Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ukraina är inte den staten som skickar lönnmördare in i Europa, eller som saboterar diverse civil infrastruktur heller, eller som håller på och lägger sig i andra länders val.
*host*....Inte för att vara sån då ni vet vilken sida i konflikten jag står på men nog lönnmördar Ukraina folk ganska aktivt inne i Ryssland i alla fall och det ryktas ju om att vissa gasledningar har saboterats av dem (Även om nu Birger var helt hundra på att det var norska attackdykare då)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
*host*....Inte för att vara sån då ni vet vilken sida i konflikten jag står på men nog lönnmördar Ukraina folk ganska aktivt inne i Ryssland i alla fall och det ryktas ju om att vissa gasledningar har saboterats av dem (Även om nu Birger var helt hundra på att det var norska attackdykare då)
Jo, men om man är i aktivt krig med någon tycker jag att lönnmord av fienden är follkomligt okej. Jag tycker till och med att lönnmord av ledare är att föredra framför att skicka hudnratusentals unga män i köttkvarnen.
Ryssland har mördat och mördar folk (eller försöker iaf) i resten av Europa.
Och sabortaget av gasledningarna tycker jag nog faller under samma tumregel. Även om jag inte tycker att sabotage ska ske på tredje parts territorialområde.

Om Ryssland kontinuerligt angriper infrastruktur i Ukraina för att tvinga civilbefolkningen att ge upp så tycker jag det är helt resonabelt att slå mot Rysslands infrastruktur för att skada deras ekonomi.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jo, men om man är i aktivt krig med någon tycker jag att lönnmord av fienden är follkomligt okej. Jag tycker till och med att lönnmord av ledare är att föredra framför att skicka hudnratusentals unga män i köttkvarnen.
Ryssland har mördat och mördar folk (eller försöker iaf) i resten av Europa.
Och sabortaget av gasledningarna tycker jag nog faller under samma tumregel. Även om jag inte tycker att sabotage ska ske på tredje parts territorialområde.

Om Ryssland kontinuerligt angriper infrastruktur i Ukraina för att tvinga civilbefolkningen att ge upp så tycker jag det är helt resonabelt att slå mot Rysslands infrastruktur för att skada deras ekonomi.
Skrev inte vad jag tycker. Bara att de gjorde det.

Min åsikt är att så länge civilbefolkningen hålls utanför, i största möjliga mån, så har man ganska fritt spelrum att agera mot en angripare där det behövs.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Appen Telegram har alltid varit suspekt pga Rysslandskopplingen och gissningsvis så är det många som raderar den från sina mobiler just nu…

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Det är väl mer en fråga om att välja att stå emot ett imperie som försöker växa än att välja att mellan två skurkstater. Om vi skickar resurser till Ukraina nu så slipper vi skicka män till Finland och baltstaterna sedan.
Ukraina är inte den staten som skickar lönnmördare in i Europa, eller som saboterar diverse civil infrastruktur heller, eller som håller på och lägger sig i andra länders val. De håller sig mest till sitt eget, och har väl iaf gjort ett par tafatta försök att städa upp korruptionen lite iaf.
Precis allt det du skrev kommer direkt från västerländsk och ryssfientlig media.
Lite som på kontoret där pöbeln glatt berättar om att ryssarna börjat hämta ut krigsmateriel från sina muséer för att kunna fortsätta, medans om man nämner nånting i ryssarnas favör så är det "propaganda". :gnissla
Ett imperie som försöker växa, säger du. Så enkelt är det ju inte.
De som klämmer i skon är väl snarare hur Ukrainarna behandlade de ryssar som bor i de numera annekterade delarna.

Disclaimer: Jag är inte pro-rysk, men jag är inte pro-ukraina heller. Som sagt, två skurkstater som har en intern beef. Vi borde hålla oss på rejält avstånd, så kanske vi slipper "skicka män till Finland" sen.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Nu är det så att det handlar om en demokrati som blivit anfallet av en diktatur i vårt direkta närområde. Ukraina har sedan decennier visst att de vill göra sig av med sitt sovjetiska arv i form av korruption, ofrihet, efterblivenhet och misär. Ryssland har gjort allt som står i deras makt för att förhindra detta.

På samma sätt var det när tex Finland attackerades av Sovjet 1939, den som då börjat försöka ursäkta Sovjet hade nog blivit sedd som i bästa fall obildad dumskalle och mer realistiskt som sovjetsympatisör. Det har alltid funnits folk som är mottagliga för rysk propaganda och de relativiseringar som alltid kommit från det hållet. Man kan inte lita på någon, ALLA ljuger, våra politiker är korrupta, sanningen undanhålls osv osv. Då som nu finns det tyvärr många som faller i fällan. Då trodde man på att Sovjet var arbetarnas paradis; nu tror man att Ryssland bara försöker försvara ”traditionella värden” eller vad det nu kan vara.
I grunden handlar det om demokrati vs diktatur och då är frågan faktiskt enkel. Ukraina spelar i vårt lag, Ryssland spelar med Iran, Eritrea, Syrien och Nordkorea.
Du missar ju oxå det faktum att det kryllar av bosatta ryssar i Ukraina, vilket det kanske inte gjorde i Finland i samma utsträckning. Äpplen och päron.
Sen är det ju ganska modigt att kalla Ryssland för en diktatur men Ukraina en demokrati. Korrupta val lär ju inte vara främmande i något av dessa länder.
Absolut att Ukraina vill bli av med den RYSKA korruptionen, efterblivenheten, ofriheten och misären...för att ersätta den med sin egen?
Ukraina spelar inte i "vårat lag". Det är inte AIK mot Djurgården vi pratar om här.
Om du vill göra den liknelsen så är vi ju snarare IFK Göteborg. :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Precis. Det har börjat dyka upp massa folk som klagar på att Nato inte tog mer aktiv roll direkt och försvarade Ukraina, men Ukraina är ju inte en medlem så varför skulle Nato göra det? Nato är ju inte en världspolis.
Att Natomedlemmar gett sig in i andras krig tidigare är ju upp till de länderna att göra om de vill, och medlemskapet i Nato gör ju samarbetet lättare men det är ju ändå inte Nato som gått in.
Varför lade sig NATO i kriget i forna Jugoslavien?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du missar ju oxå det faktum att det kryllar av bosatta ryssar i Ukraina, vilket det kanske inte gjorde i Finland i samma utsträckning. Äpplen och päron.
Sen är det ju ganska modigt att kalla Ryssland för en diktatur men Ukraina en demokrati. Korrupta val lär ju inte vara främmande i något av dessa länder.
Absolut att Ukraina vill bli av med den RYSKA korruptionen, efterblivenheten, ofriheten och misären...för att ersätta den med sin egen?
Ukraina spelar inte i "vårat lag". Det är inte AIK mot Djurgården vi pratar om här.
Om du vill göra den liknelsen så är vi ju snarare IFK Göteborg. :)
Du är definitivt något på spåren, det är oerhört naivt och rent av obildat att låtsas att Ukraina är som ett land i mängden. Därför är de inte ens nära att bli medlemmar i EU eller NATO, vilket totala Kalle Anka länder som Grekland redan klarar (konstigt nog).
Ukraina är trams, Ryssland är trams, men visst är det en markant skillnad i att det är Ryssland som invaderat Ukraina?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Precis allt det du skrev kommer direkt från västerländsk och ryssfientlig media.
Lite som på kontoret där pöbeln glatt berättar om att ryssarna börjat hämta ut krigsmateriel från sina muséer för att kunna fortsätta, medans om man nämner nånting i ryssarnas favör så är det "propaganda". :gnissla
Ett imperie som försöker växa, säger du. Så enkelt är det ju inte.
Nähä? Så du håller med Ryssland om att det bara var för att hjälpa Ukraina göra sig av med nazister?
De som klämmer i skon är väl snarare hur Ukrainarna behandlade de ryssar som bor i de numera annekterade delarna.
FAst det sa väl inte ens Ryssland?
Disclaimer: Jag är inte pro-rysk, men jag är inte pro-ukraina heller. Som sagt, två skurkstater som har en intern beef. Vi borde hålla oss på rejält avstånd, så kanske vi slipper "skicka män till Finland" sen.
Javisst, om det nu inte vore för allt skit Ryssland håller på med, och har hållit på med länge, i resten av Europa. Eller Ryska planer för att invadera resten av Europa.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
För att stoppa Serbiens folkmord a la Srebrenica.

Menar du att du inte har koll på det eller gör du en Tammer?
Jo men det kunde de ju göra nu också, det stod ju nyss att NATO i princip inte kan lägga sig i om inte ett medlemsland attackeras. Läste du inte innan du svarade?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jo men det kunde de ju göra nu också, det stod ju nyss att NATO i princip inte kan lägga sig i om inte ett medlemsland attackeras. Läste du inte innan du svarade?
Sa inte att de inte kan, bara att de inte gör det. Invasionen av Jugoslavien var väl KFOR, och inte hela NATO dessutom? MEn jag får erkänna att att jag är ganska dåligt påläst om Jugoslavien.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sa inte att de inte kan, bara att de inte gör det. Invasionen av Jugoslavien var väl KFOR, och inte hela NATO dessutom? MEn jag får erkänna att att jag är ganska dåligt påläst om Jugoslavien.
Det är korrekt att de inte gör det. 🙂

De kan om de vill, det är ju ett underbetyg att de inte gör det, om Vitryssland nu lägger sig i kunde de bomba Minsk, hade varit det rätta och skickat rätt signal.

Vad hände förresten med de afrikanska och syriska krigarna det snackades om 2022? 😅

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det är korrekt att de inte gör det. 🙂

De kan om de vill, det är ju ett underbetyg att de inte gör det, om Vitryssland nu lägger sig i kunde de bomba Minsk, hade varit det rätta och skickat rätt signal.
Vet inte om det skulle vara så värst konstruktivt om NATO agerade världspolis. Det är väl det vi har FN till? :hihi Egentligen tror jag att den enda lösningen på invasionskrig är att ha en enda världsomspännande organisatin eller samarbetsavtal som säger att om någon medlem invaderar någon annan så går hela världen in i den invaderande medlemmens land och utplånar militären och ledarskapet. MAD, fast utan M.

NATO hade ju alltid kunnat förbereda sig och ställa ett ultimatum om att om Vitryssland invaderar så blir de invaderade. Men jag tror inte Vitryssland kommer invadera den här gången heller. Tror inte Lillputin vill stöta sig så mycket med väst. Och hans befolkning vill ju absolut inte det heller.

Vad hände förresten med de afrikanska och syriska krigarna det snackades om 2022? 😅

Det var väl en handfull av dem där. Verkar vara mer pakistanier och kineser som lurats in i kriget.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Nu varnar Säkerhetspolisen i Sverige för att risken ökat också här för liknande attacker, vilket myndigheten ”nyligen informerats om”.
SÄPO behövde informeras om hotet? Är de totalt dumma i huvudet och saknar helt förmåga att tänka själva? Kan man anta att det var MUST eller andra militära ben som sa till på skarpen för att SÄPO skulle lyfta blicken från fikabrödet?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
De användes väl som kanonmat vid meningslösa stormningar, och kompisarna hemma blev mindre intresserade av att ansluta när alla kom hem i liksäckar (eller snarare förklarades försvunna så man slipper betala ersättning).

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras