Ska man vara orolig för Ryssland?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Vad tycker du om det då?
En spännande utveckling. Jag har hela tiden trott att de här kriget kommer avslutas vid förhandlingsbordet och inte på slagfältet. Putin är säkert beredd till långtgående kompromisser eftersom kriget inte alls går som han tänkt sig, och han pressas på hemmaplan av folk som vill se ett slut på konflikten. Både USA och EU börjar tröttna på att pumpa in pengar i ett krig som aldrig tar slut, det finns viktigare saker att lägga resurserna på. Den enda som är orubblig i sin stridslystna framtoning är Zelensky, men även han börjar dala i popularitet. Han syns inte riktigt lika ofta i stora sammanhang längre, det ständiga tjatet om mer vapen, mer pengar, mer stöd sliter förmodligen på alla som tidigare stöttat honom.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lyckligtvis så jobbar ju Sverige på att skicka lite jaktflyg med nu när andra gjort tunga lyft med att skicka gammal sovjetutrustning till Ukraina att perforera de forna förtryckarna med. Det är ju så man undrar hur många forna Sovjetpjäser har fått "tack för senast" eller liknande hälsningar kladdade på nosen.
Och jag tycker det kan vara riktigt trevligt att skicka lite JAS till Ukraina så de kan jaga skiten ur de Ryska jaktflygen på regelbunden basis.
Vi kan ju alltid se över att skicka några bandvagn 10/206 bara för att med.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Lyckligtvis så jobbar ju Sverige på att skicka lite jaktflyg med nu när andra gjort tunga lyft med att skicka gammal sovjetutrustning till Ukraina att perforera de forna förtryckarna med. Det är ju så man undrar hur många forna Sovjetpjäser har fått "tack för senast" eller liknande hälsningar kladdade på nosen.
Och jag tycker det kan vara riktigt trevligt att skicka lite JAS till Ukraina så de kan jaga skiten ur de Ryska jaktflygen på regelbunden basis.
Vi kan ju alltid se över att skicka några bandvagn 10/206 bara för att med.
Det konceptet har inte rönt några större framgångar hittills, och det har definitivt inte fått stopp på kriget. Mer vapen, större bomber, nya trupper, det verkar inte hjälpa.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Mer vapen, större bomber, nya trupper, det verkar inte hjälpa.
Nä, Ryssland verkar ju inte kunna avancera någonstans hur mycket manskap och materiel de än skickar dit. Allt förgörs bara.
Ryssland kanske borde dra sig ur hela kriget och återgå till sin gamla gräns som de hade innan de startade de båda krigen. Håller du inte med?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En spännande utveckling. Jag har hela tiden trott att de här kriget kommer avslutas vid förhandlingsbordet och inte på slagfältet. Putin är säkert beredd till långtgående kompromisser eftersom kriget inte alls går som han tänkt sig, och han pressas på hemmaplan av folk som vill se ett slut på konflikten. Både USA och EU börjar tröttna på att pumpa in pengar i ett krig som aldrig tar slut, det finns viktigare saker att lägga resurserna på. Den enda som är orubblig i sin stridslystna framtoning är Zelensky, men även han börjar dala i popularitet. Han syns inte riktigt lika ofta i stora sammanhang längre, det ständiga tjatet om mer vapen, mer pengar, mer stöd sliter förmodligen på alla som tidigare stöttat honom.
Håller med om det mesta du skriver förutom fetmarkerat, det finns nog få billigare sätt att hålla Ryssland på armlängds avstånd än att låta Ukra-iiiina få testa våra vapen. Man kan tycka vad man vill filosofiskt och bla bla men rent krasst är stöd till Ukraina både billigt och bra. Det kostar väl som en bro eller en vägsnutt ungefär.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det konceptet har inte rönt några större framgångar hittills, och det har definitivt inte fått stopp på kriget. Mer vapen, större bomber, nya trupper, det verkar inte hjälpa.
Nä, att slå stopp på Rysslands anfall är ju inget märkvärdigt, tugga i sig 30-talet stridsvagnar över ett dygn bara igår. Inget märkvärdigt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Håller med om det mesta du skriver förutom fetmarkerat, det finns nog få billigare sätt att hålla Ryssland på armlängds avstånd än att låta Ukra-iiiina få testa våra vapen. Man kan tycka vad man vill filosofiskt och bla bla men rent krasst är stöd till Ukraina både billigt och bra. Det kostar väl som en bro eller en vägsnutt ungefär.
En liten kostnad för att avväpna en despot.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varje stridsvagn och soldat som går åt i Ukraina är en mindre som kan stå och hota vid någon annan gräns senare.

Den styrka dom har haft uppe vid norsk/finska gränsen var ett tag nere på 20% av manskapet och inga tunga vapen, man trodde dessutom att manskapet som fanns där var helt nya/otränade och roterades ut så fort dom hade fått grundträning.

Hur det ser ut nu vet jag inte, men det skulle förvåna mig om dom har haft tid att bygga upp styrkorna, material har dom ju brist på överallt, utom runt puttlers bunkrar och i moskva

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Varje stridsvagn och soldat som går åt i Ukraina är en mindre som kan stå och hota vid någon annan gräns senare.

Den styrka dom har haft uppe vid norsk/finska gränsen var ett tag nere på 20% av manskapet och inga tunga vapen, man trodde dessutom att manskapet som fanns där var helt nya/otränade och roterades ut så fort dom hade fått grundträning.

Hur det ser ut nu vet jag inte, men det skulle förvåna mig om dom har haft tid att bygga upp styrkorna, material har dom ju brist på överallt, utom runt puttlers bunkrar och i moskva
Äsch då, de har ju bara grävt ner till 50-talets pansar i reservlagren än så länge. De har massor av gammalt skrot att döda sina egna unga män i kvar.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Avväpna en despot genom att ge vapen till en annan?
Det var illa om vi tänkte skicka vapnen till en despot, jag trodde vi skulle skicka dem till Ukraina.

Det är inte så att du pratar i nattmössan igen?
Vem vet vad som händer med de vapen som strömmar i Ukraina, sen efter kriget? Det är gamla vapen från Jugoslavien som folk skjutet ihjäl varandra med i Sveriges gängkrig idag.
Visst finns alltid risk att vapen efter konflikter letar sig ut men nu är det inte vanliga skjutvapen som vi skickar utan stridsfordon, stridsvagnar, artilleri och luftvärnsrobotar. Inget av dessa tror jag att 'kurdiska räven' skulle ha någon större nytta av när han krigar mot 'greken' och 'jordgubben'.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det var illa om vi tänkte skicka vapnen till en despot, jag trodde vi skulle skicka dem till Ukraina.

Visst finns alltid risk att vapen efter konflikter letar sig ut men nu är det inte vanliga skjutvapen som vi skickar utan stridsfordon, stridsvagnar, artilleri och luftvärnsrobotar. Inget av dessa tror jag att 'kurdiska räven' skulle ha någon större nytta av när han krigar mot 'greken' och 'jordgubben'.
Det hade ju varit lite intressant om nätverken började rusta med CV90 och Archer.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Hur menar du knähund?

.
På en utav partiet Orbans lokaler; ”Putins hundar”, så långtifrån var jag ju inte.

Även med hård statlig kontroll av media, har (iaf för den yngre generationen) somliga en del övrigt att säga om relationen med Ryssland.

Bifogat

• IMG_4506.jpeg
    IMG_4506.jpeg
    93.8 KB · Visningar: 13

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det hade ju varit lite intressant om nätverken började rusta med CV90 och Archer.
Tror inte att de skulle kunna hålla sams så länge att de skulle kunna bilda en duglig besättning i ett stridsfordon. Ett antal lättkränkta, stora egon instängda i ett trångt utrymme är ett gott recept. Fast därinne i ett strf90 kan de ju få skjuta på varandra bäst de vill.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare

Inte vet jag vad de skickar. Kan väl bli automatvapen, raketgevär och handgranater också, sånt skulle förortsgängen gilla.
"Despoten" skulle väl vara Zelensky, litar inte riktigt på den mannen. Han vill säkert fördriva alla ryssar från Ukraina, då kan vapen komma väl till pass. Han har ju redan tagit bort ryska som officiellt språk i Ukraina, vem vet vad nästa steg blir?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
På en utav partiet Orbans lokaler; ”Putins hundar”, så långtifrån var jag ju inte.

Även med hård statlig kontroll av media, har (iaf för den yngre generationen) somliga en del övrigt att säga om relationen med Ryssland.
Ja man får väl försöka förstå helheten.
EU har ju vänt Ungern ryggen för att de inte har lika fin "värdegrund" och inte vill ha skuggsamhälle, gruppvåldtäkter, skjutningar eller korankravaller. Det var väl dumt gjort av EU, med Sverige i spetsen. Nog hade det varit bättre att låta Ungern sköta sin inrikespolitik själva, vår stora käft står ju just nu mellan oss och NATO, för att inte tala om vad vår destruktiva politik, i motsats till Ungerns, försatt oss i.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
EU har ju vänt Ungern ryggen för att de inte har lika fin "värdegrund" och inte vill ha skuggsamhälle, gruppvåldtäkter, skjutningar eller korankravaller. Det var väl dumt gjort av EU, med Sverige i spetsen. Nog hade det varit bättre att låta Ungern sköta sin inrikespolitik själva, vår stora käft står ju just nu mellan oss och NATO, för att inte tala om vad vår destruktiva politik, i motsats till Ungerns, försatt oss i.

Fast grejen med att vara med (i EU, NATO eller ett fotbollslag) är ju att man frånsäger sig lite självbestämmande och jobbar för ett gemensamt mål med gemensamma regler.

Det går ju bra att lämna EU om man tycker att dom har vänt en ryggen när man inte följer deras villkor och dom därför stryper ner bidragen

" de som tjänar mest på EU-medlemskapet återfinns ungrarna som i genomsnitt fick 568 euro per person"

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jäkla tölpar! Varför inte ha kvar kakan och äta den samtidigt? För det är spelet herrn bedriver. Ja, för att få företag att etablera sig (igen, utan dessa hade de sålt paprika som största inkomstkälla..), få stöd från andra europeiska länder kräver EU vad vi brukar efterfråga i Sverige från folk som kommer hit för att få bidrag; lite motprestation, tack! Att få saker utan motprestation är inte av godo, ej heller en nation. Hade fler burit bördan av detta så hade inte Sveriges börda blivit lika stor . Det är ingen falsk matematik, däremot.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år