Ska man vara orolig för Ryssland?

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Kan inte läsa SVD tyvärr. Låsta artiklar. Men jag blir mest skeptisk då EU spärrat RT så vad sa hon egentligen? Jag har kvar RT på min padda men inte på mobilen. Stört omöjligt att källkolla...... Vad sa hon EGENTLIGEN? Min uppfattning om Simonjan är att hon är rejält skärpt. Hon kan ge svar på tal och kan backa upp det hon säger. I det här fallet blir jag mest sur då det i princip är omöjliggjort av EU att faktiskt faktagranska detta.

Den nu nedstängda fråden om yttrandefrihet. Alla yttrandefrihetsinvrare i den tråden borde ju givetvis skrika sig hesa gällande detta. Om vi ska ha absolut yttrandefrihet så borde det ju vara tvärs emot all rim och reson och att förneka Rysslands yttrandefrihet borde ju vara tvärs emot era/din åsikt. Du, Markus, var en av dom som propagerade för oreglerad yttrandefrihet men jag är tydligen "galen" när jag uttrycker det jag säger. Och Rysslands yttrandefrihet ska inte få existera. Men du ska få mobba och skymfa och hetsa den du behagar......
Sen är det lite fjantigt när man mest återupprepar "Tidigare Russia Today". RT är en förkortning av just det på samma sätt som att DN är en förkortning av Dagens Nyheter, SVT (statskontrollerad svensk media) är en förkortning av Sveriges TeleVision.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan inte läsa SVD tyvärr. Låsta artiklar. Men jag blir mest skeptisk då EU spärrat RT så vad sa hon egentligen? Jag har kvar RT på min padda men inte på mobilen. Stört omöjligt att källkolla...... Vad sa hon EGENTLIGEN? Min uppfattning om Simonjan är att hon är rejält skärpt. Hon kan ge svar på tal och kan backa upp det hon säger. I det här fallet blir jag mest sur då det i princip är omöjliggjort av EU att faktiskt faktagranska detta.

Den nu nedstängda fråden om yttrandefrihet. Alla yttrandefrihetsinvrare i den tråden borde ju givetvis skrika sig hesa gällande detta. Om vi ska ha absolut yttrandefrihet så borde det ju vara tvärs emot all rim och reson och att förneka Rysslands yttrandefrihet borde ju vara tvärs emot era/din åsikt. Du, Markus, var en av dom som propagerade för oreglerad yttrandefrihet men jag är tydligen "galen" när jag uttrycker det jag säger. Och Rysslands yttrandefrihet ska inte få existera. Men du ska få mobba och skymfa och hetsa den du behagar......
Det är lite onödigt att dra upp det i en till tråd...

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Det är lite onödigt att dra upp det i en till tråd...
Samtidigt är det relevant då EU faktiskt totalt stängt ner rysk media och därmed deras yttrandefrihet. Det måste du ändå hålla med om efter att hängt ut mig i en tråd utan att radera den utan istället enbart bara stängt ner kommentarerna? Ska vi ha total yttrandefrihet så borde väl den gälla Ryssland också om den bevisligen gäller USA och vissa här på forumet men inte alla? Ha ihjäl en miljon människor i Irak, det man gjorde mot Afghanistan etc......? Det var en intressant tråd på många sätt men ska vi ha total yttrandefrihet så ska väl den gälla ALLA? Även ryssarna? Och kanske mig? ALLT hänger ihop, mannen. Vilket är vad jag sagt länge nu. Regler ska gälla alla va? Och inte bara vissa.....? För då blir det hyckleri. Av eller på. Allt eller inget. Samma för alla? Är man för total yttrandefrihet så ska väl den gälla även Ryssland? Vilket den tråden handlade om....... Sovdags.

Last edited:

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Det sunkar ner forumet, det gör det.

Så nu är det inte ok att prata yttrandefrihet längre? Väldigt många av er i den tråden uttryckte att yttrandefriheten ska vara obegränsad. Man ska kunna säga vad som helst och ingen ska känna sig kränkt. Men rysk media ska blockas? USA ska aldrig straffas utan får göra och säga precis vad som helst? Och jag får inte prata yttrandefrihet? Du inser hur fjantigt detta är va? Hyckleri på hög nivå. Du inser att det är ni som ”sunkar ner” forumet va? Nu får ni faan bestämma er. Eller stänga ner off topic-delen av forumet kanske är en bra idé?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan inte läsa SVD tyvärr. Låsta artiklar. Men jag blir mest skeptisk då EU spärrat RT så vad sa hon egentligen? (1) Jag har kvar RT på min padda men inte på mobilen. Stört omöjligt att källkolla...... Vad sa hon EGENTLIGEN? (2) Min uppfattning om Simonjan är att hon är rejält skärpt. Hon kan ge svar på tal och kan backa upp det hon säger. I det här fallet blir jag mest sur då det i princip är omöjliggjort av EU att faktiskt faktagranska detta.

Nu är det mycket på tallriken igen men jag ser bara två riktiga frågor, egentligen en fråga.
Det hon sade syns i skärmdumpen, hon insinuerar att CIA eller motsvarande ligger bakom mordförsöket på Trump. Det är det allra första avsnittet av artikeln, strax under ingressen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Samtidigt är det relevant då EU faktiskt totalt stängt ner rysk media och därmed deras yttrandefrihet. Det måste du ändå hålla med om efter att hängt ut mig i en tråd utan att radera den utan istället enbart bara stängt ner kommentarerna? Ska vi ha total yttrandefrihet så borde väl den gälla Ryssland också om den bevisligen gäller USA och vissa här på forumet men inte alla? Ha ihjäl en miljon människor i Irak, det man gjorde mot Afghanistan etc......? Det var en intressant tråd på många sätt men ska vi ha total yttrandefrihet så ska väl den gälla ALLA? Även ryssarna? Och kanske mig? ALLT hänger ihop, mannen. Vilket är vad jag sagt länge nu. Regler ska gälla alla va? Och inte bara vissa.....? För då blir det hyckleri. Av eller på. Allt eller inget. Samma för alla? Är man för total yttrandefrihet så ska väl den gälla även Ryssland? Vilket den tråden handlade om....... Sovdags.
Personligen tycker jag att yttrandefrihet ska gälla för allt, överallt. Det är fullkomligt hål i huvudet att bestraffa Ryssland med att blockera deras media, och bevisar att väst helt tappat bort frihetsidealet som till stort del byggde väst en gång i tiden. Det är fånigt och barnsligt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Så nu är det inte ok att prata yttrandefrihet längre? Väldigt många av er i den tråden uttryckte att yttrandefriheten ska vara obegränsad. Man ska kunna säga vad som helst och ingen ska känna sig kränkt. Men rysk media ska blockas? USA ska aldrig straffas utan får göra och säga precis vad som helst? Och jag får inte prata yttrandefrihet? Du inser hur fjantigt detta är va? Hyckleri på hög nivå. Du inser att det är ni som ”sunkar ner” forumet va? Nu får ni faan bestämma er. Eller stänga ner off topic-delen av forumet kanske är en bra idé?
Vilken röra!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Yttrandefrihet betyder att staten inte fimpar dig för att du säger tokiga saker.
Det betyder inte att man fritt kan sprida dumheter på tex privata forum. Där gäller forumägarens tillstånd/tålamod eller vanligt folkvett helt enkelt.

Med tanke på läget i världen så uppstår nog ändå frågan om det är lämpligt att upplåta utrymme för Kremlpropaganda som får svensk-koreanska vänskapsförbundet att framstå som balanserat…

Ryssland har sedan många år i praktiken bedrivit krig mot Sverige, även om man hittills hållit sig till hybridkrigföringens mer förnekbara metoder som cyberattacker och sabotage förutom de mer uppenbara som skenattacker med flyg mot svenska städer, illegala överflygningar på svenskt territorialvatten, ubåtsoperationer och tex drönarspionage mot svenska civila och militära anläggningar.

Med det i bakhuvudet bör man ha omdömet att se Rysslands regim för vad den är; nämligen en fullfjädrad diktatur, aggressiv mot omvärlden och i paritet med de övriga skurkstaterna Nordkorea, Eritrea, Iran, Vitryssland och Syrien och kanske någon till. Detta alldeles oavsett om man kört MC där någon gång för länge sedan.

Förmågan till källkritik verkar helt ha försvunnit hos dig BirgerH och jag tror att de flesta nog är överens om att du i all välmening bör ägna sig åt hojkörning istället för politik. Den regeln gäller förstås också med stor sannolikhet de allra flesta av oss här på SH. :)
Frisk fläkt med ”andra åsikter” och perspektiv ibland men när de totalt tappat greppet om verkligheten inställer sig frågor om det mentala tillståndet och det är ju bara olyckligt för alla.

Låt oss för den vanlige ryssens skull hoppas att Putinregimen faller och att en ny ledning faktiskt leder landet i en positiv riktning, på liknande sätt som i Tyskland 1947 och framåt.

Last edited:

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Yttrandefrihet betyder att staten inte fimpar dig för att du säger toki saker.
Det betyder inte att man fritt kan sprida dumheter på tex privata forum. Där gäller forumägarens tillstånd/tålamod eller vanligt folkvett helt enkelt.

Med tanke på läget i världen så uppstår nog ändå frågan om det är lämpligt att upplåta utrymme för Kremlpropaganda som får svensk-koreanska vänskapsförbundet att framstå som balanserat…

Ryssland har sedan många år i praktiken bedrivit krig mot Sverige, även om man hittills hållit sig till hybridkrigföringens mer förnekbara metoder som cyberattacker och sabotage förutom de mer uppenbara som skenattacker med flyg mot svenska städer, illegala överflygningar på svenskt territorialvatten, ubåtsoperationer och tex drönarspionage mot svenska civila och militära anläggningar.

Med det i bakhuvudet bör man ha omdömet att se Rysslands regim för vad den är; nämligen en fullfjädrad diktatur, aggressiv mot omvärlden och i paritet med de övriga skurkstaterna Nordkorea, Eritrea, Iran, Vitryssland och Syrien och kanske någon till. Detta alldeles oavsett om man kört MC där någon gång för länge sedan.

Förmågan till källkritik verkar helt ha försvunnit hos dig BirgerH och jag tror att de flesta nog är överens om att du i all välmening bör ägna sig åt hojkörning istället för politik. Det gäller med stor sannolikhet de allra flesta av oss här på SH. Frisk fläkt med andra åsikter men när de totalt tappat verkligheten inställer sig frågor om det mentala tillståndet och det är ju bara olyckligt för alla.

Låt oss för den vanlige ryssens skull hoppas att Putinregimen faller och att en ny ledning faktiskt leder landet i en positiv riktning, på liknande sätt som i Tyskland 1947 och framåt.
Sverige har bedrivit propagandakrig mot Ryssland hur länge som helst. Vi spionerade åt USA redan på 50-talet. Ubåtarna som sen visade sig vara NATO-ubåtar...... Etc..... Ryssland har gjort förvånansvärt få kränkningar av vårt luftrum i jämförelse med andra (grann)länder.

"Det är en vanlig missuppfattning att Ryssland skulle stå bakom de flesta överträdelserna, säger Stefan Wilson".

Från 2018. Så är det även idag. Men när Hultqvist, Billström, FRA, media formulerar sig så låter det som att vi blir invaderade varje dag i princip. Det är rena lögner som sprids. Det räcker med att ett ryskt plan flyger MOT Sverige utan att vara i närheten av att kränka vårt luftrum för att larmklockorna ska börja ringa. Hela grejen gällande NS Concord var ju direkt patetisk.

Det är väldigt vanligt att lastfartyg ligger och väntar in laster ute till havs för det är på tok för dyrt att göra det vid kaj. Två veckor senare var NS Concord i Texas i USA och efter det drog hon till Puerto Rico. Idag nu så här x antal år senare är hon i Röda Havet.

Det har aldrig varit några jävla miniubåtar ens i närheten av det där tankfartyget. Och det visste vi redan då. Ena sekunden basuneras det ut att Putin är döende i cancer i all media vi har och nästa blir arbetsbåtar i vit plast en rysk ubåt utanför Nacka mitt på ljusan dag.....

Stolleri.

Svensk-koreanska vänskapsförbundet?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Då kan du inte besöka USA heller med det skitlandets agerande klotet runt sen WWII och nu.

Att ens göra en sådan jämförelse mellan frihetens USA och bajshålet Ryssland är patetiskt. Eller ska vi fråga de miljoner ryssar som stack till USA när så var möjligt under något årtionde mellan kommunismen och putinismen…? Eller ska vi försöka hitta en enda amerikan som har flyttat i motsatt riktning för att han tycker att Ryssland är himla bra…?

Nej du. Det finns exakt noll saker som är bättre i Ryssland. Du gör dig själv till rent åtlöje som förespråkar ett liv i en stengrå radontvåa där man säkrast uttalar sitt stöd till Putin så att man inte råkar ramla ned från balkongen.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Att ens göra en sådan jämförelse mellan frihetens USA och bajshålet Ryssland är patetiskt. Eller ska vi fråga de miljoner ryssar som stack till USA när så var möjligt under något årtionde mellan kommunismen och putinismen…? Eller ska vi försöka hitta en enda amerikan som har flyttat i motsatt riktning för att han tycker att Ryssland är himla bra…?

Nej du. Det finns exakt noll saker som är bättre i Ryssland. Du gör dig själv till rent åtlöje som förespråkar ett liv i en stengrå radontvåa där man säkrast uttalar sitt stöd till Putin så att man inte råkar ramla ned från balkongen.
Nu är det ju faktiskt inte helt ovanligt för amerikaner, tyskar och andra att flytta till Ryssland. Dom är fler än du tror.

Händer än idag. Mött många utlänningar som flyttat dit. Hade Danmarks bidrag till Eurovision för ett gäng år sedan i studion. Thomas bodde i Moskva och gör än idag. Stortrivs.

Det finns ett gäng svenska hockeyspelare etc som flyttat dit. Det är MYCKET vanligare än du vill tro......

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Ja det är väl det som jag spekulerade om, huruvida det är ditt mål.

Om det är det så tror jag inte du kommer lyckas. 🙂
Det enda jag säger är att detta forum har en något schizofren inställning till "yttrandefrihet". Och, Nej, jag vill inte stänga ner off topic-avdelningen. Så länge folk följer reglerna så funkar det förhoppningsvis. BRA att det åtminstone finns en moderator här nu.

Återgå till att prata Ryssland?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Yttrandefrihet betyder att staten inte fimpar dig för att du säger tokiga saker.

Förmågan till källkritik verkar helt ha försvunnit hos dig BirgerH och jag tror att de flesta nog är överens om att du i all välmening bör ägna sig åt hojkörning istället för politik. Den regeln gäller förstås också med stor sannolikhet de allra flesta av oss här på SH. :)
Frisk fläkt med ”andra åsikter” och perspektiv ibland men när de totalt tappat greppet om verkligheten inställer sig frågor om det mentala tillståndet och det är ju bara olyckligt för alla.

BRA !!

@Birger H - lägg ner nu.
@övriga, vänligen sluta dessa ändlösa diskussioner med en person som borde åka mer hoj istället...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Nu är det ju faktiskt inte helt ovanligt för amerikaner, tyskar och andra att flytta till Ryssland. Dom är fler än du tror.

Och du fortsätter glatt att förlöjliga dig själv...Dom människor du pratar om går för fan att räkna på den ena handens fingrar, jämfört med MILJONER människor som tycker att de fattade sitt bästa beslut någonsin när de lämnade Ryssland...

Och att ens dra upp svenska hockeyspelare gör det ju än mer patetiskt. Vad tror du smågrabbarna som spelar hockey på gatan drömmer om...? Stanley Cup eller Gagarin Cup...?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år