Ska man vara orolig för Ryssland?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, men det var ju ett svar på att Nordkoreanska och Ryska medborgare har olika grad av frihet, Tammer har mycket mer rätt i att ryssar kan åka vart de vill än vad Wiseguy har som påstår att de är lika ofria som nordkoreanska medborgare, det är en uppenbar okunnighet, som förvisso passar väl in i barnkalaskontexten denna tråd befinner sig i.
Aha, då är jag med. Såg inget om Nordkorea i citatet så jag hajade inte referensen.

Men att Ryssland sedan ett antal år stegvis gått åt det hållet torde stå klart för de flesta (höll på att skriva "alla", men sedan kom jag på att vissa... tja :) )

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Aha, då är jag med. Såg inget om Nordkorea i citatet så jag hajade inte referensen.

Men att Ryssland sedan ett antal år stegvis gått åt det hållet torde stå klart för de flesta (höll på att skriva "alla", men sedan kom jag på att vissa... tja :) )
Absolut men att påstå att det är lika slutet som Nordkorea borde du diskvalificera vem som helst från att tas på allvar, om den nu gjorde det sedan tidigare alltså, så rent hypotetiskt. ??

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad är det vi ser i den här tråden, Ryssland jämförs antingen med fria västerländska demokratier med starkt internationellt engagemang å ena sidan, eller med fullständigt totalitära stater där absolut ingen frihet alls existerar för någon utom en familj.

Går det inte att ha en mer nyanserad diskussion? Det här är ju så högstadienivå att man får lust att sätta på gamla 90-tals låtar och drömma sig bort till tonåren.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är det vi ser i den här tråden, Ryssland jämförs antingen med fria västerländska demokratier med starkt internationellt engagemang å ena sidan, eller med fullständigt totalitära stater där absolut ingen frihet alls existerar för någon utom en familj.

Går det inte att ha en mer nyanserad diskussion? Det här är ju så högstadienivå att man får lust att sätta på gamla 90-tals låtar och drömma sig bort till tonåren.
Rysslands utveckling idag är snarare en parallell till hur det gick i många afrikanska länder efter självständigheten. En president som i ett genomkorrupt samhälle ser möjligheten att fortsätta njuta maktens sötma, koncentrera rikedomarna kring sig själv och närstående samt i allt högre grad öka repressionen gentemot de egna medborgarna i takt med ökade missnöjessyttringar. Vi har även sett detta tex i Latinamerika.

Tyvärr har Ryssland en månghundraårig historia av oprovocerade angreppskrig mot grannländer, stödjande av terrordåd, förminskande av människovärde och ett allmänt skurkstatsbeteende vilket självklart har betydelse för hur resten av världen ser det. Alltifrån statsorganiserad doping inom idrotten till mord på misshagliga i andra länder samt förföljande av politiska moståndare både inom och utom landet; Ryssland utmärker sig som skurkstaternas skurkstat genom seklerna och alldeles oavsett regim.

Så nä, Nordkorea är det inte men Ryssland är orsaken till att Nordkorea (och "folkrepubliken" Kina) finns.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Går det inte att ha en mer nyanserad diskussion? Det här är ju så högstadienivå att man får lust att sätta på gamla 90-tals låtar och drömma sig bort till tonåren.om
Om du tolka liknelsen med Nordkorea för en definition om rörlighet måste jag be om ursäkt för min dåliga svenska.

Der handlade enkom med hur information och vilken information som lejonparten har tillgång till. 140miljoner ryssar kan inte ha fel, därför är Ryssland ”aldrig så bra som nu”.
Eller så beror det snarare på att just vad jag skrev enligt ovan; de vet inget annat.
(Samt det faktum att fler flyttar ut än in..)

Cirka 70% av Rysslands befolkning har aldrig varit utanför Ryssland. Lägg därtill en en ökad grad av inblandad statlig kontroll i ISPs nätverk, så upplever jag att min liknelse har bärighet.

Tillägg/edit;
Eller så är det själv-bias som gör att jag tänker så, efter många år utanför Sverige, som givit mig en annan syn på världen men inte minst Sverige än vad jag hade förut. ”Sverige är fantastiskt”-viben får en lite annan ton, efter att ha levt i samhällen,m utanför Sverige som en del av befolkningen. Vissa även som ”svensken” sett ner på.. ”svenska modellen! Vadå ska vi ha det som i USA???”…etc..

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Google översatt:
"Enligt lag 114-FZ kan reseförbud införas för FSB-anställda, personer med tillgång till statshemligheter och "information av särskild vikt", samt dömda, misstänkta och tilltalade i brottmål, illvilliga gäldenärer, konkursar och värnpliktiga."

Så alla som staten inte vill ska få resa, får således inte resa dit de vill.
Eftersom folk här återigen börjar med att ljuga och påstå att jag säger saker som jag inte sagt så får jag väl citera mig själv från inlägget det gällde. Se ovan.
Jag nämner inte Nordkorea eller att ingen Ryss får resa utomlands.
Jag säger att ryska staten bestämmer vilka får resa utomlands och jag uppger källan till det hela. Det ryska beslutet.
Att påstå något annat är en lögn.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Intressant, men jag tror inte det blir av.

"Air Force: F-16 to become Ukraine’s main combat aircraft, Gripen may become additional option
Ukraine considers adding Swedish Gripen fighter jets to its air force alongside F-16s, an Air Force spokesman says. Previously, media reports claimed Sweden was considering Gripen supplies to Ukraine, but the decision has not been made yet."

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Intressant, men jag tror inte det blir av.

"Air Force: F-16 to become Ukraine’s main combat aircraft, Gripen may become additional option
Ukraine considers adding Swedish Gripen fighter jets to its air force alongside F-16s, an Air Force spokesman says. Previously, media reports claimed Sweden was considering Gripen supplies to Ukraine, but the decision has not been made yet."

Jag tror motsatsen. Mest för att det låter lite osannolikt.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag tror motsatsen. Mest för att det låter lite osannolikt.
Det vore ju bra för Ukraina och Sverige, men vi kan nog inte leverera tillräckligt många tillräckligt snabbt. Där tror jag vi faller bort.
F16 går ju få fler än det går att utbilda piloter till.
Men i 10-års perspektivet vore ju JAS bra eller bättre.

In other news.
Ett nytt och bra reportage från Bloomberg om oljehandeln med Ryssland och hur den fortlöper:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Cirka 70% av Rysslands befolkning har aldrig varit utanför Ryssland. Lägg därtill en en ökad grad av inblandad statlig kontroll i ISPs nätverk, så upplever jag att min liknelse har bärighet.

-- Eleven percent of survey respondents have never traveled outside of the state where they were born.

-- Over half of those surveyed (54 percent) say they’ve visited 10 states or fewer.

-- As many as 13 percent say they have never flown in an airplane.

-- Forty percent of those questioned said they’ve never left the country.

-- Over half of respondents have never owned a passport.

Det är för USA, ett land där väldigt många har anknytning i andra länder.
Både i ryzzland och USA ser siffrorna betydligt värre ut ju närmare mitten av deras gigantiska länder man kommer

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om du tolka liknelsen med Nordkorea för en definition om rörlighet måste jag be om ursäkt för min dåliga svenska.

Inte alls, det var Wise (nåja) guys inlägg som han nu försöker revidera betydelsen utav.

Du skrev om Nordkorea, Tammer hakade på med trams, Wiseguy öste på med mer trams.

Om alla slutar leta korkade liknelser vore det bra för tråden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
-- Eleven percent of survey respondents have never traveled outside of the state where they were born.

-- Over half of those surveyed (54 percent) say they’ve visited 10 states or fewer.

-- As many as 13 percent say they have never flown in an airplane.

-- Forty percent of those questioned said they’ve never left the country.

-- Over half of respondents have never owned a passport.

Det är för USA, ett land där väldigt många har anknytning i andra länder.
Både i ryzzland och USA ser siffrorna betydligt värre ut ju närmare mitten av deras gigantiska länder man kommer
Att inte ha rest utanför USA som amerikan är ungefär som att inte ha rest utanför Europa som europé.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Finns inget land som startat så många krig som USA utan orsak. Efter ww2 ca 50 invasioner. Bland 248 väpnade konflikter i 153 länder runt om världen mellan 1945 — 2001 har usa startat 201 av dom
Hihi

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Finns inget land som startat så många krig som USA utan orsak. Efter ww2 ca 50 invasioner. Bland 248 väpnade konflikter i 153 länder runt om världen mellan 1945 — 2001 har usa startat 201 av dom
Hihi
Du som vet, hur många krig startade Romerska riket?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hihi
Det påståendet kommer ifrån en kinesisk rapport som släpptes under tiden Kina hade en rejäl beef med USA. Den var en del av en kampanj och släpptes samtidigt som det dök upp en massa liknande rapporter som skulle visa på hur dålig USA var.

Stämmer uppgiften? Vet faktiskt inte då jag inte räknat, men att man börjar vid just 1945 och slutar vid 2001 har nog sina skäl.

Kinausa.jpg

Rapporten finns här:
(Det är dock en .doc fil som har sitt ursprung i Kina, så jag vill nog inte ladda ned den själv pga. riskerna med .doc filer ? Ladda ned på egen risk!! )

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Hur som helst dom är världsledande
Hur som helst Ukraina är väldigt korrumperat.
Följt av Sverige som åxå är väldigt korrumperat

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
”Starta ett krig” enligt kinesisk logik är nog att USA och andra hjälper den anfallne, tex Korea, Vietnam, Irak och i x antal ”revolutioner” (av Kina eller Ryssland orkestrerade och stödda maktövertaganden). Vilka länder har USA med sin extremt överlägsna militära styrka tillskansat sig nu igen?
Hur ser det ut med Kina i Burma mfl områden? Ryssland torde vara det land som ställt till absolut mest skit genom historien, iaf om man räknar de senaste 400 åren.

Ungefär som när Lavrov påstår att Ryssland inte har anfallit Ukraina.

Men lite mer kritiskt tänkande måste vi som vuxna människor väl ändå ha, eller?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare

Google översatt:
"Enligt lag 114-FZ kan reseförbud införas för FSB-anställda, personer med tillgång till statshemligheter och "information av särskild vikt", samt dömda, misstänkta och tilltalade i brottmål, illvilliga gäldenärer, konkursar och värnpliktiga."

Så alla som staten inte vill ska få resa, får således inte resa dit de vill.
Inte ens i Sverige får dömda fångar resa som de vill, det ligger i sakens natur.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år