Ska man vara orolig för Ryssland?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Missade tyvärr ditt argument?
Argument? Tipsade om att citera så det framgår vem du svarar.

Citatet är en mening jag misslyckas med att förstå. Antingen tautologi, alt fattas det ett "inte" som då hade blivit dubbelnegation. Kanske missar jag helt sonika poängen med att 2 länder säger samma sak, som om det vore ett motsatsförhållande.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Argument? Tipsade om att citera så det framgår vem du svarar.

Citatet är en mening jag misslyckas med att förstå. Antingen tautologi, alt fattas det ett "inte" som då hade blivit dubbelnegation. Kanske missar jag helt sonika poängen med att 2 länder säger samma sak, som om det vore ett motsatsförhållande.
Närmare till hands ligger troligen tolkningen att ett ord trillat bort...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Förvisso en nyhet i Aftonblaskan
"polisen i Sverige valt att gå upp i stabsläge och starta en nationell särskild händelse som gäller för hela landet."
"Enligt uppgifter till Aftonbladet har det, som ett led i rustningen, gått ut uppmaningar i regioner om att börja fulltanka alla polisbilar och andra tjänstefordon med drivmedel.
Som anledning har det uppgetts att det är en del av att ”minska sårbarheten”. Beslutet är taget med omedelbar verkan och gäller tills vidare"


Jag ser förvisso inte en brist på drivmedel närmaste tiden. Snarare stigande priser.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Enligt uppgifter till Aftonbladet har det, som ett led i rustningen, gått ut uppmaningar i regioner om att börja fulltanka alla polisbilar och andra tjänstefordon med drivmedel.
Som anledning har det uppgetts att det är en del av att ”minska sårbarheten”. Beslutet är taget med omedelbar verkan och gäller tills vidare"


Jag ser förvisso inte en brist på drivmedel närmaste tiden. Snarare stigande priser.

En bränslekris kan uppstå väldigt fort, en ransomwareattack mot Statoils datasystem får alla att tanka på andra mackar och dom får slut på grund av ökat tryck.

En ransomwareattack mot bränsledepåerna, en brand i en oljedepå/raff anläggning osv.

Det behövs ingen stor störning för att "just in time" samhället ska rasa ihop som ett korthus.

Jag minns häromåret då Internet låg nere på någon fjällort så att ingen kunde tanka och ta sig hem, inte ens dom som hade kontanter, för det var något datasystem som behövde internetanslutning för att pumparna skulle fungera.

Det är många system som ska fungera för att få en liter bränsle ur kranarna på macken.

Men visst, jag hamstrar inte bensin, än... (jag har förvisso en reservdunk tankad redan)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Verkar vara en smärre flodvåg av twitter-konton som rapporterat om Ukrainakrisen som blockeras just nu. Det sker genom rapporteringsfunktionen på twitter som spammas av någon om att dessa konton skulle göra något olämpligt.
Twitter har ju en algoritm där konton spärrras automatiskt om tillräckligt många rapporterar samma överträdelse. Sen skall en fysisk person granska denna fejkade överträdelse manuellt innan kontot öppnas igen.

Vill man göra något, som t.ex. invadera ett annat land, så vore det lämpligt ifall kontona som rapporterar saker live inte är online.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Börjar dom nu dessutom stödja varandras krig så kan nog Taiwan fundera på sin framtid. :(
Såg uttalandet från Kinserna idag på nyheterna där de ansåg att Taiwan ALLTID hade tillhört Kina. Jag tycker man ska skicka dit The Flying Dutchman och fortsätta sin kolonisering av infödingarna från stenåldern.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det förefaller som om det finns en överhängande risk för ett fullskaligt angrepp på Ukraina i natt eller i morgon, inte minst mot Kiev.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det förefaller som om det finns en överhängande risk för ett fullskaligt angrepp på Ukraina i natt eller i morgon, inte minst mot Kiev.
Det faktumet att obekräftade källor visar upp order från RU command om att fronttrupperna skall ha radiotystnad från och med nu tyder ju på att det kanske blir en livad natt.
Kan ju iofs vara ett försök att scanna av vart motståndarsidans telefoner är lokaliserade.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad tror vi om det här då?
Det lär Forte12 hålla koll på, på väg upp från Sicilien. Forte11 är busy @ Donetsk. Över Krim är det helt tomt på flygetyg men från Krasnodar och Sochi en strid ström till Moskva.

Turkish Airlines är lite brutala, flyger rakt igenom hela biddevitten och har gjort så hela tiden. Det blir väl så när turkiska liran inte orkar med att köpa lite extra flygfotogen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det lär Forte12 hålla koll på, på väg upp från Sicilien. Forte11 är busy @ Donetsk. Över Krim är det helt tomt på flygetyg men från Krasnodar och Sochi en strid ström till Moskva.

Turkish Airlines är lite brutala, flyger rakt igenom hela biddevitten och har gjort så hela tiden. Det blir väl så när turkiska liran inte orkar med att köpa lite extra flygfotogen.
Jake12 har patrullerat hela dagen också, plus allt över 50.000 fot som flyger nersläckt.
Det har även legat tankplan och cirkulerat, såvida dom inte har "övat" så har dom tankat osynliga plan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja något påstående lär de väl försöka göra… ”nedskjuten Su-24” eller kanske rentav fingera ett ”flygangrepp” som ursäkt för fullskalig invasion?
Helt klart, dom släpar inte omkring ett flygplanslik bara för att det är kul.

Men det är många ögon i luften och på marken som kan intyga att planet inte har kommit från Ukraina, och såvida inte Putler har tänkt stänga ner Internet i ryssland så lär det framkomma ganska snart att det är maskirovka från Putlers sida.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Turkish Airlines är lite brutala, flyger rakt igenom hela biddevitten och har gjort så hela tiden. Det blir väl så när turkiska liran inte orkar med att köpa lite extra flygfotogen.
TK (Turkish Airlines) har alltid haft en annorlunda syn på säkerhet.
(Off-topic)
Jag och DO ville inte låta en TK lyfta från ARN då de inte kunde låsa en bagagelucka ordentligt. Den gick att vrida igen lite, men den gick inte låsa korrekt. TK reppen och besättningen silvertejpade ihop den och ville åka iväg med den sen. Luckan flexade när man tryckte på den. Vi drog det så långt vi kunde, men han lyfte till slut. Han hade väl dryga 300 ovetande resenärer med sig. Vi fick inte ens komma ombord och informera dem om saken.
Personligen skulle jag aldrig flyga med TK.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag är nog mer orolig för EU och USA, deras provokationer och hot mot Ryssland är nästan farligare för det stöter bort Ryssland och gör dom mer självständiga och aviga mot oss samt utökar deras samarbete med Kina vilket är allt annat än bra för oss som befolkning i väst.

Om man vill vara lite konspiratorisk så kan man fundera på om den djupa staten skulle ha något intresse av denna utveckling och att kanske få igång ett krig mot Kina och Ryssland. Djupa staten drog stor nytta av dom tidigare världskrigen och det kalla kriget samt alla härjningar i MENA.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top