Vad är det vi ser i den här tråden, Ryssland jämförs antingen med fria västerländska demokratier med starkt internationellt engagemang å ena sidan, eller med fullständigt totalitära stater där absolut ingen frihet alls existerar för någon utom en familj.
Går det inte att ha en mer nyanserad diskussion? Det här är ju så högstadienivå att man får lust att sätta på gamla 90-tals låtar och drömma sig bort till tonåren.om
Om du tolka liknelsen med Nordkorea för en definition om rörlighet måste jag be om ursäkt för min dåliga svenska.
Der handlade enkom med hur information och vilken information som lejonparten har tillgång till. 140miljoner ryssar kan inte ha fel, därför är Ryssland ”aldrig så bra som nu”.
Eller så beror det snarare på att just vad jag skrev enligt ovan; de vet inget annat.
(Samt det faktum att fler flyttar ut än in..)
Cirka 70% av Rysslands befolkning har aldrig varit utanför Ryssland. Lägg därtill en en ökad grad av inblandad statlig kontroll i ISPs nätverk, så upplever jag att min liknelse har bärighet.
Tillägg/edit;
Eller så är det själv-bias som gör att jag tänker så, efter många år utanför Sverige, som givit mig en annan syn på världen men inte minst Sverige än vad jag hade förut. ”Sverige är fantastiskt”-viben får en lite annan ton, efter att ha levt i samhällen,m utanför Sverige som en del av befolkningen. Vissa även som ”svensken” sett ner på.. ”svenska modellen! Vadå ska vi ha det som i USA???”…etc..
This report shares OONI data on new blocks that emerged in Russia during the 1st year of military conflict in Ukraine.
ooni.org