Ska man vara orolig för Ryssland?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Rykten säger att Ryssland behåller de dom tagit, Ukraina får inte gå med i Nato på 20 år och man gör en buffertzon på 120 mil som ej kommer övervakas.
Inte mycket till Ukraina där...

Åas så kommer Ukraina ändå falla om man inte backas av usa.
Så det blir en "out" för Zelenski och ett, antar jag, krigstrött Ukraina.

Ja, det läste jag. Och det låter ju som en våt dröm för Putin. Då kan han bygga nya trupper i 10-19 år för att sedan ta resten av Ukraina.
Möjligt att Trump har föreslagit det men jag tror inte någon mer än Putin och Trump stödjer det förslaget.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag håller med om kärnvapenfrågan men då låter vi ju Ryssland komma undan på grund av den rädslan, det får vi erkänna tycker jag, och inte skylla på att Trump eventuellt kommer med ett förslag efter tre år av krig.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Det är väl flera skäl, dels att många är rädda för Rysslands kärnvapen, och dels att det skulle vara tveksamt ur inrikespolitiska skäl. Folk tenderar att ogilla att skickas till krig.

Men Europa borde kunna ställa upp åtminstone ett par hundra tusen man med utrustning i en gemensam aktion.
800 000 tusen snorisar står redo! 101st Airborne Division i Rumänien tar täten! När går Knallskottet?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag håller med om kärnvapenfrågan men då låter vi ju Ryssland komma undan på grund av den rädslan, det får vi erkänna tycker jag, och inte skylla på att Trump eventuellt kommer med ett förslag efter tre år av krig.
Jo, och kort om att faktiskt ge Ukraina toppmodernt materiel och carte blanche på användningen eller en rejäl stödinsats med egen militär kommer kriget inte att ta slut på något annat sätt än förhandling.
Det är flera år kvar tills Ryssland blir knäckta och måste backa ur, och utan hjälp kan inte Ukraina trycka ut dem.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För Ukraina verkar det inte göra det.

Min poäng är att det är inte upp till Trump bara, vi kan både betala mer men det jag egentligen är ute efter - om det är så existentiellt med Ukraina, varför hjälper vi dem inte?

Ukraina håller emot hyfsat, Ryssland kunde inte göra mycket om resten av Europa slöt upp.

För att vi får inte, för USA
Dom stoppade oss från att skänka Gripen, och nu har dom stoppat keveransen av dom två signalspaningsplanen som vi redan har skänkt.
Hur många andra vapen/vapensystem dom har stoppat är det ingen som vet, då det är kvalhemligt.

I fortsättningen bör man nog akta sig noga för att utveckla något tillsammans med USA, eller att ens dela hemlig information med USA, Ukrainas fredsplan läckte direkt från USA till ryzzland utan fördröjning

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
För att vi får inte, för USA
Dom stoppade oss från att skänka Gripen, och nu har dom stoppat keveransen av dom två signalspaningsplanen som vi redan har skänkt.
Hur många andra vapen/vapensystem dom har stoppat är det ingen som vet, då det är kvalhemligt.

I fortsättningen bör man nog akta sig noga för att utveckla något tillsammans med USA, eller att ens dela hemlig information med USA, Ukrainas fredsplan läckte direkt från USA till ryzzland utan fördröjning
Ok Foliehatt! Då vet vi! :krama

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Haha..Allt är ju så jävla hemligt! ..Så nä Du har nog full koll! Kommer från Norrland va :va :hjarta

Ja, det mesta som är militärt är hemligt, men vad som inte är hemligt är att dom har stoppat Gripen och dom två spaningsplan vi har skänkt.

Vad dom har stoppat från andra länder däremot vet vi ingenting om, men det kanske bara är svenska vapen med amerikanska komponenter dom stoppar, inte Israeliska eller Franska vapen med samma komponenter?
Du har säkert koll

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
Ja, det mesta som är militärt är hemligt, men vad som inte är hemligt är att dom har stoppat Gripen och dom två spaningsplan vi har skänkt.

Vad dom har stoppat från andra länder däremot vat vi ingenting om, men det kanske bara är svenska vapen med amerikanska komponenter dom stoppar, inte Israeliska eller Franska vapen med samma komponenter?
Du har säkert koll
Klart jag har koll! Men att skita i Usa med våran Utveckling! Är ju Folie hatt, tänkande från UR-skogen! :hjarta

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet inte, men mitt intryck är nog att gemene ”norrlänning” har aningens bättre koll på både försvar och civilförsvar jämfört med gemene mongo söder om Dalälven.

:tummenupp
Fast jag misstänker att guw tar sin information av Lars Wilderäng som är ett mongo från långt söder om dalälven, och som dessutom gärna blandar sina fantasier friskt i sina inlägg men framför fantasierna som att det är fakta.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
Jag vet inte, men mitt intryck är nog att gemene ”norrlänning” har aningens bättre koll på både försvar och civilförsvar jämfört med gemene mongo söder om Dalälven.
Bra där! Och jag som gjorde värnplikten i Arvidsjaur..Så det vet fan Kalix om du har koll på försvaret där på Gatan...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ingen som reflekterat att det fredsförslaget som diskuteras med en buffertzon längs hela den 1800 km långa gränsen med Ryska hären på ena sidan och NATO länder på andra sidan skulle betyda att Ukraina rent krasst sett blir medlemmar i NATO från dag 1?
De har ju NATO-trupper på 80% av sitt territorium då....Inte om 20 år, utan från det att fredsavtalet börjar gälla.
Tror någon att Ryssland seriöst skulle gå med på det?

Ukr_10.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En skara ukrainska drönare i Moskva. Nog inte sista gången.

Nej, och även om ryzzarna hävdar att dom inte gjorde någon skada (det gjorde dom) så är hela vitsen att ta kriget till moskva, går flyglarmet på nätterna så att folk inte får sova så sjunker stödet för kriget bland allmänheten.

"Dom lovade ju att det inte skulle märkas i moskva"

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En fd. kolumnist på Forbes har gjort lite statistik över förlusterna på ryska sidan.
Ryska förlusterna per dag de första månaderna, på 200 man ligger numera på 1200-1500 man per dag.
Kostnaden per km² överträffas bara av Koreakriget

Ukr_10.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En fd. kolumnist på Forbes har gjort lite statistik över förlusterna på ryska sidan.
Ryska förlusterna per dag de första månaderna, på 200 man ligger numera på 1200-1500 man per dag.
Kostnaden per km² överträffas bara av Koreakriget

View attachment 506304

Intressant. Med ett hektarpris på 100 kkr, så kostar en svensk kvadratkilometer 10 miljoner. Så med svenska markpriser handlar det om att ha vunnit 1 miljon per offrat liv, plus massor av krigsmateriel och arbetstid som kunde ha gått till nåt produktivt.
I Skåne med mycket åkermark är det nästan en nolla till på priset. Kanske mer jämförbart med Ukrainsk mark.

Nu ingår väl iofs även skadade soldater i förlusterna och Ukrainsk mark är antagligen billigare än svensk.

Men sammanfattningsvis så är nog vinsten per offrad rysk fortfarande för stor för att Putin ska lägga ner.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024