Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Alla vill förhandla från en maktposition.
Just nu sitter Putler på den.
Jag tror Ukraina/Väst fortsatt hoppas att Putler ska få slut på manskap och framförallt material.
Detta för att Ukraina skall få förhandla från maktpositionen.
Just nu ligger parterna så långt ifrån varandra så det finns inget att diskutera.
Så du föreslår att vi nöter på lågintensivt i 2-50 år till? Var konkret tack.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Så du föreslår att vi nöter på lågintensivt i 2-50 år till? Var konkret tack.
Hade det varit så enkelt att jag fick bestämma så skulle jag säga åt Putler att avsluta kriget och instifta gränserna från pre 2014 och sen sluta invadera andra länder.
Men jag tror tyvärr att det kommer hålla på lågintensivt i (minst)1-2 år till.

Jag tror också att alla som säger sig ha en enkel lösning på den här ytterst komplexa situationen gruvligt misstar sig.
Gäller såväl mig som dig och även Trump
Även om Trumps idéer om detta kommer ha några hundratusen ggr mer vikt än våra...;)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Du tycker inte att kräva villkorslös kapitulation för att sätta sig ned och förhandla är en bra taktik?

:näsblod

Undrar hur läget skulle se ut utan Putin vid makten?
Båda sidor har väl mer eller mindre det som ingång och då blir det svårt att mötas.

Gissningsvis så är det väl i så fall någon hök som tar till vapen och gör sig av med Putler och då kan kärnvapen ligga när till hands.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hade det varit så enkelt att jag fick bestämma så skulle jag säga åt Putler att avsluta kriget och instifta gränserna från pre 2014 och sen sluta invadera andra länder.
Men jag tror tyvärr att det kommer hålla på lågintensivt i (minst)1-2 år till.

Jag tror också att alla som säger sig ha en enkel lösning på den här ytterst komplexa situationen gruvligt misstar sig.
Gäller såväl mig som dig och även Trump
Även om Trumps idéer om detta kommer ha några hundratusen ggr mer vikt än våra...;)
Du svarar fortfarande inte på vad du tycker är rätt realistisk väg framåt. Det närmsta jag kan utläsa är att du tror att det kommer pågå något år till. Vad tror du händer efter det och vad förordar du?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Intressant statistik.
Lite osäker på källorna iofs, men kolla upp själva.

Har inte sett videon, men Ryssland har ju fått igång ett par stora fabriker för att få fason på lagerstridsvagnarna och "modernisera" dem, och om jag inte minns fel har de fortfarande lager för ett par år i den takten de renoverar.
Sedan förlorar de ju 1500 tanks i månaden, och hinner bara producera 500 i månaden, så det kommer antagligen bli lite fattigt snabbare än de får slut på tanks.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ryssland har idag genomfört ett storskaligt missilanfall mot Kiev där bl.a. ett barnsjukhus träffades med 3-4 kryssningsmissiler.

Om någon hittills trott att Ryssland förändrats så är det dags att sluta tro. Attacker mot civila ÄR ett genomgående modus operandi i rysk krigföring och detta kombineras med förakt för människoliv - både egna och andras - och en obefintlig respekt för avtal eller förhandlingar.

Dags att släppa på restriktionerna och ge Ukraina vapensystem som slår på djupet och mot Rysslands förmåga att föra krig överhuvudtaget.

Angående ekonomi så har Ryssland ingenting att sätta emot ens bara EU. 2021 var Rysslands ekonomi i klass med Italiens ELLER Belgiens.
Nu är Ryssland en hårt styrd diktatur MEN det kommer inte att bli så att Ryssland kommer undan. Lika lite som Storbritannien vek ned sig för Blitzen kommer Ukraina (och västvärlden) att vika ned sig för rysk terror.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vore det inte bättre om NATO anföll Ryssland? Det du föreslår känns som mer mellanmjölk.
Nato är en försvarsorganisation. Och det är Ukraina som är drabbade av kriget men de skall ha det stöd som krävs.

Jag utgår från att du omsider har lämnat positionen att Putin borde ta över Sverige. I så fall är det bra.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Väst, och NATO, borde fortfarande se till att få fart på fabrikslinorna för att tillverka ammuinition, vapen och fordon så att vid behov kan vi bara spänna våra industriella muskler och utproducera Ryssland vid framtida behov.
Vi har ju ett ypperligt tillfälle att faktiskt kunna träna på industridelen just nu, och kan skicka allt gammalt mög till Ukraina.

Apropå det, Ukraina har ju byggt ett eget mobilt artilleri som verkar funka rätt bra. Ingen Archer, men fortfarande prickskyttsartilleri som bara kräver ett riktskott innan det blir träff rakt på.

Så Ukraina visar att de var den kompetenta delen av sovjets vapenindustri. De hade tydligen bara en enda prototyp när Ryssland invaderade, och ordern att förstöra prototypen gick inte hela vägen fram, och sedan lyckades de vända invasionen och hade en fräsig ny leksak att testa. Den är sådär mysigt sovjetrå funkis, men på riktigt istället.
Tydligen använde dem den när de tryckte bort Ryssen från Ormön, bland annat.
Prototypen har blivit mosad nu, men nu har de produktionslinje för att tillverka fler.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nato är en försvarsorganisation. Och det är Ukraina som är drabbade av kriget men de skall ha det stöd som krävs.

Jag utgår från att du omsider har lämnat positionen att Putin borde ta över Sverige. I så fall är det bra.
Jag har aldrig drivit tesen att Putin skall ta över Sverige, antingen är du lite gammal och gaggig eller så far du bara med osanning.

Läs om, gör rätt, sprid inte osanning och håll dig till ämnet.

Men jag fattar varför fokus behöver flyttas, frågan är jobbig, för vissa blir den jobbigare än för andra.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ryssland har skjutit på ett barnsjukhus i Kiev idag. Vän av ordning, Ryssland är en terrorstat.
Det kan de säkert ha gjort, vad jag vet brukar sådant dock påstås av Hamas också så innan man vet bakgrunden och vad som hänt kanske man inte ska låta känslorna svalla för mycket.

Vad skulle Ryssland vinna på ett sådant beteende?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Om någon hittills trott att Ryssland förändrats så är det dags att sluta tro. Attacker mot civila ÄR ett genomgående modus operandi i rysk krigföring och detta kombineras med förakt för människoliv - både egna och andras - och en obefintlig respekt för avtal eller förhandlingar.

Oavsett om vi talar 1700- eller 1800-tal, finska vinterkriget, andra världskriget i stort eller det som nu händer i Ukraina så finns mängder med ögonvittnesskildringar som berättar att detta är en väsentlig del av moskovitens krigföring. Våldtäkter, mord och dåd mot civilbefolkningen.

Jag har nämnt min farmor med karelskt ursprung tidigare i denna tråd. Hon är död sedan nästan tjugo år, men har vid flera tillfällen berättat om de fasor de utsattes för, före och under flykten undan Röda Armen. För bara några dagar sedan hade jag besök av min fars kusin (= farmors brorson) från Finland. En man som inte bara ärvt sin fars medaljer, utan verkligen ansträngt sig med historiska efterforskningar och dessutom besökt "hemgården" i Karelen när så var möjligt under några år runt millenieskiftet.

Han berättade om en sak jag aldrig hört min farmor berätta, kanske för att minnena var för jobbiga. Tydligen blev de under evakueringen beskjutna av ryska jaktplan på väg tillbaka från uppdrag längre in i Finland. Moskoviterna sittandes i flygplanen drog av lite ammunition de hade kvar, bara för att de kunde...Han berättade även om en sak som hände senare under det så kallade fortsättningskriget, då min farmor och hennes familj sedan länge var i säkerhet i Sverige. Något som benämns som "massakern i Elisenvaara" när ryska bombplan bombade ett civilt tåg sönder och samman med följden att hundratals civila strök med.

Så nej - det finns inget ärofullt över moskovitens krigföring, oavsett om vi diskuterar dåtid eller nutid.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det kan de säkert ha gjort, vad jag vet brukar sådant dock påstås av Hamas också så innan man vet bakgrunden och vad som hänt kanske man inte ska låta känslorna svalla för mycket.

Vad skulle Ryssland vinna på ett sådant beteende?
De har ju skjutit rätt friskt på Kiev stundtals.
Såg lite statistik på hur väl deras kryssningsmissiler faktiskt fungerar. 60% fallerar. Av resterande 40% så är det en majoritet som inte träffar det tänkta målet, med upp till kilometervis felmarginal. Med det i åtanke är det fullt möjligt att Ryssen helt enkelt inte kan träffa något specifikt mål, och mättar målområdet med försök så att åtminstone några träffar. Detta innebär ju också att väldigt mycket kommer missa, och träffa annat. Som exempelvis sjukhus, skolor och basarer.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En rapport jag såg under dagen var att det som träffade barnsjukhuset var rester av något som hade bekämpats av Ukraina, dvs inte träffat avsett mål.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras