Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men vart är Putin? Vad jag förstår så har han inte gjort ett offentligt uttalande på flera dagar.
Enligt uppgift har han låst in sig i sin bunker i Uralbergen tillsammans med några oligarker,.

Jag tror dom sitter och räknar på hur dom ska rädda sina pengar och samtidigt göra en exit ur den här smörjan
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Verkar vara en ganska otrevlig apparat TOS-1.
Sök på Youtube på den och tänk sen när de sätter igång mot bebyggda områden.
De kör väl redan med både GRAD och SMERCH mot befolkade områden iofs, men något riktigt regelrättt krig mot Ukrainska civilbefolkningen har de inte satt igång med.

Kollar man på videos som cirkulerar så är viljan för att döda broderfolket inte jättehög.
T.ex. Video när polis och civila ställer sig framför stridsvagnar och stoppar dem. Inga skott avlossas trotts att polisen är beväpnade och ryska soldaterna också är det.


Låter det rimligt? Kärnvapen smäller av innan Putin faller.
Det där är ju kortet ingen vill se komma upp på spelbordet. Han är trängd och hur trängda despoter agerar är svårt att förutspå.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Att isolera Ryssland från omvärlden i några generationer låter inte speciellt sunt? Hatet mot väst lär ju inte minska då, så det känns som att man kan skapa diverse problem för framtiden. Jag menar har allas lika värde redan försvunnit?
Tänk Nordkorea.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Enligt uppgift har han låst in sig i sin bunker i Uralbergen tillsammans med några oligarker,.

Jag tror dom sitter och räknar på hur dom ska rädda sina pengar och samtidigt göra en exit ur den här smörjan
Någon behöver hitta den bunkern, klippa kommunikationslänken, gjuta igen alla rymningsvägar, och fylla skiten med cyklon b.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag börjar tycka att stridsviljan på ryska sida verkar svag. Vi får hoppas att Putins order inte blir lydd när han trycker på knappen.
Enligt uppgift har han låst in sig i sin bunker i Uralbergen tillsammans med några oligarker,.

Jag tror dom sitter och räknar på hur dom ska rädda sina pengar och samtidigt göra en exit ur den här smörjan
Det låter som önsketänkande mer än något rationellt. Att Putins order inte skulle bli lydd när det krisar som mest eller att det sitter ett gäng oligarker i Uralbergen och planerar sin framtid i Costa Rica? Osannolikt. Det har inte gått många dagar sedan invasionen och Ryssland har så mycket mer resurser än de flesta tror. Det kan hålla på i ett år om det vill sig illa.

Det står klart att Ukraina endast kommer få hjälp med lite materiel utifrån. Det kommer inte räcka och Kiev kommer att falla, med eller utan kärnvapen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Enligt uppgift har han låst in sig i sin bunker i Uralbergen tillsammans med några oligarker,.

Jag tror dom sitter och räknar på hur dom ska rädda sina pengar och samtidigt göra en exit ur den här smörjan
Det vore rimligt om Europa och Kina delar upp Ryssland emellan sig. Uppenbarligen är de ”ett folk utan herre”(som pUtler kallade fd Sovjetstater nyss).
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det låter som önsketänkande mer än något rationellt. Att Putins order inte skulle bli lydd när det krisar som mest eller att det sitter ett gäng oligarker i Uralbergen och planerar sin framtid i Costa Rica? Osannolikt.
Jag hoppas vi får en ny Stanislav Petrov om Putin ger ordern. Stanislav är mannen som räddade världen.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det vore rimligt om Europa och Kina delar upp Ryssland emellan sig. Uppenbarligen är de ”ett folk utan herre”(som pUtler kallade fd Sovjetstater nyss).
Makes no sense. Målet är ju att hitta en långvarig lösning. Långvariga lösningar sker alltid när det finns en bra maktbalans. Att Ryssarna får välja mellan att bli européer eller kineser är befängd.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...som en i min grupp, vådaskott efter vaktavlösning där bakom inkvarteringen mot norr. Mantelrörelse före uttag av magasin. En herre man inte skulle vilja ha med ut i strid.

Jag tror det finns en sån i varje pluton. Vi hade en liknande tomte som ställde till det för sig hela tiden.

En gång hade han mosat in hela vanten i avtryckaren på k-pisten så när han lossade slutstycket och avtryckaren redan var intryckt smattrade alla skotten iväg. Som tur var sköt vi bara 5 skott åt gången och pipan var riktad mot skjutvallen och måltavlorna.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Omvärlden måste massivt och med alla ekonomiska medel stå enade mot denna aggression av ett fritt land för att avvärja tankar från likasinnade att upprepa detta.
Vi måste alla vara beredda på att detta är ett pris alla kan komma att betala med ett visst tapp i ekonomin och även ev. sänkning av rumstemperatur om det blir en energibrist.
Bättre att ta detta nu än om ett par år då aptiten kanske växer hos den stora björnen och vi får det på hemmaplan.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Makes no sense. Målet är ju att hitta en långvarig lösning. Långvariga lösningar sker alltid när det finns en bra maktbalans. Att Ryssarna får välja mellan att bli européer eller kineser är befängd.
Makes perfect sense. Det är ju så Putin lagt fram det hela. Han vill ha en ny järnridå. Dela upp kartan mellan sig och väst. Det är uttryckt.
Så om det är vad som ryska befolkningen gillar så kan de gilla läget. Det faller också inom helt rimlig logik, därför att;
Efter 2Vk så gick det som det gick för Hitler. Landet delades upp. Sen dess har man slutat med storhetsvansinne
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Makes no sense. Målet är ju att hitta en långvarig lösning. Långvariga lösningar sker alltid när det finns en bra maktbalans. Att Ryssarna får välja mellan att bli européer eller kineser är befängd.


Fast snart kanske kineserna inte ens behöver fråga utan bara kan kliva in och ta vad dom vill ha. Det enda dom behöver vara rädda för är uppenbarligen kärnvapen.
Putin är fullt upptagen med att bränna upp stora delar av sin försvarsmakt i Ukraina och den har ju nu visat sig inte vara särskilt stark.

Det fattas väl snart bara att Putte skickar en atombomb och den inte briserar.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top