Ska man vara orolig för Ryssland?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har aldrig drivit tesen att Putin skall ta över Sverige, antingen är du lite gammal och gaggig eller så far du bara med osanning.

Läs om, gör rätt, sprid inte osanning och håll dig till ämnet.

Men jag fattar varför fokus behöver flyttas, frågan är jobbig, för vissa blir den jobbigare än för andra.
Kan absolut vara gammal och gaggig, och missförstod jag dina tidigare inlägg om Putin så var det väl bara bra. :)

Håll linjen kompis.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan absolut vara gammal och gaggig, och missförstod jag dina tidigare inlägg om Putin så var det väl bara bra. :)

Håll linjen kompis.
Linjen, vilken linje, sitter du i telefon?

Man kan väl säga att frågan om utvecklingssamtal fick jag hälften rätt i. Hur gick det för dig?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
De har ju skjutit rätt friskt på Kiev stundtals.
Såg lite statistik på hur väl deras kryssningsmissiler faktiskt fungerar. 60% fallerar. Av resterande 40% så är det en majoritet som inte träffar det tänkta målet, med upp till kilometervis felmarginal. Med det i åtanke är det fullt möjligt att Ryssen helt enkelt inte kan träffa något specifikt mål, och mättar målområdet med försök så att åtminstone några träffar. Detta innebär ju också att väldigt mycket kommer missa, och träffa annat. Som exempelvis sjukhus, skolor och basarer.
Ja så är det med krig, tror det gäller allihop faktiskt.
Att de skulle siktat på ett sjukhus för barn håller jag för otroligt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En rapport jag såg under dagen var att det som träffade barnsjukhuset var rester av något som hade bekämpats av Ukraina, dvs inte träffat avsett mål.
Det där var ett påstående som spreds av Kreml (som vanligt) medan filmer visar hur kryssningsmissiler i full fart och med avsedd träffvinkel med precision träffar sjukhuset.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja så är det med krig, tror det gäller allihop faktiskt.
Att de skulle siktat på ett sjukhus för barn håller jag för otroligt.
Inte alls otroligt, det är här du vacklar Markus. Ryssland har i ALLA TIDER prioriterat civila mål och särskilt sjukvårdsinrättningar, inklusive ”double tap”-taktik för att maximera skadorna på det CIVILA samhället.

Du behöver läsa historia. Slut på lektionen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Linjen, vilken linje, sitter du i telefon?

Man kan väl säga att frågan om utvecklingssamtal fick jag hälften rätt i. Hur gick det för dig?
Håll linjen gentemot terrorstaten Ryssland och diktatorn Putin.

Du fick kvarsittning på utvecklingssamtalet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Inte alls otroligt, det är här du vacklar Markus. Ryssland har i ALLA TIDER prioriterat civila mål och särskilt sjukvårdsinrättningar, inklusive ”double tap”-taktik för att maximera skadorna på det CIVILA samhället.

Du behöver läsa historia. Slut på lektionen.
Tack för lektionen, jag lärde mig jättemycket! Och det var effektfullt med versaler! 😙

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det där var ett påstående som spreds av Kreml (som vanligt) medan filmer visar hur kryssningsmissiler i full fart och med avsedd träffvinkel med precision träffar sjukhuset.

Det pågår ju en diskussion där i tråden om vad det är. Tack, den var också intressant.

Jag tycker det är konstigt att Ukraina är fastställt som väldigt korrumperat men ändå tror så många på vartenda ord de yttrar.

Att tänka själv verkar vara omodernt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det pågår ju en diskussion där i tråden om vad det är. Tack, den var också intressant.

Jag tycker det är konstigt att Ukraina är fastställt som väldigt korrumperat men ändå tror så många på vartenda ord de yttrar.

Att tänka själv verkar vara omodernt.
Ukraina har ALLT (!!!!) ;) att förlora på att ljuga. Dels finns utländsk och vänligt sinnad und på plats, dels finns fri journalistik och dels sker detta mitt i huvudstaden så det går inte att mörka.
Ukraina har tvärtom allt att vinna på att så långt möjligt presentera korrekta siffror, analyser och lägesbilder (i efterhand såklart) pga att man är beroende av den fria världens stöd.

Och korruption handlar främst om andra områden i Ukraina - plus att man de facto gör något åt den där den upptäcks. Arvet från Sovjet är tungt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ukraina har ALLT (!!!!) ;) att förlora på att ljuga. Dels finns utländsk och vänligt sinnad und på plats, dels finns fri journalistik och dels sker detta mitt i huvudstaden så det går inte att mörka.
Ukraina har tvärtom allt att vinna på att så långt möjligt presentera korrekta siffror, analyser och lägesbilder (i efterhand såklart) pga att man är beroende av den fria världens stöd.

Och korruption handlar främst om andra områden i Ukraina - plus att man de facto gör något åt den där den upptäcks. Arvet från Sovjet är tungt.
Jag beundrar din idealism men balansgången är att inte bli naiv, precis som skeptiker som mig riskerar att bli cyniska.

Ukraina har massor att vinna på att Ryssland blir hatat. Se en annan pågående konflikt hur effektivt man kan måla ut en invasionsmakt som allt möjligt. Sedan skulle jag inte sträcka mig så långt som de som debatterade i din x länk, men nog bör man vänta tills dammet lagt sig innan man har en bestämd uppfattning om vad som hänt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Det finns en anledning till ordspråket att krigets första offer är sanningen. Ingen sida säger sanningen.
Sedan man ju fundera över hur de ljuger, när de ljuger och hur mycket de ljuger. I fallet Ryssland är ju svaret oftast "ja" på alla tre frågorna. Men Ryssland tenderar att ljuga om hur jävla bra de är. Det är fullt möjligt att de faktiskt siktade på något helt annat, men de kan inte direkt säga det för då bevisar de ju hur värdelösa deras vapen är.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En sak som är lite arbetsam är att folk blandar ihop:
Kritik mot Ukraina, och:
Huruvida Ryssland har rätt att invadera Ukraina i det fall kritik mot Ukraina framförs

Personligen tror jag det är att göra Ukraina en björntjänst att låtsas som att de är lika välartade som Norge eller Estland.

Senast igår kom någon kommentar om att Ukraina är dåligt pga Sovjetunionen, ja kanske det, men Estland är inte dåligt. Varför är det så?

Ukraina verkar relativt pajas men naturligtvis har Ryssland inget där att göra ändå.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En sak som är lite arbetsam är att folk blandar ihop:
Kritik mot Ukraina, och:
Huruvida Ryssland har rätt att invadera Ukraina i det fall kritik mot Ukraina framförs

Personligen tror jag det är att göra Ukraina en björntjänst att låtsas som att de är lika välartade som Norge eller Estland.

Senast igår kom någon kommentar om att Ukraina är dåligt pga Sovjetunionen, ja kanske det, men Estland är inte dåligt. Varför är det så?

Ukraina verkar relativt pajas men naturligtvis har Ryssland inget där att göra ändå.
Ja, Estland har ju kämpat rätt hårt med att få bukt med korruptionen sedan de slapp Sovjet. Polen ligger väl lite före, men de har jobbat på rätt bra. Lettland och Litauen ligger väl en bit efter, men de har väl de senaste årtiondet börjat jobba rätt mycket med det de också.
Ukraina har väl haft lite svårare med det, dels för att Ryssland verkar ha varit där och petat hela vägen, och dels för att de blivit lite bortglömda av väst. De ligger väl för långt österut.
De har väl de med börjat försöka bättra sig, inte minst för att korruptionen varit en enorm sluss för rysk påverkan in i landet.

Och visst ska det som tarvar kritik få kritik även mitt under brinnande invasion.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det blir lite enklare att se helheten om man faktiskt vet om vad som faktiskt hände från -13/-14 tills idag......
Hände något som försvarar ett robotangrepp på barnsjukhus tycker du? Går dessa händelser att beskriva på ett enkelt sätt utan länkar tror du?

I det fall du hade haft barn, hade du tyckt de kunde känna sig trygga på ett ukrainskt barnsjukhus?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras