Ska man vara orolig för Ryssland?

Raderad medlem 51742

Guest
det som säger emot att det skulla vara ryssland, är barsebäck. det ju nerlagt sen hur många år som helst. det tror jag ryssarna vet om. det ju ingen hemlighet precis. så va skulle skrämsel propagandan vara i att flyga där
Vad gäller Barsebäck (som fortfarande är skyddsobjekt) är det ännu inte bekräftat att det varit en drönare däröver, men däremot för Forsmark och Oskarshamn. Oavsett vem som eventuellt flög över Barsebäck lär de veta om att kärnkraftverket inte längre är i drift.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Ingen vettig politiker väljer krig om man kan undvika det. Och i fallet Sverige 1939-1945 så är det väldigt tydligt att det var en bra väg. De "eftergifter" man gjorde balanseras mer än väl upp av de insatser man kunde göra för de allierade, men det vet folk tyvärr väldigt lite om än idag då skolans historieundervisning har varit sorgligt eftersatt under många år. Däremot finns det förstås inslag som är mer ryggradslösa: tex baltutlämningen efter kriget, Bollhusmötet och censuren av pressen, inte minst GHT.

"Lögner" får nog stå för de som inte har en aning...
Klart att det gick fantastiskt bra för Sverige efter kriget!
Jag hävdar motsatsen (under kriget) och tycker att man talar för LITE om Sveriges mörka sida.

Förnekar du upprätthållandet av Sverigebilden?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ny drönare idag, av "militär typ", över Stockholm city tydligen.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ingen vettig politiker väljer krig om man kan undvika det. Och i fallet Sverige 1939-1945 så är det väldigt tydligt att det var en bra väg. De "eftergifter" man gjorde balanseras mer än väl upp av de insatser man kunde göra för de allierade, men det vet folk tyvärr väldigt lite om än idag då skolans historieundervisning har varit sorgligt eftersatt under många år. Däremot finns det förstås inslag som är mer ryggradslösa: tex baltutlämningen efter kriget, Bollhusmötet och censuren av pressen, inte minst GHT.

"Lögner" får nog stå för de som inte har en aning...

Är något jag iaf inte fick lära mig i skolan. Kan vara så att sekretessen inte var lyft då? Vi fick bara lära oss att vi skulle skämmas riktigt mycket för de där tågen.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Källa?
Hittar inget i medierna

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Är något jag iaf inte fick lära mig i skolan. Kan vara så att sekretessen inte var lyft då? Vi fick bara lära oss att vi skulle skämmas riktigt mycket för de där tågen.
Det kanske var så att läraren ifråga inte heller hade så stor koll? Men redan på tidigt 1990-tal ingick en del av detta om man läste historia vid universitet. Är man intresserad av 1900-talshistoria är chansen stor att man stött på åtminstone en del om Sveriges roll under kriget.

Olle Häger gjorde många otroligt intressanta dokumentärer, många tillsammans med Hans Villius. I ämnet finns just nu två tillgängliga på Öppet arkiv:

Väldigt mycket har avhemligats efter 70 år och därför fick vi aldrig läsa om det när vi gick i skolan men nu finns massor om man letar runt lite på Adlibris och liknande.

Vi skall också komma ihåg att bilden av den svenska "neutraliteten" vårdades under hela det kalla kriget för att inte reta Sovjet och därmed göra det ännu svårare för Finland. Bland mycket annat.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Klart att det gick fantastiskt bra för Sverige efter kriget!
Jag hävdar motsatsen (under kriget) och tycker att man talar för LITE om Sveriges mörka sida.

Förnekar du upprätthållandet av Sverigebilden?
Jag vet inte riktigt vad du avser med "mörka sida" och "upprätthållandet av Sverigebilden"; snarare anser jag att alltför många fortfarande tror att det enbart var fråga om undfallenhet och bristande moral hos en samlingsregering.

Tvärtom så får man nog säga att det med vissa självklara undantag var mycket väl manövrerat i ett läge som var allt annat än lätt. Såväl Finland som Norge och Danmark fick betydligt mer stöd än vad som var officiellt och att sympatierna låg hos Storbritannien var uppenbart för de flesta. Läser man olika regeringsmedlemmars dagböcker från den tiden så blir det väldigt tydligt.

Såväl den svenska militären, där framförallt flottan och flyget var starkt orienterade västerut, som regeringen (som var dito) samarbetade med Storbritannien och USA. Hade man haft någon liten tveksamhet om vad som var rätt häst så försvann den helt 9 april 1940.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det kanske var så att läraren ifråga inte heller hade så stor koll? Men redan på tidigt 1990-tal ingick en del av detta om man läste historia vid universitet. Är man intresserad av 1900-talshistoria är chansen stor att man stött på åtminstone en del om Sveriges roll under kriget.

Olle Häger gjorde många otroligt intressanta dokumentärer, många tillsammans med Hans Villius. I ämnet finns just nu två tillgängliga på Öppet arkiv:

Väldigt mycket har avhemligats efter 70 år och därför fick vi aldrig läsa om det när vi gick i skolan men nu finns massor om man letar runt lite på Adlibris och liknande.

Vi skall också komma ihåg att bilden av den svenska "neutraliteten" vårdades under hela det kalla kriget för att inte reta Sovjet och därmed göra det ännu svårare för Finland. Bland mycket annat.
Tjae, med tanke på att jag gick ut grundskolan 1991 så kanske H-stämpeln inte var borta på en del av operationerna.

Det var ju tex inte fasligt länge sedan svenska flygförare talade om hur de flugit in över annans luftrum under kalla kriget.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tjae, med tanke på att jag gick ut grundskolan 1991 så kanske H-stämpeln inte var borta på en del av operationerna.

Det var ju tex inte fasligt länge sedan svenska flygförare talade om hur de flugit in över annans luftrum under kalla kriget.
Du menar att man har upphört med sådant? :hihi

En kamrat som gjorde ubåt på sin tid tillbringade julen 1991 på Rigabuktens botten där de låg och reläade information... och FRA kunde lyssna i realtid på vad pansarbesättningarna sade till varandra. Det är väl lika hemligstämplat som den ubåt som gick upp i ytläge utanför Brämön 1987 och fotograferades, men det sista avhemligades härom året - och fanns inte med i ubåtskommissionens underlag.

Vi får nog finna oss i att inte allting berättas på en gång, men att Ivan har sina fingrar i vår syltburk är ingenting att tvivla på.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Jag vet inte riktigt vad du avser med "mörka sida" och "upprätthållandet av Sverigebilden"; snarare anser jag att alltför många fortfarande tror att det enbart var fråga om undfallenhet och bristande moral hos en samlingsregering.

Tvärtom så får man nog säga att det med vissa självklara undantag var mycket väl manövrerat i ett läge som var allt annat än lätt. Såväl Finland som Norge och Danmark fick betydligt mer stöd än vad som var officiellt och att sympatierna låg hos Storbritannien var uppenbart för de flesta. Läser man olika regeringsmedlemmars dagböcker från den tiden så blir det väldigt tydligt.

Såväl den svenska militären, där framförallt flottan och flyget var starkt orienterade västerut, som regeringen (som var dito) samarbetade med Storbritannien och USA. Hade man haft någon liten tveksamhet om vad som var rätt häst så försvann den helt 9 april 1940.
Sverigebilden är Sverigebilden?
Önskan/drivet från politiker att framställa Sverige som världens bästa land i alla kategorier. Detta kan ingen ha missat de senaste 10 åren när rådande politik har gett Sveriges världsbild en käftsmäll.

Tyskland framfördes i svenska medier som en positiv tour de force. Journalister med andra åsikter tystnadens.
Den 5 oktober 1938 trodde nog ingen något annat.

I nutid så tror jag inte att det finns någon tvekan vilken sida Sverige *egentligen* önskade att segra. Samtidigt kan man kritisera den flathet man hade mot Tyskland. Så mycket mer hade kunnat göras och mindre mot Tyskland.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nämen…

”IT-haverierna” radar upp sig. Säkert en ren slump… :va
068ed279bf1f84d32a3d524247086a28.jpg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Helt klart är att aktiviteterna på cyberangrepp av olika slag går på högvarv de sista veckorna.

Men det finns förstås ”inga bevis” på varför… :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år