FettSnok
96% enligt läkaren
USA inte ens med på den listan, däremot Sverige och Ryssland.
Nåväl.
Nåväl.
Så att utländska företag investerade i Ukraina är liktydligt att Zelensky gav bort odlingsbar mark till USA?
Var inte Zelensky skådespelare vid den här tiden och saknade politisk makt btw?
För övrigt så har de utländska investeringarna varit att man köpt fabriker, företag, produktionsanläggningar samt leastat/arenderat mark. Förvisso är leasingen/arendet på ganska långa perioder, upp till 50 år i vissa fall, men de äger inte marken.
Tabellen över hur mycket mark som arenderas och från vilket land företagen kommer.
View attachment 490433
Så Zelensky gjorde det där 2014? 5 år före han blev vald till president?
Zelensky demands swift end to Ukraine ban on farmland sales
Parliament must also speed up privatisation and other stalled reforms, says presidentwww.ft.com
Ukraine president plans land reform, large privatisations
Ukraine President Volodymyr Zelenskiy ordered his new government to submit a draft law for land market reform by the start of October and to prepare large-scale privatisations of state companies starting in April next year.www.reuters.com
Vad värre är….. Mycket av den ”hjälp” Ukraina fått är formulerat som lån och inte gåvor. USA gjorde samma mot England/Europa under andra världskriget. England gjorde sin slutbetalning till USA för bara några år sedan.
Så, det är frågan om privatisering av statliga tillgångar, det låter lite mindre radikalt än vad du sade. Det är också ett sätt att närma sig väst och knyta band med västländer att låta dem köpa resurser. Det verkar ju dessutom inte ha varit något problem för Ryssland att vara med och köpa, så det verkar ju ha varit helt kosher.Ukraine president plans land reform, large privatisations
Ukraine President Volodymyr Zelenskiy ordered his new government to submit a draft law for land market reform by the start of October and to prepare large-scale privatisations of state companies starting in April next year.www.reuters.com
Vad värre är….. Mycket av den ”hjälp” Ukraina fått är formulerat som lån och inte gåvor. USA gjorde samma mot England/Europa under andra världskriget. England gjorde sin slutbetalning till USA för bara några år sedan.
Så, det är frågan om privatisering av statliga tillgångar, det låter lite mindre radikalt än vad du sade. Det är också ett sätt att närma sig väst och knyta band med västländer att låta dem köpa resurser. Det verkar ju dessutom inte ha varit något problem för Ryssland att vara med och köpa, så det verkar ju ha varit helt kosher.
Analys: ”Ukraina fick precis sämre odds att vinna kriget”
USA har aldrig avsatt en talman genom omröstning. Tills idag. Det vittnar om två stora förändringar – och att Volodymyr Zelenskyj har anledning att oroa sig för framtiden.www.svt.se
Det kommer sluta med att USA gör det man alltid gjort. Man drar sig ur efter att ha totalsabbat ett land och man lämnar landet efter att ha gjort dom skuldsatta upp över öronen och i total kaos.
Jag förstår helt varför USA tycker som de gör, och det är ju inte direkt en ny utveckling att amerikanerna blivit trötta på att leka världspolis. Och jag tror att världen skulle må bättre om alla fick försöka städa sin egen skit, istället för att be USA om hjälp. Och världen har sedan WWII bett USA om hjälp om och om igen.Analys: ”Ukraina fick precis sämre odds att vinna kriget”
USA har aldrig avsatt en talman genom omröstning. Tills idag. Det vittnar om två stora förändringar – och att Volodymyr Zelenskyj har anledning att oroa sig för framtiden.www.svt.se
Det kommer sluta med att USA gör det man alltid gjort. Man drar sig ur efter att ha totalsabbat ett land och man lämnar landet efter att ha gjort dom skuldsatta upp över öronen och i total kaos.
Grejen är den att USA's styrande elit (™) mycket gärna leker världspolis.Jag förstår helt varför USA tycker som de gör, och det är ju inte direkt en ny utveckling att amerikanerna blivit trötta på att leka världspolis. Och jag tror att världen skulle må bättre om alla fick försöka städa sin egen skit, istället för att be USA om hjälp. Och världen har sedan WWII bett USA om hjälp om och om igen.
Jag har hela tiden tyckt att Rysslands anfallskrig på Ukraina är en Europeisk företeelse, och den borde hanteras av Europa. Vi ska inte gnälla på när Indien, Sydafrika eller Argentina fullkomligt skiter i vad som händer. Och vi ska inte bero på USA för att hålla Ryska imperialistiska och koloniala ageranden stången.
Jo, Ryssland har ju gjort sitt bästa för att spela geopolitik. Kina börjar ju få fart på sin med, så vi står på randen till oroliga tider. EU ha rju också försökt spela geopolitik, men ses väl som rätt fåniga och irrelevanta av resten av världen.Grejen är den att USA's styrande elit (™) mycket gärna leker världspolis.
Det finns mycket makt och pengar att hämta i det spelet, för "rätt" personer. De motiverar det ju sedan till väljarna med ett humanitärt &/nationalsäkerhetsrelaterat behov.
Folket / väljarna tröttnar ju när de får se notan, gärna kombinerat med att pengar inte spenderas på hemmaplan.
Och det förstår man ju lätt.
Problemet för omvärlden är ju att resultatet lätt blir att de påbörjar något, och sedan lämnar på hälft.
Min teori är att det är ett liknande spel som Ryssland också spelar, om mindre framgångsrikt.
Zelensky demands swift end to Ukraine ban on farmland sales
Parliament must also speed up privatisation and other stalled reforms, says presidentwww.ft.com
Krigsskadestånd av Ryssland om de blir besegrade kommer vara en dålig idé, som det alltid varit och ger bara framtida konflikter.Inte så svårt val.
Fritt land med skulder eller lydstat till en imperialistisk diktator.
Allt Ryssarna stulit under sitt anfallskrig kommer dom betala tillbaka det?
(Från mobiler, tvättmaskiner till spannmål för miljarder.)
Eller tillhörde det också egentligen Ryssarna redan innan pga NATO? ?
Grejen är den att USA's styrande elit () mycket gärna leker världspolis.
Det finns mycket makt och pengar att hämta i det spelet, för "rätt" personer. De motiverar det ju sedan till väljarna med ett humanitärt &/nationalsäkerhetsrelaterat behov.
Folket / väljarna tröttnar ju när de får se notan, gärna kombinerat med att pengar inte spenderas på hemmaplan.
Och det förstår man ju lätt.
Problemet för omvärlden är ju att resultatet lätt blir att de påbörjar något, och sedan lämnar på hälft.
Min teori är att det är ett liknande spel som Ryssland också spelar, om mindre framgångsrikt.
View attachment 490447
Nu tänker jag inte prenumera på FT och jag är lite impad över att du gör det
Just nu kan jag förstå att Ukraina gör allt de kan för att in pengar. De är ju under anfall från en ond Supermakt. Försvarskrig är inte gratis.
Bättre än att vakna en dag och inse att ens barn är bortförda och bortadopterade i RysslandUkrainarna kommer vakna upp en dag och inse att dom är skuldsatta upp över öronen…..
Och i Ukraina...?Ryssland/Sovjet har mer hjälpt än någonting annat. Afghanistan efter USA drog igång Operation Cyclone där fick Sovjet en officiell förfrågan från Afghanistans regering om att hjälpa så att inte landet destabiliserades totalt. Tio år senare tog pengarna slut, Sovjet drog sig ur och USA fick ärva sitt eget krig.
Most expensive covert action
The Guinness World Records Official site with ultimate record-breaking facts & achievements. Do you want to set a world record? Are you Officially Amazing?www.guinnessworldrecords.com
Nästan identiskt scenario som i Syrien. Om inte ryssarna hjälpt till där hade samma hänt med Syrien som hände i Libyen.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|