Ska man vara orolig för Ryssland?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det är fantastiskt vilket öppet land Ryssland har blivit under Putin. Nu råder full frihet att rapportera och publicera även sånt som inte är bra, det hade inte gått under tidigare regimer. Putin är verkligen frihetens och öppenhetens riddare. Ryssland idag är ett helt annat land än tidigare. Även den värsta rysshatare måste väl erkänna detta?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det är fantastiskt vilket öppet land Ryssland har blivit under Putin. Nu råder full frihet att rapportera och publicera även sånt som inte är bra, det hade inte gått under tidigare regimer. Putin är verkligen frihetens och öppenhetens riddare. Ryssland idag är ett helt annat land än tidigare. Även den värsta rysshatare måste väl erkänna detta?
1704061805521.png

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har ni nere i södra Sverige haft problem med GPSen under jul/nyår?
Kaliningrad verkar ha satt igång sin GPS-störare på hög volym sista tiden.
Samma sak vid ryskagränsen mot Finland.
Övning eller bara lite trakasserier från grannlandet i öster.

SjfDK.gif

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

SjfDK.gif
Det ser ju ut som om e varit ute och cruisat med ett skepp med gpsstörare mellan Königsberg och finska viken/Tallin med.
Skulle jag gissa är det för att de är rädda för angrepp där, och har GPSstörare igång för att förhindra GPS-styrning av långdistansmissiler.

Last edited:

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M

SjfDK.gif
Igår eftermiddag, några mil söder om Jönköping så fick GoogleMap (i CarPlay) spelet i några km, den snurrade runt, den viste inte vilket som framåt och mot norr.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det ser ju ut som om e varit ute och cruisat med ett skepp med gpsstörare mellan Königsberg och finska viken/Tallin med.
Skulle jag gissa är det för att de är rädda för angrepp där, och har GPSstörare igång för att förhindra GPS-styrning av långdistansmissiler.

Jo det ser ju onekligen ut så på spåret på kartan.
GPS störare ombord på fartyg för att störa kryssningsmissiler är dock inte speciellt effektivt, dels har dom annan navigering också, dels har dom "härdad" GPS som klarar att sortera bort störsändningar.

Det är det eviga racet med vapen, motmedel, motmedels-motmedel osv...
Där tror jag faktiskt att ryzzk teknologi ligger efter väst.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det mest effektiva sättet för Ryssland att förbruka Ukrainas HIMARS verkar vara att ställa upp dyra mål…

Jo, ett skott en träff, men med tillräckligt många dyrbara mål så tar dom slut.

Jag såg något skymta förbi om att USA hade skickat en omgång HIMARS till, dom hade krånglat till det genom att hävda att dom ju spar in pengar på att skicka dom äldsta till Ukraina istället för att destruera dom själva....

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, ett skott en träff, men med tillräckligt många dyrbara mål så tar dom slut.

Jag såg något skymta förbi om att USA hade skickat en omgång HIMARS till, dom hade krånglat till det genom att hävda att dom ju spar in pengar på att skicka dom äldsta till Ukraina istället för att destruera dom själva....
Jo, det kostar ju ändå att destruera sprängmedel, så det kan säkert vara sant att det är billigare att skicka dem till Ukraina än att göra det. Men eh, jag tror inte det stör Ukraina alls att de får västerländsk skåpsmat. De verkar rätt glada för det materiel de får, och även gammalt västerländskt "skräp" verkar ju funka hyfsat på Ryskt pansar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ifall jag fattade det hela korrekt så är varje plupp en rapport från flyget om störning i navigationen. Därav saknas t.ex. pluppar på ställen där flyget inte flyger just då.
Det intressanta är att störningarna ökar i omfång på ett helt annat sätt än t.ex. solaktivitet skulle ge upphov till.
Störningen kan mycket väl vara landbaserad i Kaliningrad.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jo, det kostar ju ändå att destruera sprängmedel, så det kan säkert vara sant att det är billigare att skicka dem till Ukraina än att göra det. Men eh, jag tror inte det stör Ukraina alls att de får västerländsk skåpsmat. De verkar rätt glada för det materiel de får, och även gammalt västerländskt "skräp" verkar ju funka hyfsat på Ryskt pansar.
det är sant. Det är apdyrt att destruera sånt..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Inte första gången och det verkar bekräftat att det var en "övning". Tidigare har man sett att de stör ut GPS kring Moskva och andra områden där de är rädda för GPS-navigerande system av någon anledning...

Jag minns när GPS-systemet blev av med det "inbyggda felet" på +/- 20 meter under en period i Balkankriget slutet 1990-talet. Plötsligt visade min gamla Garmin GPS12 i segelbåten EXAKT rätt - något jag inte tidigare upplevt även om det alltid var bättre än DECCA-navigatorn jag hade tidigare (den var bra nog på sjön faktiskt).

Idag när man jobbar med millimetrar på land är det svårt att tänka sig.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Men mm får du bara i RTK-system.
Det kan du bygga upp ett utan GNS

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection