Ska man vara orolig för Ryssland?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Cirka 150 missiler och drönare av i princip alla slag som Ryssland har, användes mot Ukraina idag.
Det var Putins svar på att Novocherkassk sänktes.
Svaret följer samma taktik som tidigare. Man slår mot allt och man slår ganska blint.
Dessutom verkar man ha kränkt polsk luftrum under attacken.

SjRRs.gif

Edit: Uppdaterade antalet
Mer fredagsfiske. Men den nappar vi inte på, ingen tror väl att ryssarna bara lyckas träffa civila mål?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vet inte om jag tycker att det är ett mindre politiskt gnäll om Ungern bidrar till att sinka Sveriges medlemskap och räknas dessutom till Rysslands vänner... Dessutom så har dom ju själva sagt att relationerna mellan Sverige och Ungern är dåliga, och då finns det ingen anledning till Ungern ska använda svensk materiel...
Den enda politiska orsaken är inte sälja till dem då är väl att hemligheter hamnar hos Ryssland, och det har isf redan hänt.
Men det är definitivt politiskt gnäll att blanda in Nato i uthyrningen av jas. För vi det är vi ju inte ett dugg bättre än Turkiet.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Den enda politiska orsaken är inte sälja till dem då är väl att hemligheter hamnar hos Ryssland, och det har isf redan hänt.
Men det är definitivt politiskt gnäll att blanda in Nato i uthyrningen av jas. För vi det är vi ju inte ett dugg bättre än Turkiet.
Så kan man ju se det, jag respekterar din åsikt även om jag inte delar den. Från min synvinkel så är det så enkelt att det börjar bli dags för Ungern att bestämma sig, vill dom inte ha med oss i NATO så borde dom inte heller använda svensk materiel...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det är inga större hemigheter i exportkärrorna.
Det är många år sedan man kunde överraska fienden med en ny vinge eller en nytvecklad jetmotor.
Det som är hemligt är elektroniken, och den finns i exportvariant och svensk variant

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mer fredagsfiske. Men den nappar vi inte på, ingen tror väl att ryssarna bara lyckas träffa civila mål?
Då säger jag det här och nu:

Eftersom ryzzarna använder sjömålsrobotar och luftvärnsrobotar mot mål dom inte är tänkta till så har dom usel precision och funkar bäst om man siktar på en stadsdel eller ett sjukhus.

Dom Iranska drönarna har aldrig varit annat än ett terrorvapen, dom har aldrig haft precision

Så, fisket kan ju inte dö ut helt innan helgen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Personligen tycker jag att Sverige ska vara bättre än så, och vill Ungern fortsätta köpa svenskt materiel så tycker jag vi ska fortsätta sälja det till dem. Dels för att helt enkelt inte dras ner till deras käbbelnivå, och dels för att det är en lite tveksam bild för andra intressenter av svenskt materiel om vi blir gnälliga och drar in affärer på grund minde politiskt gnäll.
Sverige kunde gå Ungern till mötes och ge dem deras ursäkt som de mycket väl förtjänar, oavsett om de håller oss utanför NATO eller inte.
Man kan inte bete sig hur som helst mot ens vänner och sedan undra varför man inte blir bjuden på kalas, det är bra att Sverige nu får lära sig det, om än den hårda vägen.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Sverige kunde gå Ungern till mötes och ge dem deras ursäkt som de mycket väl förtjänar, oavsett om de håller oss utanför NATO eller inte.
Man kan inte bete sig hur som helst mot ens vänner och sedan undra varför man inte blir bjuden på kalas, det är bra att Sverige nu får lära sig det, om än den hårda vägen.

Lekstuga.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Lekstuga.
Det är helt rätt, vi har gett oss på Ungern (och Polen) på flera sätt, så klart kan de inte acceptera det.
Vad har Sverige gjort för att hjälpa Ungern med något? Nä exakt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är helt rätt, vi har gett oss på Ungern (och Polen) på flera sätt, så klart kan de inte acceptera det.
Vad har Sverige gjort för att hjälpa Ungern med något? Nä exakt.
Mmh, det är ju helt sant. Och istället för att fortsätta borde våra syltryggar utveckla lite ryggrad och karaktär.
När Sverige behövde hjälp skickade Polen så mycket som behövdes, trots att svenska politiker fittat sig mot dem. Vi borde ju kunna vara lika bra som dem iaf.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Lite konstigt tycker jag ändå att det är att alla insatser som Sverige har gjort har varit riktade mot att komma överens med Turkiet, ingenting vad jag vet har gjorts för att komma överens med Ungern. Även om jag tar den Ungerska artikeln med en nypa salt så hade jag önskat att Sverige hade hållit en mycket lägre svansföring i EU...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Lite konstigt tycker jag ändå att det är att alla insatser som Sverige har gjort har varit riktade mot att komma överens med Turkiet, ingenting vad jag vet har gjorts för att komma överens med Ungern. Även om jag tar den Ungerska artikeln med en nypa salt så hade jag önskat att Sverige hade hållit en mycket lägre svansföring i EU...
Ett översitteri bara det.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Därför att alla vet att inte heller Ungerns tjurighet sitter i vad Sverige gjort eller inte gjort.
Det är EU, inte Sverige, som håller inne pengar pga att Ungern blir allt mindre demokratiska.
Men Ungern kan inte straffas EU så då straffar man Sverige istället.
Och så har man med sandlåde-logik straffat tillbaka.
Så de så.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Därför att alla vet att inte heller Ungerns tjurighet sitter i vad Sverige gjort eller inte gjort.
Det är EU, inte Sverige, som håller inne pengar pga att Ungern blir allt mindre demokratiska.
Så de så.
Helt utan anledning är det inte, Sverige var ett av de drivande länderna när Ungerns EU-bidrag frös inne... Som sagt, lite lägre profil hade inte skadat...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag varken vet det eller håller med om det, totalt påhitt skulle jag säga. Passar mångas PK narrativ dock.
Berätta gärna vad Sverige, och bara Sverige, gjort mot Ungern.

Tack på förhand. ?

Edit: det räknas inte att man trampat gulasch-baronen på tårna.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Helt utan anledning är det inte, Sverige var ett av de drivande länderna när Ungerns EU-bidrag frös inne... Som sagt, lite lägre profil hade inte skadat...
Drivande är inte detsamma som att vara den enda.
Vad är det som bara Sverige gjort mot Ungern för att inte passa i Nato?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så de så.
Precis så är det ju - men visst har Sverige haft lite extra hög svansföring vilket Orban nu utnyttjar.

Man skall absolut inte hålla tyst när auktoritära ledare försöker ta makten över domstolar och press.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Drivande är inte detsamma som att vara den enda.
Vad är det som bara Sverige gjort mot Ungern för att inte passa i Nato?
Det är ju givetvis inte bara Sverige som har jävlats, men det är Sverige som vill ha något av Ungern, det är skillnaden.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Det är ju givetvis inte bara Sverige som har jävlats, men det är Sverige som vill ha något av Ungern, det är skillnaden.
Precis, det är inte Sverige som gjort något men vi får bära tyngden av vad många tycker om Ungern.
Så är det med wannabe diktatorer, dom måste alltid visa sig "starka" och får inte "tappa ansiktet" för då är folk inte rädda längre.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år