Ska man vara orolig för Ryssland?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nä jag tror att de stegvis släpper på det där faktiskt. Exakt ingen i väst (utom möjligen de köpta som Trump och tomtarna) vill att Ryssland skall komma undan med en kvadratmillimeter ukrainsk mark.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Finns inget obekvämt för mig just nu alls faktiskt.

Alla vet att SD både varit hårdast mot Ryssland och mest försvarsvänligt, det andra är bara käbbel.

Obekvämt måste det ju vara att tillhöra det parti som förstört Sverige?

Håller dock med om att Ryssland inte borde få någon nytta alls av deras svinaktiga beteende men tror inte att något kommer hända i linje med vad du föreslår. De kan hålla på tio år till och väst vågar ju inte lägga sig i. Englands ynkliga svar igår säger allt.

Hoppet står till förhandling eller som sagt Polen mfl, men det är nog också bara en fantasi

Verkligheten håller inte med dig alls. Och det visar också varför man måste hålla en tydlig linje mot ALLA diktaturer, ”starka ledare” och liknande eftersom det alltid slutar med elände. Orban osv har ju visat hur det blir…

Understrykes därmed att Putin inte kommer att ges en tum annat än 1991 års gränser samt ett gigantiskt krigsskadestånd som Ryssland måste betala såvida inte sanktionerna ligger kvar och garanterar Ryssland en total kollaps med åtföljande armod i decennier.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare

Verkligheten håller inte med dig alls. Och det visar också varför man måste hålla en tydlig linje mot ALLA diktaturer, ”starka ledare” och liknande eftersom det alltid slutar med elände. Orban osv har ju visat hur det blir…

Understrykes därmed att Putin inte kommer att ges en tum annat än 1991 års gränser samt ett gigantiskt krigsskadestånd som Ryssland måste betala såvida inte sanktionerna ligger kvar och garanterar Ryssland en total kollaps med åtföljande armod i decennier.
Dessbättre så finns det ju en annan värld därute än den västliga. Länder som Ryssland, Kina, Indien, Nordkorea, Iran och några afrikanska stater har ett annat ideal, och är starka nog tillsammans att inte behöva lyda USA. Vi får hoppas att det fortsätter så, så att vi kan få ha litet frihet kvar och inte behöver lyda "Världspolisen". De länder som blir utfrysta av USA kan istället välja att handla med östblocket.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Implicit är det ett svar i sig, vilket du vet. Du vill som vanligt bara tjafsa eftersom ditt favoritparti SD har fingrarna djupt i den ryska syltburken och det är förstås väldigt obekvämt idag.

Det där med att Ryssland skulle kräva områden av Ukraina är fullständigt befängt. De anföll oprovocerat det redan pacificerade och neutrala Ukraina 2014 efter fruktlösa försök att installera en marionett i styret.

1991 års gränser gäller, några nya ”avtal” med Putin är meningslöst då han bryter alla avtal i alla fall.
Så nu lär Ryssland helt enkelt få blöda ut och bryta samman, och sedan hoppas åtminstone jag att samtliga listor på köpta sympatisörer i väst offentliggörs som ett led i omstarten.
Det där har ju USA praktiserat i Latinamerika sedan 1960-talet. Med hjälp av infiltration, statskupper och ekonomiska sanktioner har man installerat sina egna marionetter i länder som tidigare varit motsträviga till att låta sig underkastas USAs överhöghet.
Samma koncept har man praktiserat i Irak och Afghanistan, med blandat resultat.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
För att NATO eller dess medlemmar vågar ju ändå inte göra annat än att knuffa Ukraina framför sig.

Jag tycker Sverige kunde bomba Ryssland imorgon bitti.

Klart det blir någon mellanmjölk fred med detta trams, den enda som nästan stått upp hittills är väl Macron.
Problemet är att om Nato angriper Ryssland så kommer Putin inte längre hålla tillbaka. Då om inte förr blir det fullskaligt, med kärnvapen och allt annat han kan hitta. Dessutom finns risken att andra länder, som Kina, Nordkorea, Iran m fl kliver in på Rysslands sida i konflikten. Länder som inte heller vill se USA öka sin dominans till total kontroll över hela världen. Världen mår nog bäst av att det råder en balans, och att det finns ett alternativ till Världspolisen USA och deras rättesnöre.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Så intressant att det florerar alternativa fakta, detta måste vi ju faktiskt gräva i.

1000033666.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nä jag tror att de stegvis släpper på det där faktiskt. Exakt ingen i väst (utom möjligen de köpta som Trump och tomtarna) vill att Ryssland skall komma undan med en kvadratmillimeter ukrainsk mark.
Nu skriver herrn om vad och till vem?

Varför håller du på så där och hoppar över citering, är det medvetet eller är du lika hopplöst glömsk med tex nycklar, toalock och slutstycke?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Så intressant att det florerar alternativa fakta, detta måste vi ju faktiskt gräva i.

View attachment 503672
Verkar ju vara helt olika mätperioder (mandatperioder). Den första undersökningen var 2014-2019 och den andra 2019 och framåt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Enligt den där gamla länken jag hade så var det ju flera partier som inte alls kan hålla rent mot Ryssland, se markering.

1000033668.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Moharram, Noshi, man fattar ju.

Men svenskar som Magdalena och Johan, att de inte förstår bättre. Oerhört.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Vänsterpartiet har ju alltid varit väldigt förtjusta i jätten i öst. Han fickrunkaren var ju närmast gråtmild över dem.
Det är väl snarare så att man inte lägger sig platt på rygg för USA. Det finns ju faktiskt folk som tycker att det finns andra sätt än "the American Way of life". Folk som inte avgudar hamburgare, rock´n´roll och Coca-Cola. Trump ska vi väl inte tala om. 9 av världens 10 miljoner invånare är faktiskt inte amerikaner - hör och häpna!

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Vänsterpartiet har ju alltid varit väldigt förtjusta i jätten i öst. Han fickrunkaren var ju närmast gråtmild över dem.
Nja. Det finns väl ett mellanting mellan "Moskvatrogen kommunist" och socialdemokrati..? Det är liksom lite ute att skrämma fritt tänkande väljare med kommunismen, det har man inte prövat sedan Carl Bildt var igång.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Ah, så Brooklyn hade lite mer påläst och uppdaterad info? Sorry om jag kom med en gammal och irrelevant länk.
Båda är ju relevanta, beroende på vilken period man är intresserad av. Hade jag gissat hade jag trott samma sak, att rysslandsvänligheten bland Sverigedemokrater var större förr, men nu är som bortblåst av lätt insedda skäl. Tidigare arkeologiska utgrävningar av denna tråden har väl för övrigt gett en liknande bild. 😅

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Båda är ju relevanta, beroende på vilken period man är intresserad av. Hade jag gissat hade jag trott samma sak, att rysslandsvänligheten bland Sverigedemokrater var större förr, men nu är som bortblåst av lätt insedda skäl. Tidigare arkeologiska utgrävningar av denna tråden har väl för övrigt gett en liknande bild. 😅
Nä men det hade inte så mycket med Rysslands förträfflighet att göra som med Sveriges behov av en reality check.

För du menade att rota i det där jag skrev för något år sedan?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Nä men det hade inte så mycket med Rysslands förträfflighet att göra som med Sveriges behov av en reality check.

För du menade att rota i det där jag skrev för något år sedan?
Jo precis, men visst har väl den typen av resonemang också varit relativt vanliga bland SD-sympatisörer och SD-politiker för ett antal år sedan?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det är väl snarare så att man inte lägger sig platt på rygg för USA. Det finns ju faktiskt folk som tycker att det finns andra sätt än "the American Way of life". Folk som inte avgudar hamburgare, rock´n´roll och Coca-Cola. Trump ska vi väl inte tala om. 9 av världens 10 miljoner invånare är faktiskt inte amerikaner - hör och häpna!

Om man bemödar sig att läsa dina trollinlägg så inser man snabbt att du verkligen har något emot USA. Vad är det egentligen som har hänt…? Stack din fru med en amerikan…?

USA är långt ifrån perfekt på alla plan. Men om jag tvingas välja så nog fan väljer jag ett högteknologiskt land där individen har frihet och där driftiga människor kan nå hur långt som helst. Istället för alternativet du förespråkar där man tvingas leva avskärmad från resten av världen och automatiskt ramlar ner från balkongen om man inte tycker som ledaren…

Jag vet ju också vad jag väljer om valet är en Dodge Ram eller en Dacia-kopia som byggs i en stulen fabrik, eller sydstatsrock vs rysk schlager…

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo precis, men visst har väl den typen av resonemang också varit relativt vanliga bland SD-sympatisörer och SD-politiker för ett antal år sedan?
Ja men det tror jag säkert men det är nog några olika aspekter, det ena är väl att vi behöver något som fan skakar liv i oss och det andra handlar väl om woke.

Visst kan man prata om det till döddagar men vi kan också prata om varför S vill ta med Ryssland i Europarådet och M vill ha Turkiet i EU, men visst, kör på.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln