SJP
Lattepappa
- Gick med
- 15 Apr 2007
- Hoj
- Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nej, jag tror inte heller att man kommer att bygga 500 000 nya fabriker i eu inom 60 år. Jag tror inte att man kommer att börja bygga heller, utan under en överskådlig framtid, säg ca 10år, så tror jag att man kommer att fortsätta att outsourca produktion, och göra sig ännu mer beroende av, kanske framförallt Kina och Sydostasien. -Viljan finns ju inte som sagt.Att bygga en fabrik tar inte femtio år men det tog kanske 60 år att stänga 500,000 fabriker. Jag tror inte det går fortare att öppna dem.
Däremot så startades garanterat 500 000 fabriker på mindre än 50 år under industriella revolutionen.
Dessutom så ökades takten på både europas, och USA's produktivitet, väldigt väldigt mycket under bara några decennium från mitten av 30-talet, fram till någon gång slutet av 60. Med en liten dipp i Europa i början av 40-talet, av välkända anledningar.
Idag så finns ju kunskapen färdig, så tiden till utveckling behöver inte vara gigantisk för att sätta igång produktion.
Dessutom så låter en halv miljon fabriker som mycket för att täcka upp behov, beror ju på storlek förstås.
Däremot så är det ju svårt att få någonting alls gjort om man dogmatiskt går in för att all produktion, och användande av naturresurser är mord av vår kollektiva värld, samtidigt som att det inte spelar någon roll, sålänge som det sker några hundra mil bort.
Och framförallt så måste viljan att slå sig fri från Kina på lång sikt vara större än viljan att göra kortsiktig vinst, och den behöver vara det hos riskkapitalister och börsnoterade bolag. Det är den inte.
Last edited: