Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag är med frugan och ledig. Tills imorgon kväll. Du lär nog ångra dig när jag har mer tid…..
Oooh, skall du svara på alla saker jag undrat över sen tidigare och som lämnats obesvarade. Nice (y)

Jag tar dem igen i omvänd ordning :nicka

-Är det en del av diskussionstaktiken att du byter ämne så fort frågorna blir jobbiga eller går dina tankar kors och tvärs så hela tiden?
-Tror du att jag arbetar för MUST, KSI, OPIL, FRA, SÄK, IB, GBU, SÄPO, Grupp Barbro eller någon variant av Stay Behind rörelsen och har infiltrerat SH 2003 för att diskutera Ryssland med dig nu?
-Anser du fortfarande att Svalbard är ryskt, fast det bara är ett ryskt företag som äger gruvan och bedriver verksamheten trotts att resten av världen, Ryssland inkluderad, tycker annorlunda?
-Nästa fråga la jag in som en bild och återpublicerar denna igen:
1709137193497.png
-Anser du att Ryssland ljuger när de själva säger att de använder utarmat uran i ammunition i Ukraina?
-Anser du att Girkin ljuger när han säger att de trupper han ledde var bland de första som gick in i Donbass och inledde det första kriget?
-Har Ukraina anklagat Ryssland för folkmord?
-Anser du fortfarande att Ryssland och/eller milisgrupperna från Donbass bara riktar in sina attacker på militär infrastruktur?
-Tror du att USA har hemliga underjordiska biovapenlabb i Ukraina?

Sen hade jag en massa frågor i detta inlägg jag ville ha svar på också:

Ser fram emot svaren 🙂

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tragiskt att bli Hi-Marsad när man väntar på sin medalj för att ha skövlat sitt grannland:
Och jag är inte ironisk. Jag tycker det är tragiskt att dö för en sån sak och ganska dumt av befälen att göra en uppställning ute i det fria.

"Russian channels report that in Olenivka, occupied Donetsk region, a Russian military site was hit by HIMARS projectiles. Units of the 155th Guards Naval Infantry Brigade, got hit during an awarding ceremony. As a result, 19 soldiers were killed, 12 got wounded."

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Intressant läsning:

"A particularly concerning development, from the perspective of the West, is Russia’s belief in its ability to gain and maintain escalation dominance, as well as absorb personnel and materiel losses to a degree unimaginable to the West. This tolerance for casualties may also be shared by China."

Hela rapporten:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Alltså... flera sidor med nya inlägg sen igår.

iu

...och jag som trodde att min återkomst under nytt nick skulle ha en frälsande effekt.
Tänk om all denna energi kunde ägnas åt att debattera däckslitage eller oljor istället. Problem som faktiskt går att lösa med den vetenskapliga metoden.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
De här nedan kan tyvärr bara ses fram till lördag 2 mars men är sevärda om man vill veta lite om t.ex. nyttiga idioter och hur man kan fjärrstyra utan att något är uttalat.
Jag lärde mig ett nytt ord också, Ryssä.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Så om Sibirien skulle söka skydd hos Kina så är det också ok?

Jösses….. Sibirien är inte en autonom stat med eget parlament…. Det är ett område bara. Som Götaland som ett exempel. Fast större än hela USA, Alaska inkluderat….. Finland var tidigare en autonom stat med eget parlament knutet till Ryssland. Ryssarna gav Finland autonomi när ryssarna snodde Finland från Sverige. När finnarna röstade om självständighet och ”dom vita” vann gav man Finland sin självständighet och Finland blev ett eget land. Det hade aldrig hänt om Finland fortfarande varit en del av Sverige. Vi behandlade finnarna som tredje klassens medborgare. Skottland tänkte som sagt rösta bort sig från Storbritannien pga Brexit. Även Skottland är en autonom stat med eget parlament. Sibirien är bara ett jävligt stort område….. Hade du sagt Jewish Autonomous Oblast däremot. Eller Sydossetien fast det ligger väldigt långt från Kina.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jösses….. Sibirien är inte en autonom stat med eget parlament…. Det är ett område bara. Som Götaland som ett exempel. Fast större än hela USA, Alaska inkluderat….. Finland var tidigare en autonom stat med eget parlament knutet till Ryssland. Ryssarna gav Finland autonomi när ryssarna snodde Finland från Sverige. När finnarna röstade om självständighet och ”dom vita” vann gav man Finland sin självständighet och Finland blev ett eget land. Det hade aldrig hänt om Finland fortfarande varit en del av Sverige. Vi behandlade finnarna som tredje klassens medborgare. Skottland tänkte som sagt rösta bort sig från Storbritannien pga Brexit. Även Skottland är en autonom stat med eget parlament. Sibirien är bara ett jävligt stort område….. Hade du sagt Jewish Autonomous Oblast däremot. Eller Sydossetien fast det ligger väldigt långt från Kina.
Varför fick inte Tjejtenerna lämna då? De var ju en autonom republik?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Varför fick inte Tjejtenerna lämna då? De var ju en autonom republik?

Där har du rätt. Ryssland gjorde ALLT fel gällande Tjetjenien på 90-talet. Och det vet man om. Idag vill Tjetjenien tillhöra Ryssland. Jeltsin var det sämsta som kunde hänt Ryssland. Man kan egentligen inte enbart skylla på Jeltsin….

Men han tog in totalt fel rådgivare. Och det drabbade Tjetjenien också hårt. Hela Ryssland höll på att gå i konkurs. Kryckfyllon ska inte vara presidenter.

Det här är fortfarande den bästa beskrivning jag sett som på ett förståeligt sätt beskriver det som hänt sen Sovjet kollapsade och fram tills all skit gällande Ukraina…. Lagt upp den några gånger tidigare. En del av klippet beskriver Jeltsin-åren också och det som Dan Josefsson skrev om redan 1999…. USA försökte sabba Ryssland efter -91 och sen försökte man sabba Ukraina från 2013…… Porochenko blev en nykter Jeltsin i princip. Och Zelensky är bara en köpt pajas/komiker. Ingen med en hjärna kan väl tro att en komiker helt utan politisk erfarenhet på demokratisk väg blir en president i ett land med 43 miljoner invånare…..? Låt oss rösta fram Babsan som nästa statsminister här i Sverige….. Eller valfri Mello-stjärna…..

Sovdags.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
"The Ukrainian air force claimed it has shot down 10 Russian warplanes in 10 days: nine of the Russian air force’s best Sukhoi Su-34 and Sukhoi Su-35 fighter-bombers and also a rare Beriev A-50 radar plane.
This is many, many more warplanes than the Russians can afford to lose in a little more than a week. Hamstrung by foreign sanctions, the Russian aerospace industry is struggling to produce more than a couple of dozen new warplanes a year.
All that is to say, the Russians are losing jets 20 times faster than they can replace them."

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Där har du rätt. Ryssland gjorde ALLT fel gällande Tjetjenien på 90-talet. Och det vet man om. Idag vill Tjetjenien tillhöra Ryssland. Jeltsin var det sämsta som kunde hänt Ryssland. Man kan egentligen inte enbart skylla på Jeltsin….

Men han tog in totalt fel rådgivare. Och det drabbade Tjetjenien också hårt. Hela Ryssland höll på att gå i konkurs. Kryckfyllon ska inte vara presidenter.

Det här är fortfarande den bästa beskrivning jag sett som på ett förståeligt sätt beskriver det som hänt sen Sovjet kollapsade och fram tills all skit gällande Ukraina…. Lagt upp den några gånger tidigare. En del av klippet beskriver Jeltsin-åren också och det som Dan Josefsson skrev om redan 1999…. USA försökte sabba Ryssland efter -91 och sen försökte man sabba Ukraina från 2013…… Porochenko blev en nykter Jeltsin i princip. Och Zelensky är bara en köpt pajas/komiker. Ingen med en hjärna kan väl tro att en komiker helt utan politisk erfarenhet på demokratisk väg blir en president i ett land med 43 miljoner invånare…..? Låt oss rösta fram Babsan som nästa statsminister här i Sverige….. Eller valfri Mello-stjärna…..

Sovdags.

Men fullständiga psykopater med en vriden världsåskådning är ok om jag tolkar dig rätt?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Men fullständiga psykopater med en vriden världsåskådning är ok om jag tolkar dig rätt?

Vilka pratar du om nu? Tjetjenerna eller? Har du varit där eller litar du enbart på västmedia igen?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Är väl en relevant fråga. Vadå "...är ok...?".
Så om Sibirien skulle söka skydd hos Kina så är det också ok?
Antar att svaret är ja. Eller vad menar du? Ok enligt vad/vem?
Tänker att man söker skydd hos den man finner lämplig.

Samma fundering från min sida vad som menas med ok? Ok map vadå?
Psykopater existerar.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...