Ska man vara orolig för Ryssland?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Synd att hela Europa inte är eniga om vem som ska ha hjälp, nu ska tydligen Slovakien stänga av strömmen till Ukraina.
Anledningen lär förmodligen vara att dom får gasleveranser från elaka gubben, som Ukraina har justerat ner eller av.
Den uppenbarligen ryssköpte Fico försökte på Putins uppdrag pressa Ukraina till att förlänga avtalet, men Ukraina har meddelat för flera år sedan att de inte kommer att förlänga det. Då säger Fico att Slovakien inte kommer att stötta Ukraina med elektricitet vid behov men chefen för elnätet gick tvärtom ut och sade att det kommer man visst att göra. Fico var sedan spårlöst försvunnen efter sitt Moskvabesök men har nu lokaliserats till ett svindyrt hotell i Vietnam, där en natt kostar nästan 7.000 euro. Dvs mer än en halv månadslön för Fico.

Vem betalar? Ja det får man förstås gissa…

Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Men är det inte solklart då? Några här i sverige är på Putins sida.

Sedan kan jag inte sluta tänka på alternativet, hur det vore ifall omvärlden inte bidrog till Ukrainas försvar, och lät ödet utvisa resultatet. Bara en fundering alltså, men det hade ju satt stopp för allt dödande och plågande. För det som händer är ju ingen riktig hjälp, det är ett utdraget lidande, och onödiga kostnader.
Finns tyvärr alltför många som tjänar på ett utdraget krig…vapenindustrin tex

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Moldavien anklagar Ryssland för att använda den strypta gastillförseln som ett politiskt vapen.
Samtidigt riktar Slovakien ilska mot Ukraina för att inte ha förnyat avtalet med ryska Gazprom."

"EU-kommission har ställt sig bakom Ukrainas beslut.
Men Slovakien kallar Ukrainas agerande för ”irrationellt”. Premiärministern Robert Fico har sagt att regeringen överväger åtgärder mot Ukraina, som bland annat innefattar stoppad eltillförseln till landet.
– Slovakien har haft ett ”kompispris” på gasen genom det här avtalet. Det är den största anledningen till ett högt tonläge. Man blir av med en väldigt fördelaktig deal,"

//DN

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Moldavien klarar sig nog, däremot "Transnistrien", dom håller på att frysa ihjäl nu.

Moldavien kan ju ta tillfället i akt och säga åt "Transnistrien" att slänga ut puttlers gubbar, och alla puttlervänliga gubbar och erbjuda regionen återinträde i Moldavien, mot att moldavien fixar gas/kol från annat håll till kraftverket som båda är ganska beroende av.

Det lär ska finnas enorma mängder ryzkt militärmateriel lagrat i "Transnistrien", som puttler hade tänkt använda mot Ukraina/övriga europa, men som blev avskuret IOM Ukrainakriget

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Moldavien klarar sig nog, däremot "Transnistrien", dom håller på att frysa ihjäl nu.

Moldavien kan ju ta tillfället i akt och säga åt "Transnistrien" att slänga ut puttlers gubbar, och alla puttlervänliga gubbar och erbjuda regionen återinträde i Moldavien, mot att moldavien fixar gas/kol från annat håll till kraftverket som båda är ganska beroende av.

Det lär ska finnas enorma mängder ryzkt militärmateriel lagrat i "Transnistrien", som puttler hade tänkt använda mot Ukraina/övriga europa, men som blev avskuret IOM Ukrainakriget
Moldavien har redan erbjudit Transnistrien att köpa gas till kraftverket, men Transnistrien har inte råd med det. Ryssland har tidigare gett gasen till dem.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Moldavien har redan erbjudit Transnistrien att köpa gas till kraftverket, men Transnistrien har inte råd med det. Ryssland har tidigare gett gasen till dem.

Jo, putte sponsrade hårt för att få behålla transnistrien, en strategiskt viktig bit mark för honom, och Moldavien hyser väl inga varma känslor för transorna efter det.

Man kan väl säga att alla som lierade sig med putte, i olika länder och av olika orsaker har anledning att skruva på sig nu...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag gissar att Trump kommer närma sig Putler framöver.
Och att vi kommer se en ökad "positivism" för Ryssland och Putler från håll som innan Ukraina varit pro Ryssland men som tonat ner retoriken i några år.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag gissar att Trump kommer närma sig Putler framöver.
Och att vi kommer se en ökad "positivism" för Ryssland och Putler från håll som innan Ukraina varit pro Ryssland men som tonat ner retoriken i några år.
Man vet aldrig med Trumpen, han tenderar att bli lite purken när folk inte ger honom respekt, och Putin har antagligen ljugit och gett honom ett par svinhugg nu när han försökt mäkla fred där. Mycket av vad Trump säger och gör just nu är för att ge sig själv en starkare startposition i eventuella förhandlingar med resten av världen, därför han pratar om höga tariffer med vänner och pratar snällt med ovänner, för att ha utrymme och hävarm, skulle jag tro.

Men det återstår väl att se. Sedan apropå det där med att Ryssland inte använder lika mycket pansar nu är ju åtminstone delvis för att de har lite sinande reserver, men det kan också vara ett tecken på att de håller tillbaka för att pressa nånstans när marken är frusen och att de håller på att samlar upp resurser inför det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Trump tror jag är en sån som ställer sig på vinnarens sida och det är väl tveksamt om det hjälper ryssen att USA överger Ukraina, sannolikt skulle det kanske bara leda till att kriget tar längre tid att avsluta.

Alternativ två är att Trump ökar stödet till Ukraina och kriget avslutas snabbt.

Men jag kanske lider av någon slags confirmation bias här.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Tänker lite på framtiden, och generationen som föds och växer upp under detta utdragna krig. Det blir inget vackert liv för dom stackarna. Tänker på mellanöstern och hur dom flesta verkar vara mentalt krigsskadade. Risken är att vi får en generation galningar som sedan hamnar på dom mest oväntade ställen med sina 'problem'.

Egentligen hela grejen med att faktiskt vita ryssar, dvs europeer, gör detta mot varandra, och att resten av EU hejar på med sina bidrag, sjukt va? Som att vi skulle ta tillbaka Danmark.

Människan är fantastisk. Att det ens funkar att övertyga folk att kriga så här idag. Innan kriget trodde dom säkert att dom skulle få dö av hjärtattack eller propp, eller nån kancer pga för mycket festande. Nej, du blir skjuten eller får en bomb i huvet .. av dom du tidigare var på semester hos!?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tänker lite på framtiden, och generationen som föds och växer upp under detta utdragna krig. Det blir inget vackert liv för dom stackarna. Tänker på mellanöstern och hur dom flesta verkar vara mentalt krigsskadade. Risken är att vi får en generation galningar som sedan hamnar på dom mest oväntade ställen med sina 'problem'.

Egentligen hela grejen med att faktiskt vita ryssar, dvs europeer, gör detta mot varandra, och att resten av EU hejar på med sina bidrag, sjukt va? Som att vi skulle ta tillbaka Danmark.

Människan är fantastisk. Att det ens funkar att övertyga folk att kriga så här idag. Innan kriget trodde dom säkert att dom skulle få dö av hjärtattack eller propp, eller nån kancer pga för mycket festande. Nej, du blir skjuten eller får en bomb i huvet .. av dom du tidigare var på semester hos!?
Vem är det som hejar på? Jag har nog missat det.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Lite halvroande youtuber pratar om Rysslands flotta och dess framtid. Han har en flera episoder lång serie där han pratar om Rysslands flottas historia med som är lite rolig.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Vem är det som hejar på? Jag har nog missat det.
Inte du uppebbarligen ;) , men "hejar" kanske inte var bäst ord, "håller på" vore kanske mer passande här.

Det är två läger. Dom flesta länderna vekrar hålla på Ukraina, Slovakien verkar vara lite kluvet, men ganska många i öst hejar på ryssland vet jag.

Jag hejar .. på den som vinner. Jag har den vinkeln på saken att man låter idioterna slåss för att senare se på när andra städar upp efter dom. Det är bara en onödig 'omväg' till ett slut på den utdragna katastrofen. Metoden är omodern idag när vi faktiskt kan samsas om saker utan att behöva döda varandra. Det finns gott om tuffa sporter för dom som gillar blod.

Men jag har dessvärre ingen totallösning på bråket så jag kan bara förundras och ha mina prioriteter. Jag följer nyfiket historien, trots att det här kriget mest blivit tjatigt. Och jag skiter i vem som vinner då båda är feta förlorare hur som helst.

Och för den som undrar var min medmänsklighet finns så kan jag säga att jag har en hel säck full, men ser ingenstans jag kan lägga den.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Väldigt få ryzzar är europeer, det var mest folk i St Petersburg och Kaliningrad som var någorlunda europeiska, men olika ledare har flyttat runt och utrotat folk i omgångar, så att det är väldigt blandat nu

Man lever någorlunda Europeiskt i storstäderna, Moskva, St Peter och i Kaliningrad, men inte ute på landsbygden och längre österut, och det är främst där putte hämtar kött till köttvågorna i Ukraina

En fjärdedel av ryzzarna saknar fortfarande toalett, och många som har toalett har asiatisk toalett modell hål i golvet

"Enligt Rysslands statistikmyndighet saknar 35 miljoner ryssar vattentoalett, 47 miljoner har inte varmvatten och 29 miljoner har inte rinnande vatten i huset."

Det är väl helt okej om det är så, men det är inte särskilt europeiskt

Starta Google maps och släpp den lilla gubben på valfri gata i en by öster om moskva och kolla om du tycker det ser europeiskt ut

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår