Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fel. Ryssland har köpt marken så det är faktiskt ryskt på samma sätt som att "Johnson´s Polar Bear Park" (Alaska) tillhör USA efter att ryssarna sålde den.....Svalbard är norskt.
Gruvan ägs av ett ryskt bolag, Arktikugol.
Ryssland har två konsulat i Norge varav ett är på Svalbard. Men det betyder inte att t.ex. Norge är ryskt fast de har konsulat där.
Det där stämmer ju inte heller. Sovjet har aldrig "invaderat" Afghanistan. USA började stödja Mujahedin i Pakistan 1975 och iom Operation Cyclone började USA stödja Mujahedin i Afghanistan 1979. Landet började destabiliseras, Afghanistans regering skickade en formell förfrågan om militär hjälp för att landet inte skulle destabiliseras totalt och på juldagen -79 klev Sovjetunionen in och stödde regeringen. I princip en identisk situation gällande Syrien 30 + år senare..... Även där fick Ryssland en officiell förfrågan......View attachment 495370
De har väl på 3 månader förlorat mera man i anfallet mot bara Avdiivka än de gjorde under hela Afghanistankriget.
Har du en källa på det?Fel. Ryssland har köpt marken så det är faktiskt ryskt på samma sätt som att "Johnson´s Polar Bear Park" (Alaska) tillhör USA efter att ryssarna sålde den.....
Vanligtvis är det vi svenskar (och engelsmän) som har sämst rykte utomlands på semesterhak. Vi super för mycket. Men givetvis finns det några otrevliga ryssar lite här och var också. Dom ryssar som jag träffat utomlands har vanligtvis varit precis hur trevliga och hjälpsamma som helst. Dom flesta jag träffat har vanligtvis kört hoj. Dom jag träffat och lärt känna i Ryssland har också varit precis hur trevliga som helst. Kärringarna som jobbar på truckerstop:en i Sibirien är vanligtvis inte så trevliga dock. Dom kan vara skitsura. Men där har jag och frugan en överenskommelse. Vi lämnar aldrig haket förrän vi fått dom att le. Inte jättesvårt vanligtvis men dom är ofta rejält bistra när vi kliver in.....jag har varit flera gånger i skidorten Sölden orten med mest ryssar i alperna. Erkänner har svårt att förstå ryssar makalöst stöddiga djävlar. Djävla mallgrodor.
Det där stämmer ju inte heller. Sovjet har aldrig "invaderat" Afghanistan. USA började stödja Mujahedin i Pakistan 1975 och iom Operation Cyclone började USA stödja Mujahedin i Afghanistan 1979. Landet började destabiliseras, Afghanistans regering skickade en formell förfrågan om militär hjälp för att landet inte skulle destabiliseras totalt och på juldagen -79 klev Sovjetunionen in och stödde regeringen. I princip en identisk situation gällande Syrien 30 + år senare..... Även där fick Ryssland en officiell förfrågan......
In Syria, militias armed by the Pentagon fight those armed by the CIA
Syrian militias armed by different parts of the U.S. war machine have begun to fight each other on the plains between the besieged city of Aleppo and the Turkish border, highlighting how little control U.S. intelligence officers and military planners have over the groups they have financed and…www.latimes.com
Most expensive covert action
The Guinness World Records Official site with ultimate record-breaking facts & achievements. Do you want to set a world record? Are you Officially Amazing?www.guinnessworldrecords.com
Operation Cyclone - Wikipedia
en.wikipedia.org
America's Jihad: A History of Origins on JSTOR
Christian Parenti, America's Jihad: A History of Origins, Social Justice, Vol. 28, No. 3 (85), Law, Order, and Neoliberalism (Fall 2001), pp. 31-38www.jstor.org
OPERATION CYCLONE | CIA FOIA (foia.cia.gov)
www.cia.gov
Det är bolaget Arktikugol som äger gruvan. Inte Ryssland.Fel. Ryssland har köpt marken så det är faktiskt ryskt på samma sätt som att "Johnson´s Polar Bear Park" (Alaska) tillhör USA efter att ryssarna sålde den.....
Det du hävdar är Norges version. Men Ryssland som land köpte marken av Sverige och Holland. Sverige hade en del av Svalbard..... Från -44 så styrdes dock hela Svalbard gemensamt av Norge och Ryssland men Norge övergav detta -47 på eget bevåg. Och när sen Norge gick med i NATO -49 så började problemen på allvar..... Troligtvis så övergav Norge samstyret samma sekund som att man visste att man skulle gå med i NATO. Ryssarna har sedan dess kämpat för att hålla NATO borta från Svalbard. Under många år så bodde det dubbelt så många ryssar som norrmän på Svalbard. Det var ryssarna som började befolka Svalbard. Svalbard-föredraget från 1920 har aldrig Ryssland skrivit under. Skrevs bara under av 9 länder i Nationernas Förbund.Det är bolaget Arktikugol som äger gruvan. Inte Ryssland.
Det är som om Volvo ägde sina marken där deras fabriker står. Det blir inte kinesisk mark bara för det.
Även om det är ett statligt ägt bolag som köper en friggebod i Portugal så står den fortfarande i Portugal enligt portugisiska lagar. Blir inte "ryskt" område för det.Rätt i princip wiseguy. Köper mitt bolag en friggebod i portugal så är det inte sverige som äger friggeboden.
Ni verkar iofs Arktikugol vara ett statligt ägt bolag så det blir ju då staten som ägare.
Precis så jag menade.Även om det är ett statligt ägt bolag som köper en friggebod i Portugal så står den fortfarande i Portugal enligt portugisiska lagar. Blir inte "ryskt" område för det.
Wikipedia håller inte med dig. Varken om antalet stater eller att Sovjetunionen som skrev under 1935 och Ryssland som 1992 förklarade att de skulle respektera Sovjets ingångna avtal.Svalbard-föredraget från 1920 har aldrig Ryssland skrivit under. Skrevs bara under av 9 länder i Nationernas Förbund.
Det finns dock flera olika sorters ägande, och den sortens ägande som bolaget har är inte den sortens som gör marken till en del av Ryssland. Även om Ryska staten är huvudägare i bolaget.Rätt i princip wiseguy. Köper mitt bolag en friggebod i portugal så är det inte sverige som äger friggeboden.
Ni verkar iofs Arktikugol vara ett statligt ägt bolag så det blir ju då staten som ägare.
Nej, Ryssland skrev aldrig under det, Sovjet gjorde det däremot. Och att öppna den maskburken vill nog varken du eller Ryssland göra, för då blir Ryssland av med Sovjets sits i en massa häftiga klubbar, eftersom att Ryssland aldrig formellt accepterats som ersättare.Det du hävdar är Norges version. Men Ryssland som land köpte marken av Sverige och Holland. Sverige hade en del av Svalbard..... Från -44 så styrdes dock hela Svalbard gemensamt av Norge och Ryssland men Norge övergav detta -47 på eget bevåg. Och när sen Norge gick med i NATO -49 så började problemen på allvar..... Troligtvis så övergav Norge samstyret samma sekund som att man visste att man skulle gå med i NATO. Ryssarna har sedan dess kämpat för att hålla NATO borta från Svalbard. Under många år så bodde det dubbelt så många ryssar som norrmän på Svalbard. Det var ryssarna som började befolka Svalbard. Svalbard-föredraget från 1920 har aldrig Ryssland skrivit under. Skrevs bara under av 9 länder i Nationernas Förbund.
Möjligt att jag var otydlig. Håller med i det du skriver.Det finns dock flera olika sorters ägande, och den sortens ägande som bolaget har är inte den sortens som gör marken till en del av Ryssland. Även om Ryska staten är huvudägare i bolaget.
Och resten av världens och för den delen Rysslands version också. De har ju accepterat de tidigare ingångna avtalen.Det du hävdar är Norges version. .......
Om du kommer ihåg starten till den här diskussionen så är det ju Norges inställning och ambition som ryssarna protesterar emot. Och det har man gjort sen 1947 framförallt.Och resten av världens och för den delen Rysslands version också. De har ju accepterat de tidigare ingångna avtalen.
Att du sen vill framföra att allt som en gång i tiden har tillhört Sovjet/Ryssland skulle fortfarande vara ryskt är ganska magstarkt. Fast det går ju i linje med den ryska propagandan om Ukraina och att allt där skulle vara ryskt.
Fast då kan ju Ryssland börja med att lämna tillbaka Karelen till Finland och St.Petersburg till Sverige, eller Nyen som det egentligen heter innan den ryska ockupationsmakten döpte om staden...
De kan ju protestera hur mycket de vill, det är norsk mark ändå. Men de kanske är sugna på att invadera ett fjärde land med? Vem vet, att Norge upprätthåller sina gränser kanske hotar Rysslands existens och därför måste Norge invaderas.Om du kommer ihåg starten till den här diskussionen så är det ju Norges inställning och ambition som ryssarna protesterar emot. Och det har man gjort sen 1947 framförallt.
Nu ska jag jobba.
Det varierar en del beroende på vart man är.Vanligtvis är det vi svenskar (och engelsmän) som har sämst rykte utomlands på semesterhak. Vi super för mycket. Men givetvis finns det några otrevliga ryssar lite här och var också. Dom ryssar som jag träffat utomlands har vanligtvis varit precis hur trevliga och hjälpsamma som helst. Dom flesta jag träffat har vanligtvis kört hoj. Dom jag träffat och lärt känna i Ryssland har också varit precis hur trevliga som helst. Kärringarna som jobbar på truckerstop:en i Sibirien är vanligtvis inte så trevliga dock. Dom kan vara skitsura. Men där har jag och frugan en överenskommelse. Vi lämnar aldrig haket förrän vi fått dom att le. Inte jättesvårt vanligtvis men dom är ofta rejält bistra när vi kliver in.....
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|