Nato/USA behöver inte anfalla "Sverige, Finland, Polen, Estland, Lettland och Litauen." Nato har redan erövrat dessa länder, utan att ha behövt avlossa ett skott. Nato är mycket smartare än Ryssland, det får man ge dem.
Du blandar nog ihop begreppen lite nu. Du borde skaffa dig ett exemplar av SAOL.
Det kallas inte att erövra när någon helt frivilligt ansöker om medlemsskap i en organisation.
Eller anser du att FN har erövrat 193 länder, EU har erövrat 27 länder. Eller anser du att Svenska fotbollsförbundet har erövrat 1 000 000 personer.
Att ansöka och få beviljat medlemsskap i en organisation heter att man blir medlem. Det heter inte erövra.
Den största skillnaden mellan NATO och Ryssland är att NATO inte övertalar någon att bli medlem. Tvärtom är det relativt svårt att bli medlem vilket bevisats av det faktum att det tog 2 år innan Sveriges ansökan blev beviljad.
Till skillnad från Ryssland där man inte behöver ansöka. Man behöver bara säga några väl valda meningar som Putin uppfattar dom misshagliga så får man en invasionsarmé vid gränsen. Det räcker med att man gör uttalandet att man skulle vara intresserad av att bli med i Nato.
Lite som att om jag säger att jag funderar på att bli medlem i fotbollsförbundet så kommer hockeyförbundet och bränner ner mitt hus och spränger mina barn och tvingar på mig ett medlemsskap i hockeyförbundet och tvingar mig att säga att hockey är mycket bättre än fotboll.