Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Åt just lunch med en estländsk kompis på besök, väldigt beläst och samhällsintresserad. Försökte förklara för mig redan 2005 vad Ryssland är.
Nåväl, angående Trump så var han försiktigt positiv. Biden har inte gjort något alls och nu får vi se var sammanfattningen.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Svensk kulturelit
Kan man vara elit inom kultur? Oj var han måste veta mycket om allt han har läst i böcker. Finurligt sätt att tjäna en slant på.

Men OK, om det hjälper att skriva om konflikter och fredsproblem så varsågod Linus, vi krigar ju fortfarande så i praktiken blir det dessvärre inga framsteg. Skriv gärna om hur man vinner krig ;)

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)

Ryssland redo lyssna på Trump – på vissa villkor!​

Putin börja bli skitnödig eller?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Putin kan nog inte bli skitnödig. Jag tror att Trump helt enkelt är hans typ, det blir grillkväll och sen är saken avklarad.
Lika enkelt samtal som Trumps försök till dialog med NK's "Fatman" Kim Jong-un!
Det bidde inte ens en tumme.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Det bidde inte ens en tumme
Det förstås. Man är alltför olika. Vissa kulturer ska man bara låta vara, eller om dom blir för hotfulla krasst förgöra. Den lille koreanen vet att han leker med dom stora pojkarna nu, men är inte tillräckligt hotfull för att bli mosad. Det blir nog inte mer än några sporadiska provskjutningar för honom, i annat fall är väl Kina där och hämtar ner honom.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Skulle inte förvåna mig om samtalet leder fram till nåt löfte från Putin som Trump tror på men egentligen ett löfte som Putin kommer bryta eller aldrig att någonsin uppfylla.

Men sen kan Trump stå där och förklara att han har serverat en lösning även om det egentligen bara är trams.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Skulle inte förvåna mig om samtalet leder fram till nåt löfte från Putin som Trump tror på men egentligen ett löfte som Putin kommer bryta eller aldriga någonsin uppfylla.

Men sen kan Trump stå där och förklara att han har serverat en lösning även om det egentligen bara är trams.
Mycket möjligt.

I Mellanöstern blev det ju inte helt fred efter hans fredsplan, om man skall vara lite kritisk.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Skulle inte förvåna mig om samtalet leder fram till nåt löfte från Putin som Trump tror på men egentligen ett löfte som Putin kommer bryta eller aldriga någonsin uppfylla.

Rykten säger att Ryssland behåller de dom tagit, Ukraina får inte gå med i Nato på 20 år och man gör en buffertzon på 120 mil som ej kommer övervakas.
Inte mycket till Ukraina där...

Åas så kommer Ukraina ändå falla om man inte backas av usa.
Så det blir en "out" för Zelenski och ett, antar jag, krigstrött Ukraina.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En reflektion här, synd att den inte kommer någonstans i media vad jag vet, är att nu kommer storyn bli att det är Trumps fel att Ukraina inte vann kriget.

Storyn kommer inte bli att det är någon annans fel, tex Frankrikes eller Sveriges, trots att vi är här och vi kan hjälpa Ukraina när vi vill, men det vill vi inte.

Så hyckleriet här är det näst mest hårresande, det mest hårresande är att ingen talar om att kejsaren är naken.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
En reflektion här, synd att den inte kommer någonstans i media vad jag vet, är att nu kommer storyn bli att det är Trumps fel att Ukraina inte vann kriget.

Storyn kommer inte bli att det är någon annans fel, tex Frankrikes eller Sveriges, trots att vi är här och vi kan hjälpa Ukraina när vi vill, men det vill vi inte.

Så hyckleriet här är det näst mest hårresande, det mest hårresande är att ingen talar om att kejsaren är naken.
Hmm förstår inte riktigt! Naken vem?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Aha Ok. Men Nato då finns det ingen hjälp där då tro?
För Ukraina verkar det inte göra det.

Min poäng är att det är inte upp till Trump bara, vi kan både betala mer men det jag egentligen är ute efter - om det är så existentiellt med Ukraina, varför hjälper vi dem inte?

Ukraina håller emot hyfsat, Ryssland kunde inte göra mycket om resten av Europa slöt upp.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj

Min poäng är att det är inte upp till Trump bara, vi kan både betala mer men det jag egentligen är ute efter - om det är så existentiellt med Ukraina, varför hjälper vi dem inte?

Ukraina håller emot hyfsat, Ryssland kunde inte göra mycket om resten av Europa slöt upp.
Håller med faktiskt! Tror nog att det handlar om Atomvapen! ..så då måste man nog tassa lite försiktigt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Det är väl flera skäl, dels att många är rädda för Rysslands kärnvapen, och dels att det skulle vara tveksamt ur inrikespolitiska skäl. Folk tenderar att ogilla att skickas till krig.

Men Europa borde kunna ställa upp åtminstone ett par hundra tusen man med utrustning i en gemensam aktion.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024