Ska man vara orolig för Ryssland?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Någon mer som hörde att USA absolut inte kommer skicka någon direkt militär hjälp till Ukraina, för att sedan tydligt påpeka att man däremot kommer försvara sina allierade i NATO.

Hur var det nu igen, vi var väl med i NATO också? :gnissla
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det var väl uppe redan för några dagar sen att de skulle få sin del av kakan. Sen om det blev något av det vet jag inte.
Belarus har ju gått ut med att dom minsann inte är med och invaderar.
Gissar att dom är rädda för just sanktioner.
Om Belarus inte skärmas av från finansmarknaden så lätt väl ryska oligarker kunna prångla ut medel den vägen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Någon mer som hörde att USA absolut inte kommer skicka någon direkt militär hjälp till Ukraina, för att sedan tydligt påpeka att man däremot kommer försvara sina allierade i NATO.

Hur var det nu igen, vi var väl med i NATO också? :gnissla
Ska vi gissa att den svenska opinionen tilltar liiiite åt NATO nu?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Skulle gissa på att den lutar ditåt jäkligt hårt, men det är för sent att investera i en blöja när man redan har skitit i kalsongen.
Känns som NATO nog har öppnat sin snabbkö nu...
Frågan är bara vad som händer med Finland om vi går med?
Putler skulle nog inte se milt på en finsk ansökan.
Åas så kan vi ju passa på när armen är på annan plats...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Känns som NATO nog har öppnat sin snabbkö nu...
Frågan är bara vad som händer med Finland om vi går med?
Putler skulle nog inte se milt på en finsk ansökan.
Åas så kan vi ju passa på när armen är på annan plats...
Finland och Sverige borde skicka in gemensam ansökan.
Allianslös är dess rätta benämning och det förklarar bättre dess innebörd: ensam.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Måntro att Ansökningsblanketten ligger färdigifylld i någon låda i rosenbad...

Bara att blåsa dammet av den och be aktuell person att signera den
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Någon mer som hörde att USA absolut inte kommer skicka någon direkt militär hjälp till Ukraina, för att sedan tydligt påpeka att man däremot kommer försvara sina allierade i NATO.

Hur var det nu igen, vi var väl med i NATO också? :gnissla
Det är ju bra att vi är med i EU så att vi kan promenera över gränsen till ett land som är.

Eller vänta, det elektroniska Covid-passet fungerar kanske inte när statens datasystem blivit hackade....
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kommer det från Belarus kan du inte avgöra vad som är vad på lukten.
Det kan vara sprit också. Jag hade en flaska här som en polare tog med sig efter att ha turistat där borta (besökt gamla slagfält). Svårt att avgöra om det var bensin eller dricka...

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bra fråga. Lera kanske?

Hittade detta:
The top exports of Belarus are Refined Petroleum ($5.24B), Potassic Fertilizers ($2.78B), Cheese ($996M), Delivery Trucks ($958M), and Crude Petroleum ($727M), exporting mostly to Russia ($13.4B), Ukraine ($4.14B), United Kingdom ($2.3B), Germany ($1.32B), and Poland ($1.31B).

Bensin, gödsel och ost alltså.
Förvisso är åtminstone två av de tre varorna livets balsam.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Någon mer som hörde att USA absolut inte kommer skicka någon direkt militär hjälp till Ukraina, för att sedan tydligt påpeka att man däremot kommer försvara sina allierade i NATO.

Hur var det nu igen, vi var väl med i NATO också? :gnissla

Stora delar av folket verkar ju tro att USA ska hjälpa Sverige även om vi inte är med i NATO.

Önsketänkande efter för många Hollywoodfilmer antar jag.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Attityden hos befolkningen i Ukraina

En äldre tant skäller en ryska soldat för att de invaderat hennes land och ber sen honom att ta emot solrosfrön och lägga dem i fickan. Så att det skall växa solrosor där de dör, på ukrainsk mark.


Hela översättningen av konversationen
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
De flesta verkar förvänta sig att Putin kommer lyckas ta över Ukraina med sina 150000(?) soldater och knappast toppmodern utrustning.

Ukraina har 44 miljoner invånare varav de flesta knappast vill bli ryssar, 200000 soldater och de har fått och kommer väl fortsätta få mycket vapenstöd från väst.

Vad händer om Putin lyckas förstöra halva sin militära styrka i Ukraina utan att lyckas med sina föresatser? Om han bara drar sig tillbaka där är väl allt väl men Putin verkar ju vara helt galen nu och man kan ju rent av befara att det slutar med att han tar till kärnvapen.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
De flesta verkar förvänta sig att Putin kommer lyckas ta över Ukraina med sina 150000(?) soldater och knappast toppmodern utrustning.

Ukraina har 44 miljoner invånare varav de flesta knappast vill bli ryssar, 200000 soldater och de har fått och kommer väl fortsätta få mycket vapenstöd från väst.

Vad händer om Putin lyckas förstöra halva sin militära styrka i Ukraina utan att lyckas med sina föresatser? Om han bara drar sig tillbaka där är väl allt väl men Putin verkar ju vara helt galen nu och man kan ju rent av befara att det slutar med att han tar till kärnvapen.
Ryssland lär ha totalt luftherravälde och ett kraftigt övertag vad gäller artilleri och tillgång till missiler så man tänker sig nog att knäcka Ukraina utan att behöva hålla hela landet med marktrupp.

Putin känns lite desperat vad gäller att gå till historien men frågan är om generalerna skulle lyda en order om kärnvapenanfall mot Ukraina?
Jag är inte övertygad om att de ens tycker att detta krig är en god idé egentligen.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Blir det en långvarig invasion/belägring så får ryssarna räkna med mycket gerilla krig och punkt attacker.
Sen är frågan hur lång tid det tar innan det kommer självmordsbombare och attentat i tex Moskva
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top