Ska man vara orolig för Ryssland?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Menade nog i utsatt tid. (För två veckor sen)
Jag var själv skeptisk för ett överfall av uk. Och tycker Putin?är rökt nu
Men han har rätt usa har varit inblandade i många många krig.
Ja fina mc å ballaste bilarna
Man är väldigt naiv om man tror att det här inte var Putins mål hela tiden.

Tjafset och de orealistiska kraven om Natos tillbakadragande vara bara en rökridå, att få väst att tro att det handlade om något som var förhandlingsbart. Vilket det aldrig var. Varken för två veckor sedan eller nu.

Problemet med män som Putin är att de fortsätter tills de blir stoppade. Vilket blir extra komplicerat när de sitter med kärnvapen. Eller för den delen har världens andra eller tredje största konventionella krigsmakt. Frågan är vad som är nästa steg. Georgien har han redan gjort början av detta med, skulle ju kunna avsluta det. Baltikum är med i Nato vilket kanske är över gränsen t.o.m. för Putin. Fast sedan några dagar är jag inte helt säker ens på det. Finland kan han ju historiskt peka på att det har varit en del av Ryssland men den har ingen rysk minoritet att tala om så det borde inte vara förstamålet. Gotland ligger vidöppet men är svårt tom för honom att motivera historiskt, även om vissa av hans generaler glatt och entusiastiskt har pratat med journalister att ön är en naturlig startpunkt vid angrepp på Baltikum.

Från Europeiskt egoistiskt perspektiv kanske man hoppas på att han fortsätter sina expansioner efter sin södra gräns. Har dålig koll på vilka av dessa -stanländer och annat som han för närvarande är i bråk med. Kina lär han ju inte bråka med, de verkar har gjort en uppgörelse om att inte lägga sig i vad den andra gör i Ukraina/Taiwan.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Innan mars är slut har Finland ansökt om NATO-medlemskap.
Sedan får Maggan ta ansvaret för om vi blir ensamma.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Den 1 oktober 1938 marscherade tyska trupper in i Sudetenland. Den tysktalande majoriteten i området hälsade trupperna med stort jubel. Hitler lovade att detta var hans sista territoriella krav och att han skulle respektera det övriga Tjeckoslovakiens gränser.

Känns det igen?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Kan tyckas vara marginella detaljer men Polen visar återigen framfötterna medans detsamma inte är helt glasklart vad gäller Sveriges agerande
 

Bifogat

  • 001.png
    001.png
    30.9 KB · Visningar: 25
  • 002.png
    002.png
    29.8 KB · Visningar: 25

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Nån som vet varför just Indien och Förenade arabemiraten inte hängde på FN:s säkerhetsråds resolution?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nån som vet varför just Indien och Förenade arabemiraten inte hängde på FN:s säkerhetsråds resolution?
Indiens militär är ganska beroende av ryska reservdelar...
Exempelvis flygvapnet har mig-29 och su-30

armen har T-90 stridsvagnar etc. Ärkefienden Pakistan är nära allierad med USA så då är Ryssland och Frankrike kvar att köpa av om man är i konflikt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Lite märkligt. De ryska åkarna kanske inte alls vill ha något med putin och konflikten att göra. Man blir inte en dålig person bara för att det står ryss i passet.
Det kan man tycka och i samma anda kan man undvika allt vad sanktioner heter mot Ryssland för "man blir inte en dålig person bara för att det står ryss i passet" och det drabbar ju fler än Putin själv. Du kanske hellre kör den vägen?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tack vare Internet är ryssarna mera medvetna än någonsin att deras soldater mals ner i fronten och att deras ledare bara skickar fram fler.

Det här kriget startades och drivs av Putler och en liten krets ja-sägare som han omger sig med, men utan folkligt stöd.

Får Ivan på gatan veta att trupperna skickas fram utan ammunition, bränsle och mat och tvingas stjäla det dom kommer över, samt att det enda hoppet för skadade ryska soldater är att dom får vård av Ukrainska läkare så vill dom nog inte skicka fler av sina söner.

Jag såg ett klipp där vänliga Ukrainare gav dom ryska stridsvagnarna bränsle, en liter åt gången med en brinnande trasa i flaskhalsen, det är nog det enda bränsle dom får.
Stridsvagnsbesättningar gillar inte att behöva sitta av bakom fiendens linjer.
Grundproblemet är ju att regimen aldrig varit intresserad av folkligt stöd.
Jag tror inte att det kommer att gå att besegra över Ryssland med militär makt. Även om man skjuter bort varenda en soldat som marscherar mot Ukraina.
Vladimir Palpatine sitter ju tyvärr på 6000 kärnvapen. Och han är inte typen som tar ett nederlag väl.
Ett dera vinner hans styrkor med traditionella medel, eller också så kan vi vänta att huvudmålen jämnas med kejsarbomb.

Att skjuta av ryska soldater ger endast effekten att ryska familjer inte får sin son hem.

Det är just Vladimir och ja - sägarna som personligen behöver dö för att denna konflikt skall lösas.

Jag hoppas innerligt att jag har fel.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det kan man tycka och i samma anda kan man undvika allt vad sanktioner heter mot Ryssland för "man blir inte en dålig person bara för att det står ryss i passet" och det drabbar ju fler än Putin själv. Du kanske hellre kör den vägen?
Jag tycker att det är synd om/att det drabbar oskyldiga. Är det något du inte håller med om eller vad menar du med frågan?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top