Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Och jag som trodde att jag faktiskt svarade på din fråga. Men där ser man…..
Nej det trodde du inte, det här var frågorna samt uppmaningen:

Men skriv en motsvarande lista om hur och varför Ryssland är så älskade. Finns det någon demokrati alls som gillar dem? Vilken?

Starta gärna en tråd om hur dåligt ett annat land är också, varför inte USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej det trodde du inte, det här var frågorna samt uppmaningen:

Men skriv en motsvarande lista om hur och varför Ryssland är så älskade. Finns det någon demokrati alls som gillar dem? Vilken?

Starta gärna en tråd om hur dåligt ett annat land är också, varför inte USA?
Vi har redan en tråd om hur dåligt USA är. :fakta

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns väldigt många länder som uppskattar Ryssland. Det du menar när du skriver ordet ”demokrati” är ”västvärlden” va? Sydafrika gillar Ryssland. Är det en demokrati? Tyskland har gillat Ryssland enormt mycket men blev väl tvingade att sluta i princip och man la sig på rygg även gällande NorthStream-sprängningen. Tysklands ekonomi har störtdykt pga detta. Schultz sitter löst till. Irland har satt ner foten rejält gällande Ukraina/Ryssland i EU-parlamentet till Rysslands fördel och mot EU’s totala hyckleri. Är Irland en demokrati? När Ungern gör samma så målar vi upp Ungern i rejält dålig dager. Vi gör samma med Turkiet. En stor del av Asien stödjer Ryssland. Halva Syd-/Centralamerika stödjer Ryssland eller är neutrala. Mellanöstern (förutom Israel) stödjer Ryssland. Halva Afrika stödjer Ryssland eller är neutrala. Fler och fler länder drar sig till BRICS….. Om du tror att Ryssland är isolerade så tror du fel.
Du blandar ihop saker rent kronologiskt här. Plus att du kommer med en del rent felaktiga påståenden.
1. Det var ingen som tvingade Tyskland att "lägga sig på rygg". Tyskland var själva med och kom överens om handelsblockad mot Ryssland efter den fullskaliga invasionen. Dvs dom var själva del i beslutet.
2. Att EU och dess medlemsländer anser att det finns brister i demokratin i Ungern är inget som uppstod efter Ryssland invasion. Det var någon som lyftes långt före invasionen och som föranledde EU att vara återhållsam med en del bidrag till Ungern. Så vi hade inställningen att deras demokrati var bristfällig redan innan.
3. Det där med att Irland skulle ha tagit ställing för Ryssland är rent båg och lögn. Irland har de facto protesterat mot ryska militärövningar och skänker en hel del icke militärt materiel till Ukraina. Dom har inte skänkt något militärt materiel av den enkla anledningen att dom pga sin uttalade neutralitetspolitik har en lagstiftning som förbjuder att dom skickar militär materiel till stridande stater.
Men dom har också börjat fundera över sin försvarsdoktrin på samma sätt som Finland och Sverige.
4. Vi har inte i någon speciellt hög grad gett Turkiet skit för att dom inte tydligt tagit ställning i konflikten. Dom har ju faktiskt gett ukraina en hel del Bayraktar drönare. Däremot har vi åsikter om erdogans hantering av att allt ska vara ett förhandlingsunderlag och försökte skaffa sig fördelar för att säga ja till Finlands och Sveriges Natoansökningar och blandade in en massa saker som var totalt irrelevanta i sammanhanget.
5. Det är inte någon speciellt stor del av asien som stödjer Ryssland. Däremot har ett antal länder som exempelvis Indien dragit fördelar av det för att kunna köpa rysk olja till vrakpriser. Dom har egentligen främst försökt avhålla sig från att tydligt ta ställning. Detsamma gäller Kina även om man kan misstänka att dom har mer sympatier sinsemellan än vad som faktiskt framgår offentligt. Men Kina är å andra siden inte något demokratiskt underverk direkt.
Brasilien kan visserligen tolkas som att dom stöttar ryssland men dom har å andra sidan varit lite knähundar åt Putin sedan länge.

Summa summaru,. Den absoluta majoriteten av världens länder, framför allt om man tittar på BNP och ekonomisk storlek, har väldigt tydligt tagit avstånd från Ryssland. Kvar är huvudsakligen ett antal ekonomiskt ganska svaga länder som i någon mån gjort sig beroende av Ryssland och därför inte känner att dom har mycket val samt några länder som aktivt valt det för att dom har ledare som tycker att auktoritära statsskick är det bästa som hänt sedan hjulet uppfanns.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är fem av 192 länder i FN som stödjer Ryssland. Samtliga är vidriga diktaturer vars ledare är beroende av Ryssland för att kunna sitta kvar; befolkningen är undantagslöst förtryckta och icke tillfrågade i saken.

Ett trettiotal andra länder - inkl Kina och Indien - har intagit en ställning lite vid sidan av; oftast på grund av egna ekonomiska intressen eller agg mot USA. Politiskt har Ryssland slutat spela någon roll för länge sedan.

Det går inte att missa att Ryssland under Putin förvandlats till en repressiv diktatur med obefintlig rättssäkerhet, kraftigt begränsad yttrande- och åsiktsfrihet samt stark manipulation av fakta som kommer medborgarna till del. Ryssland lönnmördar andra länders medborgare, struntar i avtal, dopar sina idrottsmän, hotar omvärlden med kärnvapen, sponsrar och arrangerar terrordåd och knyter nära band med jordens värsta skurkstater.

Det GÅR inte att försvara det. Putin måste bort, samhället måste omstöpas och Rysslands befolkning måste också få välfärd, frihet, en demokratisk röst och hopp om ett bättre liv.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vi har redan en tråd om hur dåligt USA är. :fakta
Kan du då flytta över Hells inlägg dit?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
När jag läser Steffos och Brooklyn's långa och informativa inlägg så tänker jag bara på uttrycket pärlor för svin.

Tid ni aldrig får tillbaka. 🥹

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
När jag läser Steffos och Brooklyn's långa och informativa inlägg så tänker jag bara på uttrycket pärlor för svin.

Tid ni aldrig får tillbaka. 🥹
Tja, det gäller ju iofs all tid på SH… men jag kör gärna hoj med Hell och alla andra, politik är en annan sak och man får hålla isär sak, åsikt och person. :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan du då flytta över Hells inlägg dit?
Såhär på rak arm ser jag inget inlägg där han direkt pratar om usa istället för Ryssland, men jag har ju varit inne med pekpinnen några gånger redan idag.

Men börja gärna flagga saker du tycker inte hör hemma i tråden så blir det lättare för mig att hitta poster som jag kan flytta. Jag själv har ganska extremt hög tröskel för när jag tycker saker blir över gränsen så behöver lite hjälp med det.

Sedan föredrar jag att säga till innan jag börjar med att flytta saker hit och dit, eller :skrämd ta bort inlägg helt.
Det har ändå varit ganska sansat i tråden idag, även om det varit ett par
1719329609205.png

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tja, det gäller ju iofs all tid på SH… men jag kör gärna hoj med Hell och alla andra, politik är en annan sak och man får hålla isär sak, åsikt och person. :)
Ja ni kanske möts i er faktaresistens, kan faktiskt föreställa mig det. Lite olika frågor ni missförstått bara.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det här med att stänga av varandras nyheter, är inte det något av det barnsligaste som gjorts? Var så fånigt av EU, Sverige mfl och lika töntigt av Ryssland nu.

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det här med att stänga av varandras nyheter, är inte det något av det barnsligaste som gjorts? Var så fånigt av EU, Sverige mfl och lika töntigt av Ryssland nu.
Det var ju ett pre-internet drag att slippa få "fiendens" vinklade information till den egna befolkningen, att blocka idag är ju svårare för att få total kontroll över nyhetsflödet till den egna befolkningen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det var ju ett pre-internet drag att slippa få "fiendens" vinklade information till den egna befolkningen, att blocka idag är ju svårare för att få total kontroll över nyhetsflödet till den egna befolkningen.
Ja men varför stänga av RT? Så fånigt gjort. Väldigt von Oben också.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Men Ryssland är ju inte en diktatur, iaf om man ska tro på Hell, så är det ju snarare väldigt demokratiskt. Dvs, folket föredrar ju en tokig ledning, där ledningen är av folket, för folket.
Oavsett om ett land är en diktatur eller en demokrati, är det OK att hata och uppmuntra till hat av ett helt folk på grund av dess nuvarande ledning?
Det var inte en uppmaning till hat utan en enkel genomgång av saker ryssar utsatt andra för. De har inte varit de smidigaste grannarna.
Citat: "If you've been on Twitter in recent days, I think you may have noticed a global trend of tweets with the caption "I hated Russians way before it was cool". That's why I decided to make a thread with some facts about why people hate Russians and Russia."

Det finns en agenda med den här typen av twittrande, och det är inte att finna försoning och ömsesidig respekt. Sprider man det är man en del av den retoriken.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
@Hell , varför vill du inte kommentera Danill’s kanaler?
Du brukar inte ha svårt att besvara det mesta, vad är problemet?
Eller kanske har du undvikit att titta på de?

Jag har inte hunnit kolla in kanalen och samtidigt är det jävligt enerverande med att det tar minuter att läsa in inlägg och posta istället för sekunder….

f7768a2db49d199023fa45893925371c.jpg

d8a5ac2bfda947105e9babb90da292aa.jpg

fbb65b114796e3bb0caf00dc73c52e5e.jpg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Man måste vänta mellan inlägg. Detta för att inte spamrobotar skall fylla hela databasen på nolltid…

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras