Ska man vara orolig för Ryssland?

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
  • SEBASTIAN COMAR ALM
    28 min
    En talesperson för Ukrainas president, Volodymyr Zelenskyj, har meddelat att landet är redo att hålla eldupphör- och fredssamtal med Ryssland så snart som möjligt, rapporterar BBC.
    Enligt talespersonen, Serhiy Nykyforov, förhandlar länderna just nu om tidpunkt och plats för samtalen.
    ”Ukraina är och fortsätter att vara redo att samtala om ett slut för striderna och fred” skriver Serhiy Nykyforov på Facebook.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hemskt punkt

Lätt rubbat kan jag dock tycka om detta ifall vi bortser från att hela situationen är fel och allt därtill:

-Vilket uppdrag fick du?
-Sämsta vaktpasset.

Screenshot-20220226-030745-Chrome.jpg



-Själv då?
-Sämsta bärgningen.

Screenshot-20220226-030752-Chrome.jpg


Förstår att statsapparaten inte fungerar optimalt i detta läge men? I andra fall spärras kvarter av om en necessär ligger på fel ställe, här springer folk bokstavligen och tar en selfie. Kanske jag också skulle ha gjort om född under annan bokstav och aldrig nått moppeåldern.

Som någon påpeka är detta inte så många meter från vår utpost, Gotland tydligen så man kanske kan lära sig något på kuppen istället..

Vad är det där för månlandare?

Rekommenderat säkerhetsavstånd/beskrivbar sprängkraft?

Finns det någon som helst säker desarmering om knallen sitter i spetsen en bit under marknivå som i detta fall? Inte för att jag vet om puffen sitter i spetsen men men.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hårda strider i Kyiv (Kiev är den ryska varianten av hur det skrivs. Det korrekta är Kyiv eller Kyjiv).
Tyvärr innebär gatustrider även att antalet civila som drabbas ökar enormt.

Det verkar vara hårda strider på flera håll i landet under natten, men den stora framstöten är mot huvudstaden Kyiv.
Ukraina skall enligt oberoende amerikanska käller ha skjutit ned 2 st IL-76 transportplan söder om Kyiv. Om dessa hade med sig materiel eller, som är mera troligt, trupp är okänt.
Är det trupp så är det nog redigt kännbara förluster för Ryssland.

Presidenten är kvar och slåss med vapen i sin hand.
Ukr_7.jpg
är det nog kännbara förluster
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hemskt punkt

Lätt rubbat kan jag dock tycka om detta ifall vi bortser från att hela situationen är fel och allt därtill:

-Vilket uppdrag fick du?
-Sämsta vaktpasset.

Screenshot-20220226-030745-Chrome.jpg



-Själv då?
-Sämsta bärgningen.

Screenshot-20220226-030752-Chrome.jpg


Förstår att statsapparaten inte fungerar optimalt i detta läge men? I andra fall spärras kvarter av om en necessär ligger på fel ställe, här springer folk bokstavligen och tar en selfie. Kanske jag också skulle ha gjort om född under annan bokstav och aldrig nått moppeåldern.

Som någon påpeka är detta inte så många meter från vår utpost, Gotland tydligen så man kanske kan lära sig något på kuppen istället..

Vad är det där för månlandare?

Rekommenderat säkerhetsavstånd/beskrivbar sprängkraft?

Finns det någon som helst säker desarmering om knallen sitter i spetsen en bit under marknivå som i detta fall? Inte för att jag vet om puffen sitter i spetsen men men.
Stridspetsen lossnar ju och flyger iväg mot sitt mål och drivmotorn faller till marken. Det är bara motorn du ser på bilderna. Den är ofarlig, typ.
Ukr_9.jpg
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Stridspetsen lossnar ju och flyger iväg mot sitt mål och drivmotorn faller till marken. Det är bara motorn du ser på bilderna. Den är ofarlig, typ.
View attachment 469268
När lossnar själva drivmotorn? Skuts från punkt A och ska till punkt B, lossnar den med ett visst avstånd eller tid innan slutmål B eller hur funkar det?
Efter att den lossnar är det endast gravitationen som påverkar stridsspetsen då antar jag.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När lossnar själva drivmotorn? Skuts från punkt A och ska till punkt B, lossnar den med ett visst avstånd eller tid innan slutmål B eller hur funkar det?
Efter att den lossnar är det endast gravitationen som påverkar stridsspetsen då antar jag.

Det måste rimligen vara någon slags tvåstegsraket, att bara dumpa motorn ger ju ingen förlängd räckvidd.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
va fan det händer ingenting.
är det mån så att usa far med osanning ??
är det mån så att usa vill trisa upp situationen ?
är det mån så att det är usa som ligger bakom allt detta postyr ?
är det mån så att det är usa som egentligt vill ha detta krig ?
usa är ingen snäll alter gosse, usa är rävspelens rävspelare nr 1
lita aldrig på usa...
fast dom gör skit bra motorcyklar. harley :yoparty
Du verkar väldigt insatt, berätta gärna lite mer..


:3freak
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
En kollega har vänner i Tyskland och tyskarna i sin tur har vänner i Ukraina.
Kollegan fick film och bilder till sig som tysken skickade vidare som kom från Ukraina.
Det var en grop efter en granat och så låg det en liten cykel på sidan om gropen och en halv kropp på andra sidan.
Sen var det en film där flygplan flög över ett bostadsområde och så sköts det någon slags laddning in i bostaden..... Allt annat än militära mål.
Kollegan sa till tysken att han mår dåligt av att se sånt där och att han skulle sluta skicka mer.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
När lossnar själva drivmotorn? Skuts från punkt A och ska till punkt B, lossnar den med ett visst avstånd eller tid innan slutmål B eller hur funkar det?
Efter att den lossnar är det endast gravitationen som påverkar stridsspetsen då antar jag.
För att få detaljsvar så får du fråga någon som är insatt i det eller googla. Jag är inte tillräckligt insatt i alla detaljer eller alla ryska varianter av vapensystem för den delen heller.
Tycker förvisso det där ser som någon variant av 9M55K eller vad de nu heter.
(Ändrade bilden i mitt ursprungliga inlägg till en med engelsk text för enkelhetens skull)
Finns flertal bilder från konflikten i Syrien med dylika nedslag. Så även från Ukraina från sista dagarna.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En kollega har vänner i Tyskland och tyskarna i sin tur har vänner i Ukraina.
Kollegan fick film och bilder till sig som tysken skickade vidare som kom från Ukraina.
Det var en grop efter en granat och så låg det en liten cykel på sidan om gropen och en halv kropp på andra sidan.
Sen var det en film där flygplan flög över ett bostadsområde och så sköts det någon slags laddning in i bostaden..... Allt annat än militära mål.
Kollegan sa till tysken att han mår dåligt av att se sånt där och att han skulle sluta skicka mer.
Det är tyvärr ryssar som borde se sådant.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är tyvärr ryssar som borde se sådant.
Tack vare Internet är ryssarna mera medvetna än någonsin att deras soldater mals ner i fronten och att deras ledare bara skickar fram fler.

Det här kriget startades och drivs av Putler och en liten krets ja-sägare som han omger sig med, men utan folkligt stöd.

Får Ivan på gatan veta att trupperna skickas fram utan ammunition, bränsle och mat och tvingas stjäla det dom kommer över, samt att det enda hoppet för skadade ryska soldater är att dom får vård av Ukrainska läkare så vill dom nog inte skicka fler av sina söner.

Jag såg ett klipp där vänliga Ukrainare gav dom ryska stridsvagnarna bränsle, en liter åt gången med en brinnande trasa i flaskhalsen, det är nog det enda bränsle dom får.
Stridsvagnsbesättningar gillar inte att behöva sitta av bakom fiendens linjer.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Verkar cirkulera videos på ryska stridsfordon på vägarna som har slut på bränsle.
Rysktalande ukrainare stannar och frågar vad som problemt är och frågar om de vill bli bogserade tillbaka till Ryssland.
Finns även videos med ryska soldater som plundrar matbutiker eller frågar bönder om de kan få lite mat.
Försörjninglederna är nog inte så bra just nu och man får inte med sig så mycket i stridsklara stridsfordon.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En kollega har vänner i Tyskland och tyskarna i sin tur har vänner i Ukraina.
Kollegan fick film och bilder till sig som tysken skickade vidare som kom från Ukraina.
Det var en grop efter en granat och så låg det en liten cykel på sidan om gropen och en halv kropp på andra sidan.
Sen var det en film där flygplan flög över ett bostadsområde och så sköts det någon slags laddning in i bostaden..... Allt annat än militära mål.
Kollegan sa till tysken att han mår dåligt av att se sånt där och att han skulle sluta skicka mer.
En fd kollega är från Ukraina och dennes släkt och familj bor kvar, så här skrev personen till mig igår kl 16:23:

"Det är väldigt tungt. Kharkiv bombas från två håll just nu, man skjuter på civila samhället, hus etc från tankar . Två närmaste byar har totalt försvunnit, de flesta är döda. 18 åriga killar från skolor är kallade att försvara. All utrustning som kan förstöra flygplan är borta, så de regnar med granater i många ställen"
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Verkar cirkulera videos på ryska stridsfordon på vägarna som har slut på bränsle.
Rysktalande ukrainare stannar och frågar vad som problemt är och frågar om de vill bli bogserade tillbaka till Ryssland.
Finns även videos med ryska soldater som plundrar matbutiker eller frågar bönder om de kan få lite mat.
Försörjninglederna är nog inte så bra just nu och man får inte med sig så mycket i stridsklara stridsfordon.
Ja, och när soldaterna börjar plundra, så kommer dom över sprit, och sedan är stridsvärdet snabbt noll.

USA börjar leverera måldata och trupprörelser från sina flygplan direkt till Ukraina nu, så nu har inte Ryssarna lika lätt att överraska, och kommer således att möta Ukrainare väl nedgrävda, med rätt vapen för vad som kommer deras håll
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top