Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det där är väldigt vanligt.
Så du säger att Ryssland gör så ofta alltså...?

Artikel från början av 2023 som är låst.

Antingen pga bottentrålar eller när fartyg ankrar. Det stora problemet är att dessa kablar inte är uppmärkta i sjökorten eller i GPS-plottrar. Det är i princip alltid olyckshändelser som är orsaken. Även ryska kablar har gått sönder.
Fast du såg på ena kabeln hur den hade kapats?
1721236999087.png
Så du säger att norska polisens analys om att den kapats med verktyg är fel och att den egentligen slitits av?

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500

En av sammanlagt 54 fångutväxlingar skedde idag. 95 fångar från båda sidorna. Lägg märke till nazistiska symboler och vad dom ropar i klippet.

En del hävdar nu att innebörden av Slava Ukraini förändrats dom senaste tio åren. Det är möjligt att yngre ukrainare inte fattar ursprunget men uttrycket började användas igen efter att man samtidigt började hylla Bandera genom att döpa om gator och annat efter honom.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Så du säger att Ryssland gör så ofta alltså...?

Artikel från början av 2023 som är låst.

Fast du såg på ena kabeln hur den hade kapats?
View attachment 501177
Så du säger att norska polisens analys om att den kapats med verktyg är fel och att den egentligen slitits av?
ALLA länders fiskeflottor skadar saker på bottnar allt som oftast. Även fraktfartyg som kastar ankar i väntan på last etc.

Litar jag på norrmännen efter NorthStream-sprängningarna? Inte nödvändigtvis. Enligt Seymour Hersh så vart det Norge och USA som sprängde ledningarna. Det kan mycket väl vara så......

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ALLA länders fiskeflottor skadar saker på bottnar allt som oftast. Även fraktfartyg som kastar ankar i väntan på last etc.
Dumt att göra det just över den kabeln på det djupet på den platsen....
Litar jag på norrmännen efter NorthStream-sprängningarna?
Inte nödvändigtvis. Enligt Seymour Hersh så vart det Norge och USA som sprängde ledningarna. Det kan mycket väl vara så......
Ah... Du är fortfarande inne på Hersh virriga fantasier om norska attackdykare hör jag :rofl

Så bilden jag postade från videon visar vad...?
En vajer som dragits av eller en vajer som kapats med hjälp av ett verktyg?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Senast som tyskarna minskade supporten till en arme i österled så blev de invaderade!
Screenshot_20240717-234750.png

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tyskland gonna Tyskland.

Apropå Ukraina, när hotade Putin med kärnvapen sist? Känns som om det var flera veckor, mår han bra?

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Tyskland gonna Tyskland.

Apropå Ukraina, när hotade Putin med kärnvapen sist? Känns som om det var flera veckor, mår han bra?
Han har konstaterat att Ryssland aldrig kommer använda kärnvapen först men om man blir anfallen med kärnvapen så kommer dom att användas. Det är vad han har sagt vilket är helt naturligt då exakt det även är inskrivet i Rysslands grundlag.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Dumt att göra det just över den kabeln på det djupet på den platsen....

Ah... Du är fortfarande inne på Hersh virriga fantasier om norska attackdykare hör jag :rofl

Så bilden jag postade från videon visar vad...?
En vajer som dragits av eller en vajer som kapats med hjälp av ett verktyg?
Som sagt...... Det är inte direkt ovanligt att kablar och annat förstörs av bottentrålar, ankare och annat. I dom bästa av världar skulle dom vara utmärkta i sjökort etc, vilket dom vanligtvis inte är.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Han har konstaterat att Ryssland aldrig kommer använda kärnvapen först men om man blir anfallen med kärnvapen så kommer dom att användas. Det är vad han har sagt vilket är helt naturligt då exakt det även är inskrivet i Rysslands grundlag.
Du missar ett av alternativen.
Samt att Putin högljutt påstått att utarmat uran är kärnvapen, så enligt vad Putin säger så kan han använda kärnvapen när han känner för det.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Samt att Putin högljutt påstått att utarmat uran är kärnvapen, så enligt vad Putin säger så kan han använda kärnvapen när han känner för det.
Han har konstaterat att utarmat uran ger cancer etc..... Det stämmer.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Som sagt...... Det är inte direkt ovanligt att kablar och annat förstörs av bottentrålar, ankare och annat. I dom bästa av världar skulle dom vara utmärkta i sjökort etc, vilket dom vanligtvis inte är.
Lite osäker varför du citerade mig då du visst missade frågan igen. :rolleyes:

Vi testar en till gång.
"Så bilden jag postade från videon visar vad...?
En vajer som dragits av eller en vajer som kapats med hjälp av ett verktyg?"

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ett annat var om moderlandet invaderades eller stod under hot, då fick man också ta till kärnvapen. Och då vet man sedan tidigare att han räknar delar av Ukraina som han ockuperar som moderlandet.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Lite osäker varför du citerade mig då du visst missade frågan igen. :rolleyes:

Vi testar en till gång.
"Så bilden jag postade från videon visar vad...?
En vajer som dragits av eller en vajer som kapats med hjälp av ett verktyg?"

Den vajern kan ha dragits av. Det behöver inte ha varit nåt verktyg inblandat. Sitter hyfsat vassa prylar på bottentrålar.

Som sagt, sånt här händer. Kolla kabeln på bilden här. Höljet har gått av tvärt. Allt hänger på hur kabeln och trålen är konstruerad. Det är ett stort problem att dom här kablarna inte är utsatta i sjökorten. Man kan tänka att det borde vara fiske-/ankringsförbud där kablarna går. Vilket det vanligtvis inte är.

Här har du en bild på ett vanligt trålbord som släpas över botten vid bottentrålning. Dom blir hyfsat snabbt rostiga och vassa då dom dras över stenar och annat på havsbotten.

f1ea30fd51d61d210c75fcd462117f47.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Han har konstaterat att utarmat uran ger cancer etc..... Det stämmer.

Det gör det inte till ett kärnvapen.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Det gör det inte till ett kärnvapen.

Det är en definitionsfråga. Sen får du gärna ge en källa till vart han sagt det du hävdar. Det enda jag hittat är att ryska försvarsministern efter att England skickat granater med utarmat uran till Ukraina konstaterat att dessa vapen innehåller ”kärnkomponenter”, att dom orsakar cancer, födelsedefekter etc och att det beslutet tar kriget ”ett steg närmare ett kärnvapenkrig”. Man anser att England (USA har gjort samma efter det) iom det eskalerade kriget rejält. Och det håller jag med om. Man tänker att vad är nästa steg i eskaleringen….. Kärnvapen? Iom det England gjorde valde man att placera kärnvapen i Vitryssland. Men man var samtidigt väldigt tydlig med att Ryssland aldrig skulle använda kärnvapen först. Vilket är reglerat i ryska grundlagen. Vi vet vad USA/NATO gjorde i Irak, Serbien etc….. Utarmat uran ÄR en rejäl eskalering. För det skapar cancer, födelsedefekter etc under rejält lång tid. Dålig grej.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Angående att Putin aaaaldrig skulle kunna tänka sig att använda kärnvapen först och att det är en lag:

Ljuger han när han säger att han kan tänka sig att ändra reglerna för att använda kärnvapen om han tycker det behövs eller ljuger han när han säger att han aldrig skulle använda kärnvapen först?

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Ett annat var om moderlandet invaderades eller stod under hot, då fick man också ta till kärnvapen. Och då vet man sedan tidigare att han räknar delar av Ukraina som han ockuperar som moderlandet.

Det stämmer inte. Och Ukraina har anfallit Ryssland redan flera gånger. Man har skickat milisgrupper över gränsen etc….. Ryssland har aldrig svarat med kärnvapen.

Ukraina skrev under Minsk-avtalen som man sen aldrig uppfyllde. Där ingår viss autonom status för Donbass där 70 % av dom boende faktiskt ser sig som ryssar som hamnat på fel sida av gränsen efter -91. Ukraina förutom under Janukovytj har behandlat Donbass som tredje klassens medborgare. Utan den USA-stödda statskuppen, om inte ”oppositionen” tagit hjälp av Azov, Högra Sektorn, Aidur etc så hade inget av det vi sett från -14 inträffat. Krim hade fortfarande tillhört Ukraina etc. Man drar inte igång en statskupp 8 månader innan nästa presidentval. Man drar igång en presidentvalskampanj. Frågor på det?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år