Ska man vara orolig för Ryssland?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag erkänner att jag inte formulerade mig helt korrekt, ibland spårar jag ur.

Det jag syftar på i allt detta är var Sveriges "neutralitet" tog vägen. Och att folket fick absolut ingenting att säga till om gällade vapenstöd eller Nato-medlemskap.

Och det jag menade var att man inte kan (vad jag tror) jämföra Ukraina och Rysslands historik och situation med Sverige vs Ryssland.

Blev detta bättre?
Det blev bättre och heders till dig!

Men vi har en Riksdag som beslutade med stor enighet om NATO-medlemsskap i ett läge där en stark opinion hos befolkningen också ansåg det vara det bästa. De enda som klagade över det var ryssarna som missade ett tillfälle att ställa till sattyg.

Sverige har inte varit ”alliansfritt i fred syftande till neutralitet i krig” för att tillfredsställa väljargrupper på ytterkanterna utan för att det ansågs vara bäst när det gäller vår och Finlands säkerhet. När Finland beslöt att ansöka om NATO-medlemskap försvann hela idén och NATO-medlemskap blev det bästa för Sverige, inte minst med tanke på att Kreml strax innan krävt att både Rinland och Sverige skulle underkasta sig Rysslands intressen när det gäller utrikespolitik. Fullständigt oacceptabelt.

Sverige har liksom övergiva grannländer väldigt lite positiva erfarenheter av Ryssland genom historien. Ständiga anfallskrig, sabotage, utpressning, hot och maffiafasoner är det vanliga som Ryssland kör med. Och har gjort, jämt.

Ingen vill ha med dem att göra kort sagt. Men vi måste, för vi bor granne med dem.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att både Nato-medlemskapet och vapenstödet är ganska förankrat i folkviljan enligt alla mätningar.
Vad gäller Nato tror jag det var närmare 70% för(?).
Det är nog Kasselstrand som är på fel sida om folkviljan men rätt sida om Putins vilja.
Quasselstrand är definitivt på fel sida av det mesta.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det blev bättre och heders till dig!

Men vi har en Riksdag som beslutade med stor enighet om NATO-medlemsskap i ett läge där en stark opinion hos befolkningen också ansåg det vara det bästa. De enda som klagade över det var ryssarna som missade ett tillfälle att ställa till sattyg.

Sverige har inte varit ”alliansfritt i fred syftande till neutralitet i krig” för att tillfredsställa väljargrupper på ytterkanterna utan för att det ansågs vara bäst när det gäller vår och Finlands säkerhet. När Finland beslöt att ansöka om NATO-medlemskap försvann hela idén och NATO-medlemskap blev det bästa för Sverige, inte minst med tanke på att Kreml strax innan krävt att både Rinland och Sverige skulle underkasta sig Rysslands intressen när det gäller utrikespolitik. Fullständigt oacceptabelt.

Sverige har liksom övergiva grannländer väldigt lite positiva erfarenheter av Ryssland genom historien. Ständiga anfallskrig, sabotage, utpressning, hot och maffiafasoner är det vanliga som Ryssland kör med. Och har gjort, jämt.

Ingen vill ha med dem att göra kort sagt. Men vi måste, för vi bor granne med dem.

Man har nog "masserat" frågan rätt länge innan man tog beslut.

Redan på 80 talet läckte det väl att man hade tagit fram vissa scenarion där Sverige omedelbart skulle ansluta till NATO.
På 90 talet tog man fram nya scenation utifrån det nya världsläget, och sedan avrustade vi så man var tvungen att beräkna nya scenarion ifrån vår nya (lägre) försvarsförmåga.

Tröskeln för att ansöka sänktes avsevärt när vi sparade in på försvaret, och det var alla överens om.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man kan ju tycka att det är orättvist att vi inte hade en folkomröstning om saken eftersom vi därmed berövade Putin hans rätt att försöka påverka resultatet av en sådan.
Förvisso kunde vi väl haft en, fanns väl inget hinder, förutom att S inte hade vetat vad de skulle tycka förstås.

Vad Sverige däremot definitivt borde dra lärdom av var hur lång tid det tog för oss att komma in, till skillnad från våra grannar i öst som är lite mindre i käften, (men desto större i handling).

Men det är väl som vanligt, alla gick i otakt utom vi.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
För att inte dra in oss i konflikten såklart!

Vi var inte i konflikt med Ryssland innan detta fabricerade kriget. Sverige behövde/behöver Ryssland. Men man har hjärntvättat folk i 100 år till att tro de är fienden. Har aldrig funnits en sådan konflikt om territorium mellan Sverige och Ryssland.
Vi och resten av den något så när civiliserade världen har varit om så inte i öppen konflikt med Sovjetunionen och Ryssland, i en lågintensiv sådan där de både gjort/drivit många mer eller mindre stora påverkansoperationer mot oss och västerueropa i allmänhet. Bara för att det inte synts till/hörts några bomber och granater så innebär det inte att ryssen har blivit snäll.
Den björn som sover blir framförallt utvilad, inte snäll.

Ryssbergen, t.ex. utanför Nyköping heter inte så bara för att det kändes som ett kul namn.
Sverige behövde/behöver Ryssland.
Ungefär lika mycket som en fisk behöver en cykel! Det låter som om man friviligt skulle vilja associera sig med den (vanligen) stora dumma killen på skolgården. Snacka om självskadebeteende.

Vi har alldeles för många nyttiga idioter som går ryssarnas ärenden. De infiltrerar och sponsrar, på diverse omvägar, både till höger och vänster, allt för att utså split och söndring.

"Ett litet land har alltid en arme, sin egen eller någon annans!" Vem som myntat uttrycket är omtvistat, allt från Sun-Tzu till Juho Kusti Paasikivi har tillskrivits det. Nåväl.
Ryssarna satsar hårt på att vara någon annans arme. Man ska dessutom akta sig för den som i tal och skrift rör sig med ordvändningar som handlar om att återupprätta tidigare gränser, förlorad ära och att grannländerna egentligen inte finns för de är i själva verket historiska misstag. Rysk TV gör ju en inte mindre misstänksam då de på bästa sändningstid diskuterar hur de ska skicka både det ena och det andra till oss i västeropa av den mer explosiva sorten.

En stor majoritet av finnar och polacker är minst sagt inte förtjusta i ryssar och ryssland. Snudd på alla har äldre släktingar som gått åt i vinterkriget, VKII, Katyn m.m
Tyvärr så har allt för många här glömt bort att Finlands sak verkligen var vår en gång.

I stället så dyker de små trollen upp, här och var och förespråkar ett ryskt maktövertagande för att rädda oss från oss själva...hur korkade kan man bli? Om nu någon till äventyrs tror och vill det på riktigt så bör de betänka att ingen, alltså ingen, gillar en förrädare. Har man förrått något en gång så kan man göra det igen.
Sverige behövde/behöver Ryssland.
Till sist: Ursäkta men har har du tagit någon sorts medikamenter av misstag eller kanske än värre, välgrundat pga. behov?

[EDIT] Att det ska vara så svårt att trycka ned rätt tangenter?[/EDIT]

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det där är ju en rekreation av XS1000.
View attachment 508564

Va? :va Jo, nu ser jag. Dom tog bort två cylindrar, dubblade volymen på de två kvarvarande och lutade den ena av dem bakåt och den andra framåt. Och så modifierade dom vevaxeln så att bägge vevstakarna fick plats på samma vevtapp.

Klart och betalt, skitenkelt.

Eller så kanske du menar xv1000 tr1?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag säger bara... visualisera för ert inre en Xjell-kåpa, så VET ni vilken av dessa hojar Putin skulle smyga runt på i Sverige. Rätt färgmatchning för att smälta in i vårt dekadenta leverne. Det måste finnas en mening med att detta forum sedan länge lärt sig känna igen just denna färgsättning på mils avstånd.

Bifogat

• adf.jpg
    adf.jpg
    116.6 KB · Visningar: 9

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Va? :va Jo, nu ser jag. Dom tog bort två cylindrar, dubblade volymen på de två kvarvarande och lutade den ena av dem bakåt och den andra framåt. Och så modifierade dom vevaxeln så att bägge vevstakarna fick plats på samma vevtapp.

Klart och betalt, skitenkelt.

Eller så kanske du menar xv1000 tr1?
Jag pratar givetvis styling med guldbling.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Såg denna först nu.
Drönarsläppta laddningarna börjar bli ganska stora nu.
40 kg är vad denna pjäs väger.
Ukrainarna markerar målen dagtid med små drönare som släpper radiofyr och sen när det är mörkt så flyger de dit med en BabaYaga drönare och släpper den där 🤯

Ukr_4.jpg
Ukr_3.jpg
Ukr_1.jpg
Ukr_2.jpg

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum