Detta ställer jag mej lite tveksam till. Om du blev kär och gifte dej med en person från annat land, och ni bodde här och skaffade barn ihop. Skulle du då vara nöjd med att dina barn inte får svenskt medborgarskap?
Jobbar modern som vilken svensk kvinna som helst så får barnen svenskt medborgarskap.
Men har du tänkt dig en hemmafru så får barnen själva jobba sig till svenskt medborgarskap.
Men det troliga är att dom drar.
Den här iraniern jag pratade om hade valt Sverige just för det var det lättaste sättet till ett pass som gjorde han kunde dra vidare till USA där hans bror redan var.
Jag hade glömt det här när jag för kanske 10 år sedan råkade hamna bredvid 4 unga män med utseende som om de kom från Mellanöstern. Dom diskuterade vad dom skulle göra när studierna var klara och alla var eniga: Dra direkt.
Exempel: En tjej med Iranska föräldrar grannar, vi firade julafton ihop när barnen var små, efter civilingenjörsexamen maskin i Luleå drog hon direkt till jobb i Spanien.
Bort från bland annat muslimska moralpoliser i Sverige.
Och med sitt utseende smälter hon lätt in i Spanien.
Du vet väl om tidningen Arbetets svar till en som innan EU omröstning på 1990-talet frågade tidningen hur Sverige skulle kunna konkurera i EU.
Arbetet: Högutbildad arbetskraft har traditionellt låga löner i Sverige.
Att Sverige skulle tömmas på högutbildad arbetskraft i och med EU-inträdet fanns inte hos Arbetet. Och dom som kommer hit från utlandet kan ju lätt flytta vidare. Dom har ingen anknytning hit.