Det blev bättre och heders till dig!Jag erkänner att jag inte formulerade mig helt korrekt, ibland spårar jag ur.
Det jag syftar på i allt detta är var Sveriges "neutralitet" tog vägen. Och att folket fick absolut ingenting att säga till om gällade vapenstöd eller Nato-medlemskap.
Och det jag menade var att man inte kan (vad jag tror) jämföra Ukraina och Rysslands historik och situation med Sverige vs Ryssland.
Blev detta bättre?
Men vi har en Riksdag som beslutade med stor enighet om NATO-medlemsskap i ett läge där en stark opinion hos befolkningen också ansåg det vara det bästa. De enda som klagade över det var ryssarna som missade ett tillfälle att ställa till sattyg.
Sverige har inte varit ”alliansfritt i fred syftande till neutralitet i krig” för att tillfredsställa väljargrupper på ytterkanterna utan för att det ansågs vara bäst när det gäller vår och Finlands säkerhet. När Finland beslöt att ansöka om NATO-medlemskap försvann hela idén och NATO-medlemskap blev det bästa för Sverige, inte minst med tanke på att Kreml strax innan krävt att både Rinland och Sverige skulle underkasta sig Rysslands intressen när det gäller utrikespolitik. Fullständigt oacceptabelt.
Sverige har liksom övergiva grannländer väldigt lite positiva erfarenheter av Ryssland genom historien. Ständiga anfallskrig, sabotage, utpressning, hot och maffiafasoner är det vanliga som Ryssland kör med. Och har gjort, jämt.
Ingen vill ha med dem att göra kort sagt. Men vi måste, för vi bor granne med dem.