Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ok editerade inlägget, men snälla…gå inte in i dess ändlösa diskussioner med personer
Tanken är väl att de långa diskussionerna som fortsätter sida efter sida kanske ska hållas efter lite mer. Särskilt när de springer iväg och handlar om något som inte har i tråden att göra öht.

Så när det börjar bli irriterande så flagga poster så ska jag försöka göra mitt bästa.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Tanken är väl att de långa diskussionerna som fortsätter sida efter sida kanske ska hållas efter lite mer. Särskilt när de springer iväg och handlar om något som inte har i tråden att göra öht.

Så när det börjar bli irriterande så flagga poster så ska jag försöka göra mitt bästa.
Tack för att du påtaglig dig denna roll, uppskattas!
Jag vill läsa om kriget, inte en massa vinklad cherry-pickad historik, presenterad som ”fakta” som upprepas om och om igen trots motbevisning.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hur mycket krig är det i Ukraina? Noterar att de är med i EM. Hur brukar länder göra i krig?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur mycket krig är det i Ukraina? Noterar att de är med i EM. Hur brukar länder göra i krig?
Det är väl mesta mängden krig vi har i Europa?
Fast de har antagligen en smärre mängd folk som inte är inblandade i kriget och som de kan skicka iväg på vad det nu är EM i.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Städade bort lite inlägg som togs personligt. Såhär precis i trådens återöppning kommer jag nog vara lite strikt för att försöka sätta en ton, sedan hoppas jag att vi framöver kan låta saker ligga och jag kan syssla med min favvohobby, lata mig.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är väl mesta mängden krig vi har i Europa?
Fast de har antagligen en smärre mängd folk som inte är inblandade i kriget och som de kan skicka iväg på vad det nu är EM i.
Det går ganska bra för dem, och att det gör det tyder nog på att de inte kallat in så brett, vilket jag personligen också noterat och skrivit om i denna tråd, vilket jag tycker är konstigt.
Det är mycket som är konstigt och jag tror inte vi har hela eller den korrekta bilden men med det sagt så ÄR Ryssland i Ukraina och de skall ut. Men det är för mycket som inte lirar med den officiella storyn. Men det löser sig över tid
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det går ganska bra för dem, och att det gör det tyder nog på att de inte kallat in så brett, vilket jag personligen också noterat och skrivit om i denna tråd, vilket jag tycker är konstigt.
Det är mycket som är konstigt och jag tror inte vi har hela eller den korrekta bilden men med det sagt så ÄR Ryssland i Ukraina och de skall ut. Men det är för mycket som inte lirar med den officiella storyn. Men det löser sig över tid
Jo, det är som det brukar sägas att krigets första offer är sanningen.

Det är lite intressant att se hur alla analyser säger att kriget går skitbra för Ukraina, men jag vet inte om det faktiskt gör det. Ryssland fick ju fart på sin krigsindustri på ganska kort tid vilket ingen verkar ha trott att de skulle göra...
Rysslands ekonomi är lite risig, men den går bättre än vad alla förståsigpåare hade trott.
Och tack vare att USA använde petrodollarn som hävarm har Saudi slutat upp med det samarbetet nu, vilket kan bli intressant.
Tror inte man ska räkna ut Ryssland än. De kan nog gott fortsätta i flera år till på samma sätt som de gjort nu innan det börjar svida ordentligt.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jo, det är som det brukar sägas att krigets första offer är sanningen.

Det är lite intressant att se hur alla analyser säger att kriget går skitbra för Ukraina, men jag vet inte om det faktiskt gör det. Ryssland fick ju fart på sin krigsindustri på ganska kort tid vilket ingen verkar ha trott att de skulle göra...
Rysslands ekonomi är lite risig, men den går bättre än vad alla förståsigpåare hade trott.
Och tack vare att USA använde petrodollarn som hävarm har Saudi slutat upp med det samarbetet nu, vilket kan bli intressant.
Tror inte man ska räkna ut Ryssland än. De kan nog gott fortsätta i flera år till på samma sätt som de gjort nu innan det börjar svida ordentligt.

Det här är ju det jag sagt hela tiden i princip. Och ryska ekonomin är inte ens risig. Den slår dom flesta västländers ekonomier hyfsat rejält. Varför? Därför att Ryssland har rejält med gas, olja, råvaror och det man tidigare sålt hyfsat billigt till Tyskland, Ukraina, Sverige etc etc säljer man nu för mer pengar till Kina och BRICS-länderna. Som ett enda exempel. Mycket av den nickel som producerades i Ryssland såldes till europeiska fordonsindustrin. Används i katalysatorer bla. Det blev OTROLIGT mycket dyrare för tyska fordonstillverkare att få tag på råvaror och då är nickel och fordonsindustrin bara ett enda litet exempel. Tyskland i stort går på knäna rejält och det lär gå vilt till i Tyskland om detta fortsätter så mycket längre. Och det är inte det enda EU-landet som protesterar. Blocka rysk media, blocka ryska varor, sparka ut Ryssland från stora idrottsevenemang etc samtidigt som vi politiserar Eurovision till Israels/Ukrainas fördel……. Långsiktigt kan EU definitivt inte tävla mot BRICS-länderna som faktiskt stödjer Ryssland allihop och det gör det stora antalet länder som är på väg in också….. Man måste se den stora bilden…..

Tänker inte lägga upp dom västlänkar jag tidigare lagt upp igen. Men det finns faktiskt en sanning bakom. Och, för helvete, Sveriges agerande gällande NorthStream-sprängningarna? Jag tror att Seymour Hersh faktiskt hade rätt. Jag tror inte att USA’s officiella historia stämmer. Möjligtvis en kombination av både Hersh och det USA sagt men jag ser det som helt omöjligt att Ukraina själva klarat av sprängningarna på dom djupen från en hyrd 12 meter lång segelbåt i plast…..

Kriget i Ukraina? Vill vi att det ska pågå i åratal till? Är det inte dags att börja snacka och lyssna lite från EU’s sida? Min personliga åsikt är lägg ner NATO. Bilda en uteslutande europeisk försvarsallians. Om vi gjort det hade ingenting av detta hänt. Balkan-kriget hade nog inte heller hänt med stor trolighet. Statskuppen i Ukraina hade inte hänt. Tyskland etc hade fortfarande kunnat köpa billig gas och råvaror från Ryssland. Det ”tragiska” här är att Ryssland tjänar mer pengar idag än tidigare och EU vi har i princip enbart straffat oss själva. Europa/EU ska vara självständiga. Bort med NATO som i stort = USA. Det är USA som bestämmer. Högste gubben inom NATO är alltid amerikan. Idag heter högste gubben i Europa Christopher G. Cavoli. Han är född i Tyskland men amerikan sedan tonåren och son till en amerikansk hög militär stationerad i Tyskland under kalla kriget.


Grundregeln är att det alltid ska vara en amerikan högst upp. Stoltenberg är bara ett ansikte utåt. Vi klarar oss själva. Vi behöver inte nåt nytt kallt krig. Ryssarna vill definitivt inte ha det och blir det ett så klarar dom sig i alla fall. BRICS är redan idag en större ekonomisk makt än väst och sett till folkmängd är vi Krisdala i jämförelse. Så Ryssland kommer klara sig. Och det här kriget är helt otroligt onödigt.

Sovdags.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jo, det är som det brukar sägas att krigets första offer är sanningen.

Det är lite intressant att se hur alla analyser säger att kriget går skitbra för Ukraina, men jag vet inte om det faktiskt gör det. Ryssland fick ju fart på sin krigsindustri på ganska kort tid vilket ingen verkar ha trott att de skulle göra...
Rysslands ekonomi är lite risig, men den går bättre än vad alla förståsigpåare hade trott.
Och tack vare att USA använde petrodollarn som hävarm har Saudi slutat upp med det samarbetet nu, vilket kan bli intressant.
Tror inte man ska räkna ut Ryssland än. De kan nog gott fortsätta i flera år till på samma sätt som de gjort nu innan det börjar svida ordentligt.
Det är väl en två år sedan allt gick så bra, mer än ett i alla fall. I början var det ju löjeväckande hur bra det påstods gå för Ukraina
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Och Putin börjar sätta släktingar på ledande befattningar. Gissar på att Ryssland är en anarki inom 2 år. Vad det gäller Brics är det bara sk shit hole countries som visar intresse.

Putin besöker NK, ja det säger ganska mkt.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
ja så jävla bra kan det inte gå för gubben Putin,
när han är tvungen att bli kompis med rocket man
det finns ju inte så många fler under rocket man att bli kompis med.
o att bli kompis med rocket man för att få fatt i vapen, då måste det vara illa i ryssarnas land.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Handlar den här tråden om huruvida "bort med NATO"? Jag tycker att om det nu ska vara lite ordning här kan det inte vara en massa diskussioner om "bort med NATO" (hur då förutom genom krig?).

Kanske någon kunde starta en NATO-tråd eftersom detta behov inte verkar avta.

En BRICS-tråd behövs också.

Vad händer i kriget, inte mycket?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Handlar den här tråden om huruvida "bort med NATO"? Jag tycker att om det nu ska vara lite ordning här kan det inte vara en massa diskussioner om "bort med NATO" (hur då förutom genom krig?).

Kanske någon kunde starta en NATO-tråd eftersom detta behov inte verkar avta.

En BRICS-tråd behövs också.

Vad händer i kriget, inte mycket?
Ukraina verkar fortsätta slå djupare in bakom de ryska leden, och Putin har sagt att han minsann ska leverera långdistansvapen till länder nära västländer så att de också kan få känna på hur det är att få saker skjutna på egen mark.
Et hett tips till herr president, invadera inte ett grannland om du inte vill få saker i ditt eget land sprängda...

I övrigt ska ju de där F16 börja komma in i kriget, men har inte hört överdrivet mycket om det så antar att de antingen inte börjat flyga dem än, eller så var de inte ett sånt där wunderwaffe som folk gett sken av.
Inte för att varken Ukraina eller USA sagt det heller. F16 är ett kompetent plan med intressant teknik, men det är ju just det, ett jaktplan. Inte ett UFO rakt från area 51. :hihi
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ukraina verkar fortsätta slå djupare in bakom de ryska leden, och Putin har sagt att han minsann ska leverera långdistansvapen till länder nära västländer så att de också kan få känna på hur det är att få saker skjutna på egen mark.
Et hett tips till herr president, invadera inte ett grannland om du inte vill få saker i ditt eget land sprängda...

I övrigt ska ju de där F16 börja komma in i kriget, men har inte hört överdrivet mycket om det så antar att de antingen inte börjat flyga dem än, eller så var de inte ett sånt där wunderwaffe som folk gett sken av.
Inte för att varken Ukraina eller USA sagt det heller. F16 är ett kompetent plan med intressant teknik, men det är ju just det, ett jaktplan. Inte ett UFO rakt från area 51. :hihi
Ofta blir det ju väldigt mycket fokus på ett enskilt vapen, som F16, men mindre på det faktum att ett vapen är en del av ett helt system som är tänkt att fungera tillsammans och där man under åren anpassat strategi och taktik och samövat för att skapa olika typer av förmågor. Frågan är hur väl Ukraina lyckas med detta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ofta blir det ju väldigt mycket fokus på ett enskilt vapen, som F16, men mindre på det faktum att ett vapen är en del av ett helt system som är tänkt att fungera tillsammans och där man under åren anpassat strategi och taktik och samövat för att skapa olika typer av förmågor. Frågan är hur väl Ukraina lyckas med detta.
Jaoh, särskilt amerikanerna har ju en djup strategi som bygger på en hel trave olika fordon, taktiker och rörelser. Rent sammanfattningsvis är väl själva spjutspetsen av en amerikansk attack att sammanfatta som "allt, överallt, på en gång" vilket låter fånigt, men det är inte helt enkelt att hålla tusentals delar i synkroniserad operation.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
F-16 innebär ett dimensionerande hot som Ryssland måste ta hänsyn till, dvs flytta sina positioner och/eller Lv.

Många tror att det kanske är främst luftmål som F-16 kommer att användas till, men onekligen går det inte att utesluta någonting, tex HARM...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ryssland har rejält med gas, olja, råvaror och det man tidigare sålt hyfsat billigt till Tyskland, Ukraina, Sverige etc etc säljer man nu för mer pengar till Kina och BRICS-länderna.
Stämmer det där verkligen?
Vad baserar du det påståendet på? Källa?
Får Ryssland mera pengar per oljefat från Kina / Indien än de fick av väst innan sanktionerna?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Och Putin börjar sätta släktingar på ledande befattningar. Gissar på att Ryssland är en anarki inom 2 år. Vad det gäller Brics är det bara sk shit hole countries som visar intresse.

Putin besöker NK, ja det säger ganska mkt.

Sverige är historiskt ett av dom länder som haft bäst kontakt med Nordkorea. Vi har medlat många gånger, ABB och andra svenska storföretag har genomfört stora kontrakt i landet etc.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Stämmer det där verkligen?
Vad baserar du det påståendet på? Källa?
Får Ryssland mera pengar per oljefat från Kina / Indien än de fick av väst innan sanktionerna?

Man har övergivit petrodollarn. Bara det gör att man tjänar mer pengar. Och tro mig när jag säger detta. Ryssarna har sålt rejält subventionerad gas etc till Tyskland, Ukraina etc.

 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top