Ska man vara orolig för Ryssland?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Om man bemödar sig att läsa dina trollinlägg så inser man snabbt att du verkligen har något emot USA. Vad är det egentligen som har hänt…? Stack din fru med en amerikan…?

USA är långt ifrån perfekt på alla plan. Men om jag tvingas välja så nog fan väljer jag ett högteknologiskt land där individen har frihet och där driftiga människor kan nå hur långt som helst. Istället för alternativet du förespråkar där man tvingas leva avskärmad från resten av världen och automatiskt ramlar ner från balkongen om man inte tycker som ledaren…

Jag vet ju också vad jag väljer om valet är en Dodge Ram eller en Dacia-kopia som byggs i en stulen fabrik, eller sydstatsrock vs rysk schlager…
En amerikansk bil är kanske inte måttet på lycka här i livet. En gång i tiden var en Volvo Amazon drömmen. Dacia Sandero är viss Europas med sålda bil just nu, så det var ett dåligt exempel. Men det visar bara hur avskärmade vi är här i väst, och inte minst i Sverige. 9/10-delar av världens befolkning drömmer inte om en Dodge, utan om mat på bordet, fri sjukvård och en skola för alla. Där har Kina mer att erbjuda än USA. Om din teori vore riktig så skulle världens alla miljarder människor ha flyttat till USA, och Ryssland och Kina vore i det närmaste folktomma. Varför är det inte så?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja men det tror jag säkert men det är nog några olika aspekter, det ena är väl att vi behöver något som fan skakar liv i oss och det andra handlar väl om woke.

Visst kan man prata om det till döddagar men vi kan också prata om varför S vill ta med Ryssland i Europarådet och M vill ha Turkiet i EU, men visst, kör på.
Har väl inga behov att älta den frågan, egentligen. Mer att jag förstår varför det just inom SD-kretsar har legat närmare till hands att koppla ihop Rysslandsfrågan med woke-frågan, som en del av en etablissemangskritik, typ "fiendens fiende". Av lätt insedda skäl är ju sådana argument omöjliga att använda idag, så därför har det upphört.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Om man bemödar sig att läsa dina trollinlägg så inser man snabbt att du verkligen har något emot USA. Vad är det egentligen som har hänt…? Stack din fru med en amerikan…?

USA är långt ifrån perfekt på alla plan. Men om jag tvingas välja så nog fan väljer jag ett högteknologiskt land där individen har frihet och där driftiga människor kan nå hur långt som helst. Istället för alternativet du förespråkar där man tvingas leva avskärmad från resten av världen och automatiskt ramlar ner från balkongen om man inte tycker som ledaren…

Jag vet ju också vad jag väljer om valet är en Dodge Ram eller en Dacia-kopia som byggs i en stulen fabrik, eller sydstatsrock vs rysk schlager…
Det är ju inte säkert att Ryssland ser ut som den bild vi matas med i TV. Där är det konstant höst och regnigt, folk är sura och tvära, bilarna ser ut som på 60-talet och ingen har varken tv eller dator. Och i "Arabien" rider folk på kameler, och i Afrika springer de omkring i höftskynken och dansar kring lägerelden på kvällen. Absolut. Du har verkligen koll på läget i världen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har väl inga behov att älta den frågan, egentligen. Mer att jag förstår varför det just inom SD-kretsar har legat närmare till hands att koppla ihop Rysslandsfrågan med woke-frågan, som en del av en etablissemangskritik, typ "fiendens fiende". Av lätt insedda skäl är ju sådana argument omöjliga att använda idag, så därför har det upphört.
Man får väl titta på vad de röstat för, emot samt varför.

Jag har så svårt för det där, titta hon sade så, han sade så, helt Magdalena nivå. Orkar man inte sätta sig in i en enda fråga kanske man skulle köra buss.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Man får väl titta på vad de röstat för, emot samt varför.
Jo, så klart. Inte sällan är det väl dessutom så, i EU-parlamentet såväl som i riksdagen, att politiker/partier röstar emot saker för att förslaget ingår i ett paket som innehåller andra saker som de är emot, att det finns principiella tvivel kring något i innehållet, att de har någon politisk poäng de vill göra och därför inte stödjer ett förslag osv. osv.

Jag har så svårt för det där, titta hon sade så, han sade så, helt Magdalena nivå. Orkar man inte sätta sig in i en enda fråga kanske man skulle köra buss.

Politiskt spel är förstås ofta en faktor.

Men jag har inte för avsikt att vara rabiat i frågan. Jag tycker det är intressant att förstå resonemangen bakom varför man tycker på ett visst sätt, särskilt när åsikter ändras, och det gäller minst lika mycket mig själv. Sen tycker jag förstås det är kul att skojretas lite också och du är en tacksam sparringpartner i det avseendet. 😅

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo, så klart. Inte sällan är det väl dessutom så, i EU-parlamentet såväl som i riksdagen, att politiker/partier röstar emot saker för att förslaget ingår i ett paket som innehåller andra saker som de är emot, att det finns principiella tvivel kring något i innehållet, att de har någon politisk poäng de vill göra och därför inte stödjer ett förslag osv. osv.

Politiskt spel är förstås ofta en faktor.

Men jag har inte för avsikt att vara rabiat i frågan. Jag tycker det är intressant att förstå resonemangen bakom varför man tycker på ett visst sätt, särskilt när åsikter ändras, och det gäller minst lika mycket mig själv. Sen tycker jag förstås det är kul att skojretas lite också och du är en tacksam sparringpartner i det avseendet. 😅
Det var inte riktat mot dig alltså, det är mer det här att göra listor på vem som röstat för och emot i procent dessutom.
Så jävla dagisnivå och rökridå.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det var inte riktat mot dig alltså, det är mer det här att göra listor på vem som röstat för och emot i procent dessutom.
Så jävla dagisnivå och rökridå.
Håller med, sådana sammanställningar säger ingenting. Politikern ifråga behöver förklara vad det handlade om i de aktuella fallen, gärna utfrågad av en journalist som kan ställa följdfrågor.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Håller med, sådana sammanställningar säger ingenting. Politikern ifråga behöver förklara vad det handlade om i de aktuella fallen, gärna utfrågad av en journalist som kan ställa följdfrågor.
Och som inte vill göra en sedan tidigare bestämd point.

Att VPK tex är så pro Ryssland är ju rätt löjligt. Vilken del av moderna vänsterpartiet har stora likheter med regimen i Ryssland?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Och som inte vill göra en sedan tidigare bestämd point.

Att VPK tex är så pro Ryssland är ju rätt löjligt. Vilken del av moderna vänsterpartiet har stora likheter med regimen i Ryssland?
Vänstermänniskor som är pro Ryssland uppfattar jag som gamla övervintrade kommunister som inte fattat att världen (inklusive vänstern) ändrats. Tror minsann att vi har och har haft en och annan sådan även i den här tråden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vänstermänniskor som är pro Ryssland uppfattar jag som gamla övervintrade kommunister som inte fattat att världen (inklusive vänstern) ändrats. Tror minsann att vi har och har haft en och annan sådan även i den här tråden.
Jo men de är ju perifera i V, deras motsvarighet är väl typ nazister i SD.

Min bild av en V är antingen en Gunilla undersköterska, en Söder om Söder AFAist eller någon som vill ha så mycket bidrag som möjligt.

Svårt se att någon av dem skulle ha det så bra i Ryssland.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Svårt se att någon av dem skulle ha det så bra i Ryssland.
Ryssland = no country for old men (eller women)

Sverige måste väl vara ett av dom länder med högst medellivslängd? Vi ligger i alla fall högre där än >> Kanada << Som om det vore en tävling :ROFLMAO:

Nog för att jag uppskattar modern medicin som kan rädda liv på unga medborgare, och hålla liv i våra äldre fortfarande livsnyfikna pensionärer. Men när det kommer till att hålla liv i medvetet nedbrytande karaktärer blir jag aningens skeptisk.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Stort reportage om Rysslands folkrättsbrott idag.

”Jag visste vad ryssarna gjorde med knivar”

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Stort reportage om Rysslands folkrättsbrott idag.
Ja, och det är beklagligt. Men det är krig, och krig tar fram det värsta i människor. Det är dessvärre inga nyheter, sånt pågor just nu och kommer att pågå i framtiden hur som helst.

Vilket får mig att känna viss hopplöshet, vi har trots allt levt lite skyddat här i sverige, den svenska bubblan om vill kalla det så. Detta i sin tur får mig att känna ett litet hopp, men bara ett litet! Det jag önskar är att politikerna ville fokusera på vårt land, på sverige. Vi kan ha kul åt ryssarnas dumheter, älta världskrigen och alla mysterier kring människors psyke. Men först av allt måste vi ordna upp sverige, det är alltså vår närmiljö jag snackar om, vårt land, vår mark, våra liv!

Ryssland är för stort med för mycket kaos, vi kan endast undra hur det öht håller som land och som rike. Soviet har ju fallit, var fasen får Putin luft ifrån? En liten aning säger mig att han har allt fattigt folk ute landsbyggden att tacka, samt kriminella och mindre bildade folkslag. Vore det inte för det hade vi nog inte haft den här tråden.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kung Carl den unga hjelte,
han stod i rök och damm.
Han drog sitt svärd från bälte
och bröt i striden fram.
"Hur Svenska stålet biter
kom låt oss pröfva på.
Ur vägen, Moskoviter!
Friskt mod, I gossar blå.
Klassiskt verk av Esaias Tegnér men även slaktad av Ultima Thule som skrev om det till en låt med "en skägglös dundergud" eller va fan det nu var.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Inte ens på lång sikt?
- Över tid är nog situationen ganska beroende på hur framtida band mellan ex. Kina och Nordkorea kommer se ut. Vill Kina i förlängningen verkligen alienera sig gentemot västvärlden med tanke på exportberoendet t.ex. Nordkorea är ju en personmakt, så det är svårtytt (läs:humörstyrt), men samtidigt en klen partner om man ser förbi horisonten.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så klart köper Ryssland upp strategiskt intressanta tomter i Sverige men Sverige mäktar inte med att göra något åt det.

Absolut ingen inblandad i en försäljningsprocess eller bygglovsansökan eller annan aktivitet kopplad till dessa fenomen har balls att fatta ett eget beslut heller.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Så klart köper Ryssland upp strategiskt intressanta tomter i Sverige men Sverige mäktar inte med att göra något åt det.

Absolut ingen inblandad i en försäljningsprocess eller bygglovsansökan eller annan aktivitet kopplad till dessa fenomen har balls att fatta ett eget beslut heller.

- För att inte tala om att vi har ryssägda fastigheter alldeles inpå marinbas Muskö.
Ett slags givande och tagande av information, skulle jag säga.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka