Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vi håller oss till oljan nu. Annars är vi tillbaka i USAs bombningar i Vietnam och BRICS 50 medlemsländer.
Så oljan...
Man har övergivit petrodollarn. Bara det gör att man tjänar mer pengar.
Nja....
Då får du faktiskt visa lite historiska växelkurser för att kunna påstå det. Ta 6 mån innan invasionen och jämför med hur det står till nu och återkom.
Och tro mig när jag säger detta.
:hihi
Jag tror det är bättre att inte utgå från att det du tror är sant, utan snarare utgå från verkligheten och faktan.
Flertal tidningar och nyhetskällor har ju sagt att Kina och även Indien köper olja från Ryssland till väldigt rabatterade priser och att de tvingar Ryssland att sälja bra mycket billigare än de skulle vilja och under världsmarknadspriset. För Ryssland har ingen annanstans att göra av med produkten.
Du hävdar att detta inte är sant och jag efterfrågar någon annan källa än dig på den punkten.
Har du någon annan källa än dig själv?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Vi håller oss till oljan nu. Annars är vi tillbaka i USAs bombningar i Vietnam och BRICS 50 medlemsländer.
Så oljan...

Nja....
Då får du faktiskt visa lite historiska växelkurser för att kunna påstå det. Ta 6 mån innan invasionen och jämför med hur det står till nu och återkom.

:hihi
Jag tror det är bättre att inte utgå från att det du tror är sant, utan snarare utgå från verkligheten och faktan.
Flertal tidningar och nyhetskällor har ju sagt att Kina och även Indien köper olja från Ryssland till väldigt rabatterade priser och att de tvingar Ryssland att sälja bra mycket billigare än de skulle vilja och under världsmarknadspriset. För Ryssland har ingen annanstans att göra av med produkten.
Du hävdar att detta inte är sant och jag efterfrågar någon annan källa än dig på den punkten.
Har du någon annan källa än dig själv?

Oavsett vad du tror så funkar inte sanktionerna och Rysslands ekonomi är bättre än många EU-länders…..

 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Oavsett vad du tror så funkar inte sanktionerna och Rysslands ekonomi är bättre än många EU-länders…..

Att länka till en låst artikel för ju inte ens argumentation eller sakfråga framåt. :rolleyes:
1719147522417.png

Sen vad jag tror är oväsentligt just här. Jag söker ju fakta och inte bara vad folk tror.

Har du belägg för ditt påstående att oljan är en produkt som Ryssland tjänar mera pengar på nu jämfört med vad de tjänade på den innan de startade kriget?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Att länka till en låst artikel för ju inte ens argumentation eller sakfråga framåt. :rolleyes:
View attachment 500070

Sen vad jag tror är oväsentligt just här. Jag söker ju fakta och inte bara vad folk tror.

Har du belägg för ditt påstående att oljan är en produkt som Ryssland tjänar mera pengar på nu jämfört med vad de tjänade på den innan de startade kriget?

Glömde att jag prenumererar på den tidningen. Men rubriken och första meningarna summerar ändå det artikeln konstaterar.



Från Feb -23 till Feb -24 steg Rysslands GDP med över 4,5 %. Sveriges steg med 0,2 vilket är rejält under inflationen…..
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Estland, ett föredöme:

Estlands premiärminister Kaja Kallas skrev vid lunchtid på X (tidigare Twitter): ”Idag firar vi Segerdagen i Estland. Det är en påminnelse om att upprätthållandet av frihet kräver outtröttligt arbete. Estlands frihetskrig visar hur snabbt saker och ting på fronten kan förändras, och att friheten kan segra. Vi måste ha detta i åtanke och hjälpa Ukraina att vinna.”
Kallas själv befinner sig på Kremls svarta lista. Hon intervjuas denna vecka i The Sunday Times av vår återkommande gästskribent Edward Lucas, som skildrar hur Ryssland har inlett straffrättsliga förfaranden mot henne på grund av Estlands överföringar av Rysslands frysta tillgångar till Ukraina.
I maj fattade EU beslut om att använda avkastningen från ryska tillgångar som stöd till Ukraina, men Estland har också antagit en lag som överför Rysslands frysta tillgångar till Ukraina. Andra borde göra detsamma, menar Kallas. ”Varför ska västerländska skattebetalare betala för Ukrainas återuppbyggnad när Ryssland åsamkat skadan?”.
Kaja Kallas påpekar att det finns lärdomar från historien som behöver finnas i medvetandet: ”Misstaget vi gjorde 1938 och 1939 var att behandla händelser isolerade”, säger hon och nämner Italiens attack mot Abessinien, Japans krig i Kina och Tysklands erövring av Sudetlandet. Det finns en tydlig parallell till dagens Ryssland och insikt som är fullständigt avgörande: ”Om aggression lönar sig någonstans, kommer det att hända någon annanstans.”
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Glömde att jag prenumererar på den tidningen. Men rubriken och första meningarna summerar ändå det artikeln konstaterar.



Från Feb -23 till Feb -24 steg Rysslands GDP med över 4,5 %. Sveriges steg med 0,2 vilket är rejält under inflationen…..
Ingenting av det du skrev eller länkade till är ett svar på någon av mina frågor jag ställde dig... :unsure:
Tjänar Ryssland mera på oljan nu än de gjorde innan kriget, som du hävdade?
Om du ändå inte vill ge mera kontrollerbar fakta, när jag faktiskt snällt efterfrågar det, varför citerade och svarade du då mig?


Slutklämmen i artikeln du länkade till säger så här:
“Products have slowed down coming into Russia,” says Chris Weafer. “Spare parts are more difficult to access. Every day there are stories of banks in China, Turkey and the Emirates refusing to deal with Russian transactions, whether it’s money from Russia to buy goods or money going back to Russia in payment for oil or other imports. Unless this is resolved, Russia will have a financial crisis by the autumn.”

That’s why it would be wrong to conclude that Russia has beaten sanctions. Up till now it’s found ways of dealing with them, getting around them, reducing the threat from them.

But the pressure on the Russian economy from sanctions hasn’t gone away."
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Ingenting av det du skrev eller länkade till är ett svar på någon av mina frågor jag ställde dig... :unsure:
Tjänar Ryssland mera på oljan nu än de gjorde innan kriget, som du hävdade?
Om du ändå inte vill ge mera kontrollerbar fakta, när jag faktiskt snällt efterfrågar det, varför citerade och svarade du då mig?


Slutklämmen i artikeln du länkade till säger så här:
“Products have slowed down coming into Russia,” says Chris Weafer. “Spare parts are more difficult to access. Every day there are stories of banks in China, Turkey and the Emirates refusing to deal with Russian transactions, whether it’s money from Russia to buy goods or money going back to Russia in payment for oil or other imports. Unless this is resolved, Russia will have a financial crisis by the autumn.”

That’s why it would be wrong to conclude that Russia has beaten sanctions. Up till now it’s found ways of dealing with them, getting around them, reducing the threat from them.

But the pressure on the Russian economy from sanctions hasn’t gone away."

Från väst, ja. Ryssland tillverkar idag allt man behöver själva när västföretag drog sig ur. Även dessa varor säljer man vidare till BRICS-länder och andra. Glöm aldrig att IKEA och andra storföretag hade fabriker i Ryssland och dessa fabriker tvingades man nästan att ge bort när man avvecklade i Ryssland.

Är i Finland. Hemma imorgon. Skriver mer då när jag är vid datorn.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Från väst, ja. Ryssland tillverkar idag allt man behöver själva när västföretag drog sig ur. Även dessa varor säljer man vidare till BRICS-länder och andra. Glöm aldrig att IKEA och andra storföretag hade fabriker i Ryssland och dessa fabriker tvingades man nästan att ge bort när man avvecklade i Ryssland.

Är i Finland. Hemma imorgon. Skriver mer då när jag är vid datorn.
Hej jag tycker också det vore kul att se det du påstod i någon typ av text.

Sedan måste man väl mappa det mot hur oljepriset förändrats över samma period? Min känsla (...) är att det sjunkit kraftigt så det vore ju hur konstigt som helst om Ryssland lyckas få ännu mer betalt i absoluta tal, eller menade du någon % över/under marknadspriset?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Från väst, ja. Ryssland tillverkar idag allt man behöver själva när västföretag drog sig ur. Även dessa varor säljer man vidare till BRICS-länder och andra. Glöm aldrig att IKEA och andra storföretag hade fabriker i Ryssland och dessa fabriker tvingades man nästan att ge bort när man avvecklade i Ryssland.

Är i Finland. Hemma imorgon. Skriver mer då när jag är vid datorn.
För trådens skull så släpper jag detta efter en sista försök nu :pannkyss

När du hävdar att Ryssland tjänar mera på sin olja nu, än de gjorde innan de startade kriget, så finns det någon sanning i detta?
Ge gärna en länk, exempel eller ren fakta på just det. Inte prata annat nu eller runda ämnet och drifta iväg.
Om du inte kan ge fakta när det gäller oljan så kommer jag hädanefter utgå från att det påståendet inte är sant.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
För trådens skull så släpper jag detta efter en sista försök nu :pannkyss

När du hävdar att Ryssland tjänar mera på sin olja nu, än de gjorde innan de startade kriget, så finns det någon sanning i detta?
Ge gärna en länk, exempel eller ren fakta på just det. Inte prata annat nu eller runda ämnet och drifta iväg.
Om du inte kan ge fakta när det gäller oljan så kommer jag hädanefter utgå från att det påståendet inte är sant.

Russia's April oil and gas revenue to double, Reuters calculations show - https://www.reuters.com/business/en...-double-reuters-calculations-show-2024-04-24/

Det finns många orsaker till det. Här är en. Som sagt, skriver mer imorgon. Hemma igen då.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Ser ut som om oljan hållit sig ganska stabilt i pris, medans gasen kraschat. Inte så värst konstigt det där med gasen, med tanke på att Europa i princip slutade köpa gasen och det är både dyrt och tar tid att bygga pipelines.
Vad gäller oljan, inte jättekonstigt. Indien och andra länder i asien har ju kunnat köpa den lite billigare när Europa inte dammsugit upp den. Och personligen tycker jag att de gott kan göra det.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Ser ut som om oljan hållit sig ganska stabilt i pris, medans gasen kraschat. Inte så värst konstigt det där med gasen, med tanke på att Europa i princip slutade köpa gasen och det är både dyrt och tar tid att bygga pipelines.
Vad gäller oljan, inte jättekonstigt. Indien och andra länder i asien har ju kunnat köpa den lite billigare när Europa inte dammsugit upp den. Och personligen tycker jag att de gott kan göra det.
Tack, äntligen lite fakta 🙂

1719167312726.png
1719167468752.png

Så rabatten på ryska olja gör väl att man inte tjänar mera på att sälja till Kina än att sälja till väst eller?
1719167493352.png
"Crude oil: China has bought 48% of Russia’s crude exports, followed by India (35%), the EU (7%), and Turkey (6%). "

Ukraina slår hårt.
"Export revenues from seaborne oil products decreased by 16% month-on-month (EUR 196 mn per day) in April. There was a 19% month-on-month drop in exported volumes, which can be partly attributed to Russia’s reduction in refining capacity following Ukrainian drone strikes."

Denna är lite intressant:
"A lower price cap of USD 30 per barrel would have slashed Russian revenues by EUR 51 bn (24%) since the sanctions were imposed in December 2022 until the end of April 2024. A USD 30 per barrel price cap would have slashed Russian revenues by EUR 3.05 bn (22%) in April alone."
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kort recap på veckan som gått;

Filmer från slagfältet där ryss avrättar skadad rysk soldat. Ingen lämnas kvar är inte rysk devis, det är det inte. Det här med värdet av liv etc.

Vidare, nån slags islamister(separatister?) i Dagestan
(Ryssen kommer säkert skylla på Ukraina, som brukligt), men Dagestan har en historia av händelser.

Blev ett jädrans tjut i pro-ryzzka (Z stöttande, Utkin/ Putin-vurmande kanaler) när det var en rysk militäranläggning som fick på pälsen på Krim. De oinbjudna badgästerna tyckte inte om det.

Avslutningsvis rekommenderar jag er att läsa Red Famine av Applebaum.

Ha en fin vecka
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kort recap på veckan som gått;

Filmer från slagfältet där ryss avrättar skadad rysk soldat. Ingen lämnas kvar är inte rysk devis, det är det inte. Det här med värdet av liv etc.

Vidare, nån slags islamister(separatister?) i Dagestan
(Ryssen kommer säkert skylla på Ukraina, som brukligt), men Dagestan har en historia av händelser.

Blev ett jädrans tjut i pro-ryzzka (Z stöttande, Utkin/ Putin-vurmande kanaler) när det var en rysk militäranläggning som fick på pälsen på Krim. De oinbjudna badgästerna tyckte inte om det.

Avslutningsvis rekommenderar jag er att läsa Red Famine av Applebaum.

Ha en fin vecka
Är Red Famine samma som hennes Gulag på svenska? Minns att jag slutade läsa den på BB, var fel mood men har kvar den.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Filmer från slagfältet där ryss avrättar skadad rysk soldat. Ingen lämnas kvar är inte rysk devis, det är det inte. Det här med värdet av liv etetc.
Funderade om han som sköt var en spärrtrupp. Han sprang ju en bit bakom och manade nästan fram dem.
Eller var han bara en medsoldat som visste att hjälp inte finns att få.
Summasumarum så låter man aldrig en skadad självbedöma skadorna och sen avrätta honom när han är i chock.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top