Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det verkar inte finnas någon sådan uppgift men jag tror det är tvärtom faktiskt. Är ju en prioriterad fråga för försvaret också.

Ja, den enda siffran jag hittar är de 600 som ska skickas till Lettland. Har för mig att jag läst att vi skulle skicka en bataljon till Finland med. Tycker det vore lite skämmigt att skicka färre än till Lettland med tanke på att vi har en rätt lång historia med Finland...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, den enda siffran jag hittar är de 600 som ska skickas till Lettland. Har för mig att jag läst att vi skulle skicka en bataljon till Finland med. Tycker det vore lite skämmigt att skicka färre än till Lettland med tanke på att vi har en rätt lång historia med Finland...
Ja, enig. Men 600 hit och 600 dit, vi har ju inte så många fler.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har läst om att Ryssland betalar smågäng för att de ska begå sabotage i flera länder, men kommer inte ihåg vilka längre.
Förekommer säkert men det är också SUPER-skönt för samma politiska krafter som tog oss hit att nu peka på Ryssland. Kolla bara UK nu i dagarna.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Får se om F16 planen vågar sig in över rysk mark. Det är ju lite känsligt det där.
Ja, undrar hur man räknar Krim?
Det känns väl som det mest "naturliga" målet som nog iaf inte Ukraina ser som ryskt.
Förutom att försvara eget luftrum då.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
De är ju inte kattpiss. Bäst BVR I klassen, beroende på vad amerikanerna utrustade dem med. Men det kommer inte direkt vara saken som vinner kriget. Möjligtvis höjer det rökningsfrekvensen bland ryska piloter och pansartrupper.
Fast om Ukraina kan använda NATOvapen i Ukraina så kan de ju skicka de egna in i Ryssland.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ryska plan förstörda : 121
Ukrainska: 97

största hotet är dock på marken så Ukraina har förhoppningsvis en spridnings- och skyddsplan för hur dessa inte ska bekämpas när de inte är i luften.
Kombon med Erieye ( svensk Awacs som har tilldelats av Sverige) skapar viss förmågeökning därtill.

Ah, well. Sen är det 70st eller nåt, inte 6..
Bara lilla Danmark överlämnar 19st.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ryska plan förstörda : 121
Ukrainska: 97

största hotet är dock på marken så Ukraina har förhoppningsvis en spridnings- och skyddsplan för hur dessa inte ska bekämpas när de inte är i luften.
Kombon med Erieye ( svensk Awacs som har tilldelats av Sverige) skapar viss förmågeökning därtill.

Ah, well. Sen är det 70st eller nåt, inte 6..
Bara lilla Danmark överlämnar 19st.
Absolut men poängen som någon gjorde var att det kanske inte blir enorm skillnad över en natt, det var i alla fall min tolkning

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Absolut men poängen som någon gjorde var att det kanske inte blir enorm skillnad över en natt, det var i alla fall min tolkning
Så är det förstås. Däremot innebär det en förmågehöjning som Ryssland måste räkna med… och det kommer att trycka tillbaka ryskt flyg ytterligare samt förstås innebära ett dödligt hot mot ryskt luftvärn…

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
De är ju inte kattpiss. Bäst BVR I klassen, beroende på vad amerikanerna utrustade dem med. Men det kommer inte direkt vara saken som vinner kriget. Möjligtvis höjer det rökningsfrekvensen bland ryska piloter och pansartrupper.
Fast om Ukraina kan använda NATOvapen i Ukraina så kan de ju skicka de egna in i Ryssland.
De är ju ändå 50 år gamla, och åtminstone någon generation (som vi vet om).

F16 är äldre idag än vad P-51 var när den introducerades. :hihi

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad