Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej jag har inte hunnit. Och nu fått nytt godkänt konto då det gamla tokstrular. Exakt vad som är felet vet jag inte. Men det har inte varit på min sida av allt åtminstone. Utloggad och nya kontot är lika snabbt som det ska vara.
Drygt när elektronerna ska jävlas sådär.
Well, bra att ditt nya konto funkar iaf.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Jag tror att de skäl du listar är omtvistade men inget av dem ger just Ryssland något frikort att invadera Ukraina, oavsett om de stämmer eller inte. Heller inget annat land för den delen.
Omtvistade?

BBC.

BBC.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Drygt när elektronerna ska jävlas sådär.
Well, bra att ditt nya konto funkar iaf.
Tack. Det funkar ypperligt. Synd att bli av med mitt gamla ca 18 år gamla konto bara. Bytte namn på mitt gamla konto från mitt personnamn till ”Hell” efter att min fru vart utmobbad och fick utstå sexistiska påhopp här på forumet. Ett gäng skitstövlar på forumet trodde att hon var en snubbe då ”en tjej omöjligt skulle köra hoj till Mongoliet” och en massa annan tjafs. Några av dom var polare med Swedie och han låste hennes konto. Vilket han senare beklagat och bett om ursäkt för. Men hon vägrar komma tillbaka. Några av dom skitstövlarna skriver i den här tråden och är aktiva på forumet än idag. Det där med mobbning, sexism och skit får aldrig vara ok. 🙏

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Omtvistade?

BBC.

BBC.

Ja det är omtvistade uppgifter du återger, tex skriver Utrikespolitiska institutet så här om det du påstår var ett förbud mot rysk media:

En omstridd lag som antogs 2012 gav ryskan ställning som officiellt språk i delar av landet där minst tio procent av invånarna har det som modersmål. En del uppfattade det som ett hot mot Ukrainas självständighet i förhållande till Ryssland. När president Janukovytj avsatts 2014 (se Modern historia) röstade parlamentet för att upphäva språklagen, vilket bidrog till en stark rysk reaktion på maktskiftet.

Så ja, det är omstridda uppgifter.

Det du skriver om fackföreningsbranden tvistas det också om.

Men du verkar inte läsa så noga vad jag skriver? För jag skrev väl att även om det du påstår stämmer så ger det ändå inte Ryssland rätt att invadera Ukraina.

Och det här nassesnacket känns för övrigt helt Aftonbladetfierat, vad ska ett land med så få judar ha nazister till, vad vill de?

Men hur som helst så skall väl inte Ryssland få åka hit och dit med sina militärer bara för att de tycker ett annat land är otrevligt? Och du, försök nu (om du svarar alls) att inte dra upp några andra länder än de relevanta är du snäll. Tack på förhand.

Kul med nytt nick förresten. 👍🏻

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kollade lite på sniperfilmen, schysst att de påstår att att 12" hagelgevär är ett liknande vapen som Kalashnikov och dessutom ett lämpligt krypskyttegevär.

Är det femtonåriga lajvare som stått för faktagranskningen?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Fan, måste jag också byta nick nu?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Russian Dirt Bike Troops Are Dying By The Dozen As The Kremlin Doubles Down On Two-Wheeled Tactics

The more Russians ride into battle on motorcycles, the more Russians die while riding into battle on motorcycles.

Despite heavy losses, the Russian army is doubling down on the assault bike concept, which armies have repeatedly attempted and abandoned since World War I. The Russian army’s 5th Motor Rifle Brigade, fighting around Krasnohorivka in eastern Ukraine, has formed a special motorcycle platoon
…….
The bike platoon is additive, Russian correspondent Alexander Sladkov stressed. “This is in addition to the combat motorcyclists in the battalions,” he wrote in a missive translated by Estonian analyst War Translated. According to Sladkov, more brigades might form their own bike platoons and assign them to “delivering the necessary cargo and evacuating the wounded.”

But they’re likely to have a direct combat role, as well. More and more, vehicle-starved Russian commanders are sending their bike troops in direct assaults on Ukrainian positions."

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Som sagt. Ryssars liv är av ringa värde. Motorcyklar eller manuella minröjare. (För att ingen ska bli kränkt så är betydelsen hämtad utifrån val av metod. Logik är inte känslor)

”…ni kommer alla att dö. Men moder Ryssland kommer tacka er” - stående inslag i uppställningen inför front-baserande.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Det borde ha fortsatt i samma riktning under 2024. Läst en knippe artiklar om länder där vapenleveranser uteblivit, vilket inte är hemskt konstigt men det har inneburit att andra länder som Italien, Frankrike m.fl. får sälja istället. Ryssland behöver nog allt de kan producera själva, de förlorar ju drygt 3 ggr mer pansarfordon än vad de kan producera (inklusive gammal skåpsmat som fräschas upp), och artillerirör slits ju fort om man hivar så mycket artilleri över fienden och de verkar ha god åtgång på luftvärnssystem med.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
intressant att stridsfordonet på första bilden ser ut att ha någon extra "vägg" nån meter ut från sidan (det undre eventuellt också en vägg fast bara nån decimeter ut). Undrar om det är ett försök att få laddningen att detonera i förtid, på samma sätt som det tidigare hemliga gallret som kunde sättas upp fram på en stridsvagn S.

1719897672708.png

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
intressant att stridsfordonet på första bilden ser ut att ha någon extra "vägg" nån meter ut från sidan (det undre eventuellt också en vägg fast bara nån decimeter ut). Undrar om det är ett försök att få laddningen att detonera i förtid, på samma sätt som det tidigare hemliga gallret som kunde sättas upp fram på en stridsvagn S.

View attachment 500460
Jaoh, amerikanerna hade liknande burar på lättare pansar i Irak.
1719901077787.png

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

View attachment 500460
Cope cage eller Emotional Support Armour som det kallas i folkmun funkar ju i teorin.
Sen när man fyller utrymmet bakom hönsnätet/plåten/trästockarna/etc med soldater brukar de inte skydda soldaterna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är det någon som kan förklara hur biståndet, på nått tusental MILJARDER, används?

Samtidigt är det en massa snack om att även om Sverige ökar sin försvarsbudget med några miljarder så kan vi inte använda pengarna, men Ukraina, de kan minsann. 🥲

Det här måste vara en hund begraven.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...