Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo några totalt substanslösa grejer men inte ens indicie-bevis. Hersh hade t.o.m. fått fram dokument och annat. USA har i sin tur lagt fram bevis för att Ukraina hyrt en segelbåt i plast. Om det kommit fram något mer seriöst så länka gärna.
USA/Norge är ju om något byggt helt och hållet på indicier och har absolut 0 påtagliga bevis. Om du har något som pekar på fasta bevis, länka gärna.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
USA/Norge är ju om något byggt helt och hållet på indicier och har absolut 0 påtagliga bevis. Om du har något som pekar på fasta bevis, länka gärna.

Har du sett det Seymour Hersh lagt fram?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Generellt om Nordstream så sa jag när det hände när alla pekade på Ryussland att det verkade mer troligt med Polen eller Sverige än Ryssland, även om Ryssland med hade motiv för det. Jag tyckte då att Ukraina verkade lite tveskamt, men möjligt. USA, sure, de har ju gjort sånt förr och hade väl i princip samma motiv som Polen och Sverige isf.
Och egentligen går det inte från vad jag sett om det utesluta något av länderna heller. Ryssland raggarkryssade med skepp utrustade för bottenoperationer i området precis innan, Nära eller i Sveriges territorialvatten, och vi har världens främsta undervattensfarkoster, Polen ligger nära och var allmänt upprörda på både Tyskland och Ryssland och jag skulle inte avskriva deras förmåga att utföra en sån operation, USA hade väl något i området med om jag inte minns fel, och Ukrainare ska ha hyrt en segelbåt.
Lägg till lite FoW och det kan vara precis vilken som helst av dem, och att Ukraina hyrde en segelbåt kan helt och hållet vara skapat för att avleda från den som faktiskt gjorde det, och kan ha varit planerat så från början.

Jag är fortfarande inte övertygad om någon särskild. Var förresten inte Danmark lite upprörda över att Sverige skulle utreda det hela med?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har du sett det Seymour Hersh lagt fram?
Hersh har ju seglat iväg i sin fantasijolle sedan länge.
Han var skarp och hade några bra artiklar under sin karriär, men senaste åren har han blivit helt virrig och saknar samt vägrar berätta vart hans fantasier kommer ifrån. Dvs. han uppger inte annat än "hemliga källor".
Ofta drar han till med ryska propagandan som redan motbevisats. Typ kemvapen i Syrien som han hävdade att Turkiet låg bakom bland annat. Att Bin Laden satt fånge hos pakistanierna som använde honom för att utpressa USA på pengar. Norrmän som spränger Northstream, osv.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Länka de faktiska bevisen, inte indicier eller hörsägen.

Det har jag ju redan gjort några gånger men vi kör igen….

Vem är nu Seymour Hersh om du inte känner till honom? Grävande journalist som jobbat för The New Yorker, New York Times, Associated Press, Washington Post och andra. Pulitzer-pris vinnare etc. En av dom mest respekterade grävande journalisterna på jordklotet, avslöjade USA gällande My Lai-massakern, USA’s tortyr av fångar i Irak, bombningarna i Kambodja, USA’s destabilisering och agerande i Chile, USA’s spioneri mot Sovjetunionen etc etc…. Det finns få på klotet som kan mätas mot honom gällande kredibilitet. Skulle han riskera sitt rykte utan att kunna backa upp det han säger? Troligtvis inte….. USA har totalt ignorerat honom gällande detta. Och istället vräkt över skulden på Ukraina som ska ha hyrt en 12 meter lång segelbåt i plast. Tror jag själv att det går att utföra en sprängning från den typen av båt? Rören ligger på mellan 75 och 95 meters djup där sprängningarna skedde. Det går inte ens att dyka med vanlig komprimerad luft på dom djupen. Åtminstone om man vill vara nere längre än 23 sekunder. Trimix med allt vad det innebär….. Inte ens den typen av kompressor får plats på en sån båt. Lämpligt med en tryckkammare i krokarna om nåt går åt pipan. Sprängmedel vet jag absolut ingenting om då jag suttit på kåken för vapenvägran. Men det borde ju också ta lite plats ombord på plastbåten tänker jag…..

Hersh har bevisat att amerikanska fartyg lämpliga för uppdraget fanns på plats innan sprängningarna exakt där dom skedde.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Generellt om Nordstream så sa jag när det hände när alla pekade på Ryussland att det verkade mer troligt med Polen eller Sverige än Ryssland, även om Ryssland med hade motiv för det. Jag tyckte då att Ukraina verkade lite tveskamt, men möjligt. USA, sure, de har ju gjort sånt förr och hade väl i princip samma motiv som Polen och Sverige isf.
Och egentligen går det inte från vad jag sett om det utesluta något av länderna heller. Ryssland raggarkryssade med skepp utrustade för bottenoperationer i området precis innan, Nära eller i Sveriges territorialvatten, och vi har världens främsta undervattensfarkoster, Polen ligger nära och var allmänt upprörda på både Tyskland och Ryssland och jag skulle inte avskriva deras förmåga att utföra en sån operation, USA hade väl något i området med om jag inte minns fel, och Ukrainare ska ha hyrt en segelbåt.
Lägg till lite FoW och det kan vara precis vilken som helst av dem, och att Ukraina hyrde en segelbåt kan helt och hållet vara skapat för att avleda från den som faktiskt gjorde det, och kan ha varit planerat så från början.

Jag är fortfarande inte övertygad om någon särskild. Var förresten inte Danmark lite upprörda över att Sverige skulle utreda det hela med?

Danmark, Sverige och Tyskland skulle utreda….. Sverige och Danmark har lagt ner sina utredningar. Tyskland gör också troligtvis göra det snart. Framförallt efter att ha fått brallorna nerdragna efter att dom har pratat om att spränga rysk infrastruktur…… Den eskaleringen är ju på en rent galet sjuk nivå. Troligtvis pådriven av USA/NATO. Otroligt pinsamt för Tyskland. Tyskland mot Ryssland igen? Provat det två gånger tidigare och båda dom gångerna har det gått KÄPPRÄTT åt helvete för Tyskland!!

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Hersh har ju seglat iväg i sin fantasijolle sedan länge.
Han var skarp och hade några bra artiklar under sin karriär, men senaste åren har han blivit helt virrig och saknar samt vägrar berätta vart hans fantasier kommer ifrån. Dvs. han uppger inte annat än "hemliga källor".
Ofta drar han till med ryska propagandan som redan motbevisats. Typ kemvapen i Syrien som han hävdade att Turkiet låg bakom bland annat. Att Bin Laden satt fånge hos pakistanierna som använde honom för att utpressa USA på pengar. Norrmän som spränger Northstream, osv.

Du är rolig, du! Kör lite motorcykel så blir nog allt bra…..

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hersh har bevisat att amerikanska fartyg lämpliga för uppdraget fanns på plats innan sprängningarna exakt där dom skedde.
Om du syftar till det norska fartyget han sa var där så stämmer det ju inte... Det var inte där.

Så du tror också på allt det där han fabricerat ihop sista åren :rofl

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj

Han hävdade inte alls att Turkiet låg bakom kemattackerna. Han bevisade att milisgrupper knutna till ISIS inom Syrien gjorde det. Några av dessa grupper hade USA sponsrat. Och det slutade med att dom krigade mot varandra. Pinsamt. Man kan ju säga så här….. USA stödde Mujahedin i Afghanistan/Pakistan. Arvtagarna till Mujahedin blev Al Qaeda och efter att USA gav sig på fel fiende (Irak) så blev resultatet av det IS. Som knöt sig till islsmistiska milisgrupper i Syrien som även dom sponsrades av USA…... Snacka om att bita sig själv i pungen. USA slutade att sponsra dessa grupper. Är Assad ett monster som han målades upp som? Definitivt inte. Följt Asma i åratal på Instagram. En av dom mest imponerande kvinnorna på planeten i min bok. När hon fick cancer och den kamp hon gick igenom så skrev västmedia knappt ett ord om det. Man kan ju inte humanisera ett ”monsters” fru…..? Nä det är ju ingen vidare bra idé. Mitt fulla stöd har hon i alla fall. Assad var inget problem för sitt folk innan USA blandade sig i. Är det inte idag heller. Fy faan. USA kan dra dit pepparn växer!!

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Om du syftar till det norska fartyget han sa var där så stämmer det ju inte... Det var inte där.

Så du tror också på allt det där han fabricerat ihop sista åren :rofl

Nä men det var i krokarna. Och amerikanarna hade fartyg i krokarna. Jo jag tror på att Hersh inte skulle sabba sitt rykte genom att sprida saker han inte kan backa upp. Han har INTE blivit dragen inför rätta i USA. Varför? För han kan troligtvis dra ner brallorna på för många höga politiker/militärer i USA.

Vilken svensk trollfabrik jobbar du för egentligen?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det har jag ju redan gjort några gånger men vi kör igen….

Vem är nu Seymour Hersh om du inte känner till honom? Grävande journalist som jobbat för The New Yorker, New York Times, Associated Press, Washington Post och andra. Pulitzer-pris vinnare etc. En av dom mest respekterade grävande journalisterna på jordklotet, avslöjade USA gällande My Lai-massakern, USA’s tortyr av fångar i Irak, bombningarna i Kambodja, USA’s destabilisering och agerande i Chile, USA’s spioneri mot Sovjetunionen etc etc…. Det finns få på klotet som kan mätas mot honom gällande kredibilitet. Skulle han riskera sitt rykte utan att kunna backa upp det han säger? Troligtvis inte….. USA har totalt ignorerat honom gällande detta. Och istället vräkt över skulden på Ukraina som ska ha hyrt en 12 meter lång segelbåt i plast. Tror jag själv att det går att utföra en sprängning från den typen av båt? Rören ligger på mellan 75 och 95 meters djup där sprängningarna skedde. Det går inte ens att dyka med vanlig komprimerad luft på dom djupen. Åtminstone om man vill vara nere längre än 23 sekunder. Trimix med allt vad det innebär….. Inte ens den typen av kompressor får plats på en sån båt. Lämpligt med en tryckkammare i krokarna om nåt går åt pipan. Sprängmedel vet jag absolut ingenting om då jag suttit på kåken för vapenvägran. Men det borde ju också ta lite plats ombord på plastbåten tänker jag…..

The U.S. Navy’s Diving and Salvage Center can be found in a location as obscure as its name—down what was once a country lane in rural Panama City, a now-booming resort city in the southwestern panhandle of Florida, 70 miles south of the Alabama border. The center’s complex is as nondescript as its location—a drab concrete post-World War II structure th…

Keep reading with a 7-day free trial​

Subscribe to Seymour Hersh to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.
Start trial
Already a paid subscriber? Sign in
Inte direkt bevis änna. Inte ens tillräckligt för att kalla det för indicier.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Och då Hersh igen. Erkänt fickan full.. av falsafarier på äldre dagar. Som att Pakistan höll Usama B L fånge Yada yada..

Han är ett påhitt.

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Han hävdade inte alls att Turkiet låg bakom kemattackerna. Han bevisade att milisgrupper knutna till ISIS inom Syrien gjorde det. Några av dessa grupper hade USA sponsrat. Och det slutade med att dom krigade mot varandra. Pinsamt. Man kan ju säga så här….. USA stödde Mujahedin i Afghanistan/Pakistan. Arvtagarna till Mujahedin blev Al Qaeda och efter att USA gav sig på fel fiende (Irak) så blev resultatet av det IS. Som knöt sig till islsmistiska milisgrupper i Syrien som även dom sponsrades av USA…... Snacka om att bita sig själv i pungen. USA slutade att sponsra dessa grupper.
Hans egna ord:

"learned that the Turkish government – through elements of the MIT, its national intelligence agency, and the Gendarmerie, a militarised law-enforcement organisation – was working directly with al-Nusra and its allies to develop a chemical warfare capability. The MIT was running the political liaison with the rebels, and the Gendarmerie handled military logistics, on-the-scene advice and training – including training in chemical warfare,"

"sensed that Syria had not done the gas attack. But the 500 pound gorilla was, how did it happen? The immediate suspect was the Turks, because they had all the pieces to make it happen.’"

"We now know it was a covert action planned by Erdoğan’s people to push Obama over the red line"

"told by the DIA and other intelligence assets that the sarin was supplied through Turkey – that it could only have gotten there with Turkish support."

"The Turks also provided the training in producing the sarin and handling it.’ Much of the support for that assessment came from the Turks themselves"

//Seymor Hersh

Är Assad ett monster som han målades upp som? Definitivt inte.
Jo....och det där visar ju ganska uppenbart hur din världsbild är formad.
Jag har ganska många bekanta som är från Syrien. Både folk som bott här länge och folk som flytt senaste vändan. De har inget gott att säga om den diktatorn.
Men du kanske vet bättre än dem...?
Assad var inget problem för sitt folk innan USA blandade sig i. Är det inte idag heller.
Jo folket hade ganska stora problem med Assad innan hans inbördeskrig och har det nu med.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ursäkta att jag säger det men du är galen och sjuk i huvudet. Kom inga flyktingar från Syrien innan USA stödde extremisterna och kommer inga flyktingar idag.
Trevlig du var då. Så fort någon bevisar att du far med osanningar så drar du till med påhopp.
Är jag galen och sjuk i huvudet för att jag citerar Hersh själv och motsäger det du påstod?

För flyktingar från Syrien har det kommit typ hela tiden sen mitten på 1980-talet även om det varit en topp 2012-2019.

Källa SCB:
Ukr_10.jpg

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom