Man brukar ju inte anfalla andra länder om man är mån om sin egen befolkning ...Ok. Och varför tog inte Sovjet hela Finland?
Försvarar du att Finland och Hitler sen faktiskt gav sig på Leningrad/St Petersburg och orsakade en miljon dödsoffer?
Belägringen av Leningrad – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Det visar ju bara att Sovjet hade rätt och att man behövde en buffertzon. Den gjorde bevisligen marginell skillnad dock. Finlands beslut, att Finland stod på judemördande Hitlers sida gör det här tämligen absurt.
Min styvfar sa som det var och han kritiserade ofta Finland för att man gjort väldigt mycket för att dölja vad landet gjorde under dom där åren.
Tyskarna var inte omtyckta, de var ett nödvändigt ont, källa på det?
Min morfar, som plockades upp av tyskarna efter att deras båt bombats sönder vid fronten nån gång i slutet av 39 ...
"I norr hade även Finlands armé nått landets gamla gräns med Sovjetunionen som den låg före vinterkriget men den finska regeringen ville inte delta i vidare anfall då man ansåg sig ha uppnått sina mål med kriget i att återta territorium man tidigare hade förlorat till Sovjet plus ytterligare områden i ryska Östkarelen så att en fördelaktig försvarslinje kunde upprättas norr om Svir, varefter deras offensiv slutgiltigt avslutades av Mannerheim den 31 augusti.[8].[9][10] Istället stannade finska trupper cirka 20 km norr om Leningrad och upprätthöll en blockad på Karelska näset med lågintensiv och sporadisk artillerield."
Direkt citat ur artikeln du själv länkade till ...
Citatet du nämner är ut ett sovjetiskt perspektiv, tror knappast att din styvfar sympatiserar med de ...England/Frankrike etc delade också upp områden i flera pakter. Man gav Hitler mark i Tjeckoslovakien, Polen och Ungern.
Bara så att du vet….. Min styvfar kom från finska Karelen. Området man till sist tog var större än det man först bad om. Vilket inte var mycket.
Även Finland hade en pakt med Sovjet. Men Finlands provoceranden och inställsamhet mot Tyskland gjorde att den bröts.
”The Finns had undertaken military provocation and the Soviets could no longer honor nonaggression pacts. According to Molotov, Soviets did not want to occupy or annex Finland; the goal was purely to secure Leningrad”.
Aftermath of the Winter War - Wikipedia
en.wikipedia.org
Det var min styvfars uppfattning också. Man ville säkra St Petersburg/Leningrad.
Det står ju även stort och tydligt i samma artikel att även Ryssland medgav 1994 att de var aggressorerna i detta krig ...
Så lösningen enligt dig skulle ha varit att ge bort landområden åt en aggressiv stat?Oavsett så gjorde Finland ett rejält stort taktiskt misstag. Det hade varit mycket bättre så här i backspegeln att ha lånat ut Hangö-öarna och dom hyfsat få kvadratkilometer av Karelen som Sovjet först bad om. Sovjet var aldrig intresserade av Finland......
".....the Red Army could have occupied Finland with impunity, but Stalin chose not to, mainly because Finnish leaders admitted their error and pledged neutrality and friendship with the Soviet Union".
Jag som finländare skulle starkt uppskatta att du slutar av med att förvränga vår historia. Den är väldokumenterad och inte vacker alls i många fall. Även jag har helt säkert flera släktingar som gjort saker i krigets namn som ingen av dem (av de som kom hem) är stolt över, men kriget var ett försvarskrig, de gjorde sitt bästa och tog alla möjligheter (även om man bäddade sängen tillsammans med icke önskvärda personer) för att säkra ett fritt Finland i framtiden.