När NATO bildades 1949 var USA världens ledande industrination med ett rejält handelsöverskott. USA sålde mer varor till andra länder än vad USA behövde importera. Det, handelsöverskottet var slut i slutet av 1970-talet och efter det har USA alltid behövt köpa mer utländska varor än vad andra länder köper från USA.
Resultatet är förståss dålig ekonomi och en valuta som bara hålls flytande genom att US $ blivit en handelsvaluta, varor köps och säljs i US $.
Den enkla sanningen är att USA 2023 inte har råd med Europa's "problem / utmaningar".
View attachment 490410
Fast jämför det med att rusta för fullt för att möta Ryssland på marken. Då har man råd med att låta andra försvara sig.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
View attachment 490410
Det är ju den planerade budgeten som spräckts, det gör de varje år, och har gjort i årtionden. Och väldigt ofta käbblas det över det för att vinna någon liten fördel. Särskilt när det snart är val, vilket det är vartannat år.
Om USA ville fixa ekonomin kan de halvera militära budgeten och fortfarande med god marginal ha världens största militära budget. De pengarna de inte skickar till Ukraina är avrundingsfel i USAS militärbudget.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Får du komma in i Ukraina?

Men du behöver inte vara orolig för eventuella Z-klistermärken på hojen.
Ryssland ser nämligen ut att ta avstånd från användandet av Z framöver.
Dugin publicerade ett telegram där han förklarar att Z är en dålig symbol som inte betyder något. Ryssar borde inte dör för Z, utan för heliga Ryssland.
Flertal ryska krigsbloggare har hakat på och kallar bland annat Z för en swastika för impotenta.
Så Z ser ut att vara på väg ut. Synd för alla influensers som tatuerat in det :3freak

Man kommer in i Ukraina utan problem. Om man har passet med. Senast jag var där blev vi stoppade av Högra Sektorn och fick k-pistar riktade mot oss. Dom lugnade sig lite när dom såg att frugan är en kvinna när hon tog av hjälmen. Otäckt. Nazzarna som väst nu hävdar inte existerat i princip.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Man kommer in i Ukraina utan problem. Om man har passet med. Senast jag var där blev vi stoppade av Högra Sektorn och fick k-pistar riktade mot oss. Dom lugnade sig lite när dom såg att frugan är en kvinna när hon tog av hjälmen. Otäckt. Nazzarna som väst nu hävdar inte existerat i princip.
2015-16 nångång eller?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
2015-16 nångång eller?

2016. Men har polare som varit där mest hela tiden även på sistone och skulle själv in för 3 veckor sedan men vi skippade östra Rumänien så körde genom Ungern istället. Skulle besökt ett hojmuseum men det vart stängt så….. Oavsett. Inga problem att ta sig in. Men det tar tid. Och har man ett ryskt visum i passet så får man vända vid gränsen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det är ju den planerade budgeten som spräckts, det gör de varje år, och har gjort i årtionden. Och väldigt ofta käbblas det över det för att vinna någon liten fördel. Särskilt när det snart är val, vilket det är vartannat år.
Om USA ville fixa ekonomin kan de halvera militära budgeten och fortfarande med god marginal ha världens största militära budget. De pengarna de inte skickar till Ukraina är avrundingsfel i USAS militärbudget.
Det stämmer att budgeten spräckts i årtionden.
Men fram till mitten av 1970-talet minskade statsskulden räknat som % av GDP.
1696354468304.png

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Det är nästan så man tror att dom har något litet groll på gång.

Jag tror hursomhelst att Ukraina klarar sig bra utan Hell just nu

Ukraina bröt Minsk-avtalen och har vägrat att avsluta inbördeskriget mot Donbass. Men visst, om du vill slösa skattepengar på skit så….. Zelenski har gett bort 30 % av odlingsbar mark, sålt ut företag till USA för ”hjälp”. Misstänker att ukrainarna kommer vakna upp och bli jävligt sura när dom insett att dom helt plötsligt är skuldsatta upp över öronen och vinster från många företag försvinner utomlands helt plötsligt…… Ge det tre år.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Så att utländska företag investerade i Ukraina är liktydligt att Zelensky gav bort odlingsbar mark till USA?
Var inte Zelensky skådespelare vid den här tiden och saknade politisk makt btw?
För övrigt så har de utländska investeringarna varit att man köpt fabriker, företag, produktionsanläggningar samt leastat/arenderat mark. Förvisso är leasingen/arendet på ganska långa perioder, upp till 50 år i vissa fall, men de äger inte marken.

Tabellen över hur mycket mark som arenderas och från vilket land företagen kommer.
Ukr_1.jpg

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...