Ska man vara orolig för Ryssland?

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Dom sovjetiska lagren av militärt var ENORMA på en skala vi inte kan föreställa oss, och det som inte hade civil användning och stals/såldes står kvar.

Samtidigt hade ju Sverige enorma lager en gång i tiden också, som sedemera hånades och såldes ut/brändes upp/skrotades och nu står vi där med ett "just in time-försvar"

Fördelen är att nu kan vi bygga nya lager, med modern/relevant material med erfarenheterna från Ukraina, vi KAN, men det måste till politiska beslut och pengar till det.
Allting är stort i Ryssland, vi får hoppas att vi når den politiska viljan att bygga upp försvaret igen NATO eller inte så måste vi ändå kunna klara oss själva ett par tre veckor, (längre utan NATO) + att ska vi kunna hjälpa någon annan så måste vi ha ordentliga lager, annars så blir det som när vi försökte hjälpa Finland under vinterkriget, det fanns inte så mycket att skicka...

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag tror han kan använda kärnvapen men absolut inte attackera Sverige, det är ett nästintill foliehattigt påstående tycker jag.
Jag tror heller inte han kommer attackera Sverige. Vi är för obetydliga.
Däremot finns en risk att han, när han inser att spelet är förlorat, kommer trycka på den stora röda knappen.
"Om jag ska dö tar jag er alla med mej!"

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tycker som sagt att Sveriges politiker borde samla ihop till en ryggrad och säga åt båda tomtarna att om de ska vara sådana fittor vill vi inte vara med i deras klubb.
Precis men kruxet är att vilken politiker vill börja satsa på försvaret ?
Försvaret, ett egen intresse enligt Reinfeldt (m).
Beredskapslagren behövs ej, Persson (s).

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Precis men kruxet är att vilken politiker vill börja satsa på försvaret ?
Försvaret, ett egen intresse enligt Reinfeldt (m).
Beredskapslagren behövs ej, Persson (s).
Fast nu har ju regeringen verkat inse att det behövs. De var ju villiga att ge försvaret mer pengar än de ville ta emot.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Dom sovjetiska lagren av militärt var ENORMA på en skala vi inte kan föreställa oss, och det som inte hade civil användning och stals/såldes står kvar.

Samtidigt hade ju Sverige enorma lager en gång i tiden också, som sedemera hånades och såldes ut/brändes upp/skrotades och nu står vi där med ett "just in time-försvar"

Fördelen är att nu kan vi bygga nya lager, med modern/relevant material med erfarenheterna från Ukraina, vi KAN, men det måste till politiska beslut och pengar till det.
Det är bara Sverige som hänger med i den nya tiden. Man behöver ingen lagerhållning, det är "försvar - om demand" som gäller. Precis som inom samhällsservice idag. Ingen lagerhållning, för lager kostar pengar. Man bara ringer ett samtal, så står Mathem där med allt man behöver. Alla tjänster kan läggas på entreprenad och köpas in, staten har inte längre något ansvar. Försök hänga med lite, ni gamla stofiler!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Däremot finns en risk att han, när han inser att spelet är förlorat, kommer trycka på den stora röda knappen.
Ja det är inte omöjligt alls, inte vidare troligt kanske men visst, möjligt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om han tröck på an är de bare o hopps på att soldatera ha vett nock å int skickat.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Ryssland jätteledsna när det dimper ner raketer och robotar i Ryska städer. Kallar det för brott.
Krukfega ormar..
Om man inte vill bli beskjuten så kan det ju vara en idé att inte börja skjuta på andra, eller med andra ord, om du inte vill få dina städer bombade, ge fan i att bomba andra! Eller som Bomber Harris sa (under andra världskriget): Tyskland började kriget med den barnsliga inställningen att dom skulle bomba andra, men ingen skulle bomba dom...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om man inte vill bli beskjuten så kan det ju vara en idé att inte börja skjuta på andra, eller med andra ord, om du inte vill få dina städer bombade, ge fan i att bomba andra! Eller som Bomber Harris sa (under andra världskriget): Tyskland började kriget med den barnsliga inställningen att dom skulle bomba andra, men ingen skulle bomba dom...
Det finns många likheter med den lille diktatorn och den tyske diktatorn. Självbilden och högmodet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ryssland jätteledsna när det dimper ner raketer och robotar i Ryska städer. Kallar det för brott.
Krukfega ormar..

Nu verkar det ju dessutom som om ryzzlands egna raketer dimper ner över den ryzzka befolkningen.

I alla fall den ena "attacken" som Ukraina påstås ha genomfört lutar åt att det var deras egen raket som fick lite felfjutt, ni vet sådär som man fick på billiga nyårsraketer när man var barn.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu verkar det ju dessutom som om ryzzlands egna raketer dimper ner över den ryzzka befolkningen.

I alla fall den ena "attacken" som Ukraina påstås ha genomfört lutar åt att det var deras egen raket som fick lite felfjutt, ni vet sådär som man fick på billiga nyårsraketer när man var barn.
It’s ok when we do it (TM)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...