Ska man vara orolig för Ryssland?

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Inte första gången och det verkar bekräftat att det var en "övning". Tidigare har man sett att de stör ut GPS kring Moskva och andra områden där de är rädda för GPS-navigerande system av någon anledning...

Jag minns när GPS-systemet blev av med det "inbyggda felet" på +/- 20 meter under en period i Balkankriget slutet 1990-talet. Plötsligt visade min gamla Garmin GPS12 i segelbåten EXAKT rätt - något jag inte tidigare upplevt även om det alltid var bättre än DECCA-navigatorn jag hade tidigare (den var bra nog på sjön faktiskt).

Idag när man jobbar med millimetrar på land är det svårt att tänka sig.
Det var likadant under kriget i Irak, då visade GPS-systemen exakt position, inte +/- 20 meter, antagligen för att kryssningsrobotar använder (iaf. Tomahawk) använder GPS...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
USAs milit'r har väl alltid tillgång till GPS utan fudgefaktorn, och deras kompismilitärer med så låter lite halvudda att det skulle behöva slås av för att det är krig nånstans.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Under kriget i Kuwait fanns inte tillräckligt många handburna mottagare för att förse allierade med god noggrannhet. Därför delades konsumentmottagare ut, typ Garmin 45.
Sedan bestämde Clinton att SA (Selected availability) skulle tas bort tills vidare.
Det pålagda felet kunde vara upp till 300m men var sällan mer än 50.
Den tidens civila mottagare hade också ett fartfilter på dryga 200km/h för att omöjliggöra användning i missiler.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Under kriget i Kuwait fanns inte tillräckligt många handburna mottagare för att förse allierade med god noggrannhet. Därför delades konsumentmottagare ut, typ Garmin 45.
Sedan bestämde Clinton att SA (Selected availability) skulle tas bort tills vidare.
Det pålagda felet kunde vara upp till 300m men var sällan mer än 50.
Den tidens civila mottagare hade också ett fartfilter på dryga 200km/h för att omöjliggöra användning i missiler.

Höjd och fartfilter finns fortfarande kvar på många "köpes" navigatorer, dom som skickar ballonger och raketer som hobby brukar mecka egna lösningar, byta programvara eller köpa dom modeller som inte har något av det.

Eftersom det är relativt lätt att komma runt så anses det inte finnas någon sån säkerhet längre.

Dessutom finns ju andra alternativ till GPS, ryzzka Glonass och Kinas Beidou samt Galileo.

Men även helt utan satellitbaserade/radio navigeringssystem går det att få sina missiler dit man vill, med kompass. tröghetsnavigering, stjärnmappar och kameror

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
GLONASS är ryssarnas GPS. EU bygger Galileo.

I din mobiltelefon finns förmodligen både GPS och GLONASS.

Google Maps är… något annat. :)
Jag är fullt medveten om vad det är :tungan Jag försökte bara locka fram våra två användare som förordar detta system istället för NATOs hemska system.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Kan man få en vanlig telefon (Android, iPhone) att använda Glossnass istället för GPS så vore det nice. Speciellt om man även kan byta ut google maps till någon som kör med Ryska anspråk på Alaska, Finland, hela ex-sovjet, Готланд, etc. Räcker att väderappen rapporterar från Moskva, men det kan jag nog fixa med nuvarande. Navigatorn får gärna undvika NATO-länder om möjligt.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag är fullt medveten om vad det är :tungan Jag försökte bara locka fram våra två användare som förordar detta system istället för NATOs hemska system.
Ryska produkter är alltid överlägsna skräpet från väst. Det är därför Ukraina inte har en chans i kriget, trots att de fått toppmoderna grejer från USA och EU. Rysslands gamla stridsvagnar från WW2 är bättre än nya grejer från väst. Punkt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Glonass ska ha lite bättre täckning och precision vid polerna, i övrigt är det nog ingen skillnad.

Men nu börjar väl Glonass satelliterna att trilla ner och inga nya skickas upp

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ryska produkter är alltid överlägsna skräpet från väst. Det är därför Ukraina inte har en chans i kriget, trots att de fått toppmoderna grejer från USA och EU. Rysslands gamla stridsvagnar från WW2 är bättre än nya grejer från väst. Punkt.
Glöm inte stänga av Glonass GPSen i din telefon bara :hihi

1704308634343.png

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är sådant här uppenbart fiske som avslöjar dig, vill du köpa en kurs i hur man trollar lite mer sofistikerat?

Grundkurs via pm, nu bara 19,900 nyårsspecialpris.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Svenska medier hakar på GPS störningarna:

"Transportstyrelsen uppger för SVT att man fick in de första rapporterna från civilt flyg i södra Sverige om att GPS-navigeringssystemet slagits ut, den 18:e december förra året. Planen får istället förlita sig på markbaserad navigering.

Följande dagar sker vad som nu beskrivs som den största störningen mot GPS-system i Östersjöområdet. Utöver Sverige drabbas delar av Finland, Danmark, Tyskland, Polen och de baltiska länderna."

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På tal om ingenting....

"Vid undersökningarna av röret påträffades minst tre hål som var cirka 10 millimeter stora, gjorda med borr."

Ryskt sabotage eller miljöaktivisterna från Letzte Generation som varit i farten? Vem vet ännu...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De har åtminstone 3 år kvar tills de får slut på saker om de öht inte kan fylla på förråden, och det kan de. Så det som kommer ta slut först är antingen folk eller folks välvilja.
Och Ukraina har det lite värre, de beror på andras välvilja för att få materiel och pengar, och NATOs lager i Europa har i princip alltid varit designade för att räcka tills USA har korsat Atlanten, inte för att föra ett längre krig så det är inte en alls lika djup brunn som de fortna Sovjetlagren. Plus att alla länder nog gärna vill ha kvar lite materiel för att kunna försvara de egna gränserna.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
360'+ människor!?!
Vilket fruktansvärt onödigt slöseri med liv. ?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år