Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det någon som kan förklara hur biståndet, på nått tusental MILJARDER, används?

Samtidigt är det en massa snack om att även om Sverige ökar sin försvarsbudget med några miljarder så kan vi inte använda pengarna, men Ukraina, de kan minsann. 🥲

Det här måste vara en hund begraven.
Sverige har inte folk att sätta i maskinerna vi har nu. Att skala upp tar tid, och innan vi gjort det här vi inte hemskt stor nytta av mer prylar.
Men vi borde nog kunna lägga några miljarder på utveckling under tiden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sverige har inte folk att sätta i maskinerna vi har nu. Att skala upp tar tid, och innan vi gjort det här vi inte hemskt stor nytta av mer prylar.
Men vi borde nog kunna lägga några miljarder på utveckling under tiden.
Ja men vi pratar om flera tusen miljarder.

Plus att de har inte ens kallat in han jag skrev om för några månader sedan.

Det är något sjukt med hela grejen.

Edit: Jag är helt för stöd till Ukraina och i princip obegränsat vid behov men hur absorberar man så mycket materiel och pengar och omsätter i nytta? Jag tvivlar på att det är så lätt. Men är det någon som kryllar här på forumet så är det ju militära experter så jag kanske bara bör vänta på en lektion. 🥰

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Edit: Jag är helt för stöd till Ukraina och i princip obegränsat vid behov men hur absorberar man så mycket materiel och pengar och omsätter i nytta? Jag tvivlar på att det är så lätt. Men är det någon som kryllar här på forumet så är det ju militära experter så jag kanske bara bör vänta på en lektion. 🥰
De bränner igenom berg av ammunition, och patriot är inte direkt billigt att hålla i drift. Sedan har väl en påtaglig andel gått till korruption.

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto
Är Ryssland nazistiskt?
De här jepparna tyckte det och översatte gamla tyska poem till ryska och uppfann en poet som fick en massa Facebook-kompisar. 😁Gennady Ratikin

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Visst är det väl så att när det pratas om hur många miljarder som går till Ukraina så handlar det huvudsakligen om värdet på krigsmateriel som skickas, inte rena pengar?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
De bränner igenom berg av ammunition, och patriot är inte direkt billigt att hålla i drift. Sedan har väl en påtaglig andel gått till korruption.
Ja sannolikt.
Visst är det väl så att när det pratas om hur många miljarder som går till Ukraina så handlar det huvudsakligen om värdet på krigsmateriel som skickas, inte rena pengar?
Bara att vi inte vet det är oroande. Men ja, så kan det säkert vara. Eller både och. Om någon vet.

Är bara att inse att Trump kommer lacka ur och göra upp detta, är det en massa pengar som rinner iväg och ingen har koll så blir moroten förbannad.

Kom ihåg vem som ville att det skulle gå att göra audit, Orban. Gissar han kommer få rätt i framtiden.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja sannolikt.

Bara att vi inte vet det är oroande. Men ja, så kan det säkert vara. Eller både och. Om någon vet.

Är bara att inse att Trump kommer lacka ur och göra upp detta, är det en massa pengar som rinner iväg och ingen har koll så blir moroten förbannad.

Kom ihåg vem som ville att det skulle gå att göra audit, Orban. Gissar han kommer få rätt i framtiden.
Vet i och för sig inte om det är så värst oklart. Det har ofta rapporterats om att stödet huvudsakligen bestått av krigsmaterial, snarare än pengar. För det militära stödet blir det väl för övrigt rätt meningslöst att skicka pengar, krigsmaterial är det som behövs nu, men när det börjar handla mer om återuppbyggnad lär det vara pengar som behövs.

Sen finns det en del som handlar om bistånd i pengar nu också. För USA:s del verkar det handla om ungefär en tredjedel. Sen går en hel del pengar via EU också (som inte förfogar över någon krigsmateriel och därför inte kan skicka det). Men för i stort sett alla enskilda länder består den största delen av biståndet av krigsmateriel.

Hittade denna artikel som belyser ämnet:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Det är inte enbart reda pengar. Det är inköpsvärdet av materielen (som är den stora delen) som skänks. Så om svenskt militärt bistånd till Ukraina är 75miljarder exempelvis, är det inköpsvärdet mot ett fix-index ett visst år (minns inte vilket..) som man använder för referensberäkning.

Så vad kostar en ny stridsvagn? (Man har inte räknat in att de är begagnade). Etc.

Eller en ny artillerigranat eller 12.7mm projektil (även om det som skänks kan vara 30-40år gammalt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
En tråd (med källhänvisning) om rysk soldat ur storm-z.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det är inte enbart reda pengar. Det är inköpsvärdet av materielen (som är den stora delen) som skänks. Så om svenskt militärt bistånd till Ukraina är 75miljarder exempelvis, är det inköpsvärdet mot ett fix-index ett visst år (minns inte vilket..) som man använder för referensberäkning.

Så vad kostar en ny stridsvagn? (Man har inte räknat in att de är begagnade). Etc.

Eller en ny artillerigranat eller 12.7mm projektil (även om det som skänks kan vara 30-40år gammalt.
Vidare: så om man läser om exempelvis usas stödpaket, där XXX miljarder skänks i militärt bistånd, är en del av dessa miljarder allokerade för inköp av ny materiel för usas del, för att återfalla det man skänkt.
Man ger bort äldre system till Ukraina och köper in nya system åt sig själv för dessa miljarder. Prislappen på biståndet baseras då på vad man köper in. I paketet om ca 400miljarder(40Bn $) (usas ena) var cirka 100miljarder öronmärkta för återfyllnadsinköp åt US DoD.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Han hoppas på polaren Trump som tydligen har en fredsplan i fickan.
Tror nog snarare att han satsar på att väst ska få slut på pengar och materiel att skicka till Ukraina snart. Eller helt enkelt bara slut på lust att hjälpa till.
Och det bästa svaret på det vore väl att skicka 2-300 moderna stridsvagnar, ett par tusen stridsfordon, 4-500 stridsflyg, 40talet bombplan och EWS och en hel drös CAS.
Och så klart några moderna långdistansgodisar.

Apropå det, Australien har ju ett ny anti-drönar-system som de skickar dit nu som borde vara perfekt. En bushmaster med en liten radar för att spana in och låsa, och ett koaxialt mindre maskingevär. En räckvidd på 3 km. Billig att byga, billig i drift och ganska precis vad som behövs. Låg radarsignal med, så Ryssland kan inte bara skicka sina radarsökande missiler för att plocka dem från 40 km bort, eftersom att signalen är för svag för att plockas upp på sådana avstånd.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Han hoppas på polaren Trump som tydligen har en fredsplan i fickan.
Jag tycker det där är en relevant kommentar, men jag tycker också att de som är emot en förhandling med Ryssland måste konkretisera vad de vill. Fortsätta så här i 2, 10, 20 eller 50 år? För Ukraina vinner inte, det var propaganda att de ens var nära, som många tyvärr trodde på, nu är det bara mellanmjölk. Antingen går väst in eller så är det förhandling som gäller, för någon gång blir det fred.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tycker det där är en relevant kommentar, men jag tycker också att de som är emot en förhandling med Ryssland måste konkretisera vad de vill. Fortsätta så här i 2, 10, 20 eller 50 år? För Ukraina vinner inte, det var propaganda att de ens var nära, som många tyvärr trodde på, nu är det bara mellanmjölk. Antingen går väst in eller så är det förhandling som gäller, för någon gång blir det fred.
Freden kommer vid förhandlingsbordet och inte på slagfältet.
Där är vi nog överens.

Men jag tror Trump är alldeles för nära Putler i lösning.
Och det är en lösning som varken Ukraina eller Europa vill ha (fn iaf).

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Tror nog snarare att han satsar på att väst ska få slut på pengar och materiel att skicka till Ukraina snart. Eller helt enkelt bara slut på lust att hjälpa till.
Och det bästa svaret på det vore väl att skicka 2-300 moderna stridsvagnar, ett par tusen stridsfordon, 4-500 stridsflyg, 40talet bombplan och EWS och en hel drös CAS.
Och så klart några moderna långdistansgodisar.

Apropå det, Australien har ju ett ny anti-drönar-system som de skickar dit nu som borde vara perfekt. En bushmaster med en liten radar för att spana in och låsa, och ett koaxialt mindre maskingevär. En räckvidd på 3 km. Billig att byga, billig i drift och ganska precis vad som behövs. Låg radarsignal med, så Ryssland kan inte bara skicka sina radarsökande missiler för att plocka dem från 40 km bort, eftersom att signalen är för svag för att plockas upp på sådana avstånd.
Och väst tror nog Putler får slut på material först.
Om nu inte Trump fryser leveranserna till Ukraina vilket han antagligen gör.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Freden kommer vid förhandlingsbordet och inte på slagfältet.
Där är vi nog överens.

Men jag tror Trump är alldeles för nära Putler i lösning.
Och det är en lösning som varken Ukraina eller Europa vill ha (fn iaf).
Jag håller med dig i båda men noterar att du inte riktigt bemöter min vinkel.

Så vad gör man nu?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag håller med dig i båda men noterar att du inte riktigt bemöter min vinkel.

Så vad gör man nu?
Alla vill förhandla från en maktposition.
Just nu sitter Putler på den.
Jag tror Ukraina/Väst fortsatt hoppas att Putler ska få slut på manskap och framförallt material.
Detta för att Ukraina skall få förhandla från maktpositionen.
Just nu ligger parterna så långt ifrån varandra så det finns inget att diskutera.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras