Ska man vara orolig för Ryssland?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Kan ju också vara så (vilket jag finner troligt) att han under många år utrensat oliktänkande och alltmer, medvetet eller omedvetet, omgett sej med ja-sägare, så till den milda grad att han lever i en filterbubbla där han inte längre förmår ta in en någorlunda korrekt bild av omvärlden.

Följdaktligen...
Putin: Vill Ukraina vara en del av den ryska federationen?
Kabinettet: Ja, det vill dom! Vi är säkra! Det vill alla!
Putin: Hur är status för vår militär? Om några delar skulle göra motstånd?
Kabinettet: Inga problem! Vi har världens bästa militär! Dessutom kommer dom inte göra motstånd!
Putin: Och resten av världen kommer inte bli sura?
Kabinettet: Inte alls! Och även om några få blir sura så är de för fega för att göra något!
Också en möjlig teori. Många anser ju att Putin blev lurade av sina ja-sägare som han omgett sig mer. Den teorin stärks ju av att han avskedade några av sin generaler efter de första veckornas misslyckanden i Ukraina. Nu sitter han fast i en soppa som han inte kan ta sig ur utan att förlora ansiktet. Vilket också stärker möjligheterna för Ukraina och väst att hitta en förhandlingslösning, om man bara vill.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tips på säkra kanaler om man vill stötta den Ukrainska krigsmaskinen?
Hittade den här på egen hand:
Namnet är i världsklass!

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Också en möjlig teori. Många anser ju att Putin blev lurade av sina ja-sägare som han omgett sig mer. Den teorin stärks ju av att han avskedade några av sin generaler efter de första veckornas misslyckanden i Ukraina. Nu sitter han fast i en soppa som han inte kan ta sig ur utan att förlora ansiktet. Vilket också stärker möjligheterna för Ukraina och väst att hitta en förhandlingslösning, om man bara vill.
I min och många andras syn har han redan förlorat ansiktet.
Han var löjeväckande redan för 20 år sedan när först oppositionella och sedan alla kritiska media utrensades.
Ryssland har inte utvecklats i en bra riktning under Putins tid vid makten.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu sitter han fast i en soppa som han inte kan ta sig ur utan att förlora ansiktet.
Han kan ju bara avsluta kriget genom att beordra sin militär att sluta döda folk och dra sig tillbaka.
Sen kan han gå i pension med alla sina 1000 miljarder (eller var det mera?) som han stoppat undan i sina egna och sina oligarkers fickor. Han skulle kunna leva gott med sina älskarinnor i sina palats runt om i Ryssland resten av sitt liv.
Men han vill inte... Det är därför kriget kommer fortsätta.
Skälet är inget annat. Det är inte NATO/EU/Ukrainas fel. Det är Putins.
Kriget slutar när Ryssland slutar döda och drar tillbaka sina trupper.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Han kan ju bara avsluta kriget genom att beordra sin militär att sluta döda folk och dra sig tillbaka.
Sen kan han gå i pension med alla sina 1000 miljarder (eller var det mera?) som han stoppat undan i sina egna och sina oligarkers fickor. Han skulle kunna leva gott med sina älskarinnor i sina palats runt om i Ryssland resten av sitt liv.
Kriget kommer att sluta när Ukraina är besegrad. Men lugn för det är runt hörnet.

Nu ska jag göra som medhårsmedia, och experterna.Gör inget om jag skulle ha fel. Jag är i gott sällskap.

Kriget kommer Ryssland att vinna. Troligen någon gång mellan 17-19 Januari 2024.

Sverige kan komma bli medlem i NATO men det kan ta 7 månader (ändrar det jag sagt att blir i Februari 2024).

Hmm… så det är bara Ryssland som dödar..? Inte Ukraina.? Och inte ?? , ?? , ??, ?? inte alla medlemsländer i EU som bidrar med pengar för att fler skall bli dödade.? Och allt är Mr President Putin fel..??

Känns det bra att skylla på andra för att slippa ta eget ansvar.?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det kan man säga om alla krig. Vietnamkriget varade i 20 år innan USA tog sitt pick och pack och åkte hem. Varför ska Ryssland vara bättre?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
I min och många andras syn har han redan förlorat ansiktet.
Han var löjeväckande redan för 20 år sedan när först oppositionella och sedan alla kritiska media utrensades.
Ryssland har inte utvecklats i en bra riktning under Putins tid vid makten.
Alltså - Ryssland har ju aldrig varit ett bättre land än idag. Det är så ryssarna ser på saken, och det är därför Putin sitter kvar vid makten. Ryssland är inget drömland med våra mått mätt, men för ryssar är det annorlunda.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Alltså - Ryssland har ju aldrig varit ett bättre land än idag. Det är så ryssarna ser på saken, och det är därför Putin sitter kvar vid makten. Ryssland är inget drömland med våra mått mätt, men för ryssar är det annorlunda.
Samma gäller för nordkoreaner. Jag vet inte om det är ett mått att eftersträva men spontant verkar det bero på nånting med statlig propaganda. Som sagt, utflyttning talar sitt tydliga språk

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hmm… så det är bara Ryssland som dödar..? Inte Ukraina.? Och inte ?? , ?? , ??, ?? inte alla medlemsländer i EU som bidrar med pengar för att fler skall bli dödade.? Och allt är Mr President Putin fel..??

Känns det bra att skylla på andra för att slippa ta eget ansvar.?
Tänk dig följande:
Din korridorgranne på ditt boende bestämmer sig för att ta över alla rummen genom att döda de andra boende. Han hugger ihjäl de första två boende och låter sen sina två heroinpundarbästisar plundra rummen och flytta in, samtidigt som han försöker slå in dörren till rum nummer tre.
Därinne sitter Ragnar, Jonte och Marie och trycker. De har beväpnat sig med lite bestick.
Har de rätt att försvara sig eller skall de bara lägga sig på golvet och ta emot knivsticken när angriparna tagit sig in?
Samt är det din korridorsgrannes fel, som startade det hela, eller är det Ragnar, Jonte och Maries fel?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Samma gäller för nordkoreaner. Jag vet inte om det är ett mått att eftersträva men spontant verkar det bero på nånting med statlig propaganda. Som sagt, utflyttning talar sitt tydliga språk
Ungefär det samma gällde ju för Sverige fram till valet 2022, allt var bra enligt Partiet.
Nu är allt dåligt enligt samma Parti

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jämfört med Nordkorea så är Ryssland frihetens hemvist på jorden. Ryssar är fria att resa vart de vill, starta företag, flytta som de vill och allt som vi kan i Sverige. Ryssar har datorer och bilar, och de åker på charterresor.140 miljoner ryssar bor trots allt kvar i Ryssland, trots att de kan "fly" när de vill.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ryssar är fria att resa vart de vill
.........
trots att de kan "fly" när de vill.

Google översatt:
"Enligt lag 114-FZ kan reseförbud införas för FSB-anställda, personer med tillgång till statshemligheter och "information av särskild vikt", samt dömda, misstänkta och tilltalade i brottmål, illvilliga gäldenärer, konkursar och värnpliktiga."

Så alla som staten inte vill ska få resa, får således inte resa dit de vill.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Google översatt:
"Enligt lag 114-FZ kan reseförbud införas för FSB-anställda, personer med tillgång till statshemligheter och "information av särskild vikt", samt dömda, misstänkta och tilltalade i brottmål, illvilliga gäldenärer, konkursar och värnpliktiga."

Så alla som staten inte vill ska få resa, får således inte resa dit de vill.

Får svenska Försvarsmaktens anställda resa vart de vill om vi hamnar i krig? Förmodligen förvisso men det säger mer om oss än om Ryssland.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Får svenska Försvarsmaktens anställda resa vart de vill om vi hamnar i krig? Förmodligen förvisso men det säger mer om oss än om Ryssland.
Beror på krigsplacering... men visst fanns det även andra uppräknade grupper i den ryska bestämmelsen?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det blir alltid så konstigt när jag skriver till Tammer och sen verkar han glömma bort att han bytt tillbaka till sitt andra konto igen och svarar mig från det kontot ?

In other news...
Ryssland verkar ha samlat på sig lite kryssningsmissiler igen. Senast var ju 21 september.
Början på en större våg eller sköt de iväg allt de hade igen?
1702202978299.png

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det blir alltid så konstigt när jag skriver till Tammer och sen verkar han glömma bort att han bytt tillbaka till sitt andra konto igen och svarar mig från det kontot ?

In other news...
Ryssland verkar ha samlat på sig lite kryssningsmissiler igen. Senast var ju 21 september.
Början på en större våg eller sköt de iväg allt de hade igen?
View attachment 493054

Jag gissar att ryzzland sparar på sig missiler för att använda när förhållandena blir ännu sämre i vinter, men även att dom kanske har haft problem med tillverkningen så att dom kanske har färre fungerande missiler än vad väst har gissat.

Nu senast fick dom iväg 16 missiler från 7 tunga bombflygplan som borde ha 8 missiler vardera (tror jag dom kan bära)
Antingen är det hög failrate, eller så är bombplanen utnötta och klarar inte full last, eller så är puttler rädd för att ge ett enskiljt bomplan tillräckligt mycket pangpang för att kunna utplåna moskva....

Jag tror det är en kombination, nästan vid varje större företag har ju någon trasig missil landat i ryzzland, ryzzka passagerarflygplan nödlandar titt som tätt för att dom är utnötta (8 stycken förra veckan) och efter att den där piloten snodde en helikopter och gav till Ukraina är nog inte tilliten speciellt hög....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Beror på krigsplacering... men visst fanns det även andra uppräknade grupper i den ryska bestämmelsen?
Ja, men det var ju ett svar på att Nordkoreanska och Ryska medborgare har olika grad av frihet, Tammer har mycket mer rätt i att ryssar kan åka vart de vill än vad Wiseguy har som påstår att de är lika ofria som nordkoreanska medborgare, det är en uppenbar okunnighet, som förvisso passar väl in i barnkalaskontexten denna tråd befinner sig i.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
News for you, det var jag som påstod först att du är Tammer, nu är du på din vanliga "ah men du rå" nivå som är så vanlig på barnkalas, vilket du säkert känner till.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, att civila ryzzar inte kan resa någonstans alls snart beror mest på att dom inte är välkommen någonstans längre.

Fast visst är det många utrese-hinder också

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...