Ska man vara orolig för Ryssland?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tycker att det är lite intressant att omvärlden, nato/fn/eu, inte verkar ha ett svar klart, utan reagerar genom att sätta sig i "möten".

Vi har ju vetat att detta är på gång i flera veckor nu?
Eller åtminstone med tillräckligt stor säkerhet för att ha handlingsplan klar innan faktum?
Jag tror man trots allt hoppats att det inte skulle gå så här långt.
Att Putin "spände bågen" lite för att göra sig relevant.
Man har ju flyttat en del vapen till Baltikum och Polen för att säkra upp.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Då vaknar man till att ännu en galen diktator som vill skriva in sig i historieböckerna som krigsivrare. :dummer :huvet:3freak

Vilka konsekvenser kommer det ge?
50000+ människoliv?
Ockuperat Ukraina med en "lydledare" under överskådlig framtid?
Inga normala kontakter med Ryssland på 30+ år?
Svenskt NATO-medlemskap?
Kina kan ta Taiwan?
Baltikum?
Vilka sanktioner kommer införas?
Börsras?

Hur har detta gjort välden bättre Putin?
Du siktar lågt ser jag....
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tycker att det är lite intressant att omvärlden, nato/fn/eu, inte verkar ha ett svar klart, utan reagerar genom att sätta sig i "möten".

Vi har ju vetat att detta är på gång i flera veckor nu?
Eller åtminstone med tillräckligt stor säkerhet för att ha handlingsplan klar innan faktum?
Man hoppas ju på att det skall vara en begränsad invasion Ryssland gör och att det stannar där.
För alla åtgärder som tas kommer ju göras direkt mot en kärnapenmakt som lagt kärnvapenkortet helt öppet på bordet. Detta är inget proxykrig.
Skulle någon ingripa med vapen så skulle det nog kunna flyga iväg ett nukleärt varningsskott mot någon stad hos den som ingriper.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tror man trots allt hoppats att det inte skulle gå så här långt.
Att Putin "spände bågen" lite för att göra sig relevant.
Man har ju flyttat en del vapen till Baltikum och Polen för att säkra upp.
Det är klart att man hoppats, men det hindrar ju inte att man skulle planerat.
Återigen så kommer det omedelbums rubriker om fördomande och sanktioner... När skall man inse fakta, snubben bryr sig inte?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Man hoppas ju på att det skall vara en begränsad invasion Ryssland gör och att det stannar där.
För alla åtgärder som tas kommer ju göras direkt mot en kärnapenmakt som lagt kärnvapenkortet helt öppet på bordet. Detta är inget proxykrig.
Skulle någon ingripa med vapen så skulle det nog kunna flyga iväg ett nukleärt varningsskott mot någon stad hos den som ingriper.
Absolut, huvudet behöver huggas av ormen. Gärna för en vecka sedan.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ryssland har redan i praktiken införlivat Belarus och förstås Krim. Ukraina är ett steg på vägen till det återupprättande av det Sovjetimperium som Putin (och många ryssar) saknar. Inte för den dåliga ekonomin osv utan för dess ställning som supermakt vars inflytande nådde överallt i världen och som alla måste ta hänsyn till.

Efter Ukraina - om det lyckas - kommer korridor till Kaliningrad, sedan Baltikum.
Ekonomin var dålig under speciellt slutet av Sovjettiden men utanför de stora städerna har det inte nödvändigtvis blivit bättre sedan dess utan mycket har tillåtits förfalla helt och fattigdomen är utbredd. Stora delar av folket har helt blivit vända ryggen av eliten som tidigare iofs förtryckte dom men iaf kastade till folket några brödsmulor.

Lever man i hopplöshet och fattigdom längtar man säkert tillbaka till forna tiders maktlöshet med mat på bordet.

Jag var i St. Petersburg -95 och då var det slitet och fattigt men få ville ha tillbaka kommunismen. När jag besökte Moskva för ett par år sedan var Sovjetromantik inget konstigt längre ens bland medelklassen som har fått det mycket bättre sedan Sovjets fall.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Krigsföring utarmar den redan ansträngda ekonomin, men frågan är hur mycket stöttning som kommer från Kina? De har en del gemensamma intressen med Ryssland, och basunerar knappast ut hur relationen ter sig mellan länderna under konflikten..särskilt när de vet att USA har ögonen på deras rörelser.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag tycker att det är lite intressant att omvärlden, nato/fn/eu, inte verkar ha ett svar klart, utan reagerar genom att sätta sig i "möten".
Att gå i krig har inte funnits på egendan för västländerna, däremot sanktioner om det "osannolika" inträffar.

Medans sanktionerna tär på angriparna bör vi höja blicken och kika mot Serbien (hårt uppbackade av Ryssland) vad som händer där. Snarlik situation. Google Maps anger en streckad linje mellan Serbien och Kosovo. Den streckade linjen fanns inte mellan Ryssland och Ukraina utan är heldragen. Sist det begav sig var en FN-ledd uppläxning av Serbien -99 utförd med mandat givet till NATO.

Att ge sig på ett NATO-land ser iaf jag som osannolikt. Att ett NATO-land ger sig på Ryssland är precis lika osannolikt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vilken tragedi, och vårt eget land står i spillror efter tjugo års vanskötsel.

NATO, nu tack.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Några bönder på Gotland kan ju panga lite med hagelbrakaren och utropa Gotland till en egen republik och begära NATO's skydd av utbrytar-republiken.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Några bönder på Gotland kan ju panga lite med hagelbrakaren och utropa Gotland till en egen republik och begära NATO's skydd av utbrytar-republiken.
Det är väl mer sannolikt att det sker en successiv inflyttning av ryssar som när tiden är mogen ber om hjälp mot förtrycket som Gutarna utövar. Om de nu inte redan finns på plats, om än inte nödvändigt fysiskt så genom att äga mark på strategiska ställen.

Det har varit pg i Finland....https://cornucopia.se/2018/09/massivt-finsk-insats-mot-ryska/)
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl mer sannolikt att det sker en successiv inflyttning av ryssar som när tiden är mogen ber om hjälp mot förtrycket som Gutarna utövar. Om de nu inte redan finns på plats, om än inte nödvändigt fysiskt så genom att äga mark på strategiska ställen.

Det har varit pg i Finland....

Man får väl hoppas att sanktionerna mot Ryssland blir så totala att personer med ryskt ursprung inte ens får köpa mark någonstans i världen.
När ryska oligarker inte längre är välkomna att festa i San Tropez eller utomlands investera de pengar de förskingrat från ryska folket så borde Putins dagar vara räknade.

Gärna lite tillslag runt om i världen som de finnarna gjorde på en ryskägd skärgårdsö med hänvisning till skattefusk och penningtvätt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är väl mer sannolikt att det sker en successiv inflyttning av ryssar som när tiden är mogen ber om hjälp mot förtrycket som Gutarna utövar. Om de nu inte redan finns på plats, om än inte nödvändigt fysiskt så genom att äga mark på strategiska ställen.

Det har varit pg i Finland....
Ja det var därför jag tänkte att Gutarna skulle förekomma det.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Av finanspolitiska skäl har jag alltid krävt att vi ska förklara krig mot Norge, nu är det rimligt med tanke på att det var vårt en gång.
Sedan ger vi oss och de får ta hand om vår statsskuld.
Nu blir vi ju automatiskt med i NATO om vi gör det, dubbel förtjänst.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Att gå i krig har inte funnits på egendan för västländerna, däremot sanktioner om det "osannolika" inträffar.

Medans sanktionerna tär på angriparna bör vi höja blicken och kika mot Serbien (hårt uppbackade av Ryssland) vad som händer där. Snarlik situation. Google Maps anger en streckad linje mellan Serbien och Kosovo. Den streckade linjen fanns inte mellan Ryssland och Ukraina utan är heldragen. Sist det begav sig var en FN-ledd uppläxning av Serbien -99 utförd med mandat givet till NATO.

Att ge sig på ett NATO-land ser iaf jag som osannolikt. Att ett NATO-land ger sig på Ryssland är precis lika osannolikt.
Min kollega är Serb (bor och verkar i Serbien) och vi diskuterade det hela häromdagen på ett av våra morgonmöten. Kan ju inte påstå att jag är påläst, är tyvärr ganska ovetande om mycket, men han sa i alla fall att det var många som i princip spottar när de pratar om USA, det var vanligt folk som blev bombade. Enligt honom använde väl Ryssarna sitt veto, men att de körde i alla fall.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Min kollega är Serb (bor och verkar i Serbien) och vi diskuterade det hela häromdagen på ett av våra morgonmöten. Kan ju inte påstå att jag är påläst, är tyvärr ganska ovetande om mycket, men han sa i alla fall att det var många som i princip spottar när de pratar om USA, det var vanligt folk som blev bombade. Enligt honom använde väl Ryssarna sitt veto, men att de körde i alla fall.
Konflikten i Jugoslavien som kom sig av maktvakuumet efter Tito. Det enda som var förvånande var att det tog så pass lång tid innan sönderfallet eskalerade och accelerade.

Ett av Serbernas krav på anspråk och rätt till Kosovo, baserade sig om jag inte missminner mig på ett slag på något som på svenska heter Trastfältet. Det gick av stapeln 1389 den 15:e juni enligt Wikipedia. Snacka om långsynta?

Enligt analogt resonemang så skulle väl europakartan kunna se väldigt annorlunda om man kollar tillräckligt djupt i många historieböcker. Och det är trots all märklig och högtravande retorik bara makt och pengar det handlar om i slutändan ändå.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Min kollega är Serb (bor och verkar i Serbien) och vi diskuterade det hela häromdagen på ett av våra morgonmöten. Kan ju inte påstå att jag är påläst, är tyvärr ganska ovetande om mycket, men han sa i alla fall att det var många som i princip spottar när de pratar om USA, det var vanligt folk som blev bombade. Enligt honom använde väl Ryssarna sitt veto, men att de körde i alla fall.

Jag tror att du skall läsa in dig på historien. :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är ingen bra dag idag.
Som det ser ut nu på eftermiddagen.
Värt att notera att det inte dragits igång en landstigning av något slag, trotts prat om det på morgonen.
Map.jpg

Dock har Ryssland börjat lida av försluster. Det finns videos på både nedskjuta helikoptrar och kolonner med utslagna fordon.
Hela invasionen tog nog många på sängen och det tar tid att få ihop ett motstånd som håller.
Ryssland kommer, på grund av de egna överlägsna siffrorna, kunna genomföra sin operation.
Målet verkar vara att ta Kiev och sen hoppas de nog på att Ukraina ger sig.
Tror Ukrainas taktik just nu är att genomföra ett retirenade försvar tills man kommer in i bebyggelse. Skälet för det är att man vill inte genomföra strid med pansar och luftstridskrafter i bebyggelse.
Hur Ryssland har tänkt sig att hålla Ukraina och inte låta det glida in i gerillakrigsföring vet jag inte. För de kommer inte kunna hålla landet utan att lida stora och fortgående förluster.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top