Ska man vara orolig för Ryssland?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Lavrov säger att Ukraina och Europa inte ska ha något att säga till om i "fredsförhandlingarna" som skall börja i Saudi Arabien.
Och att Trump är med på det (ej bekräftat).

Joråsåatte...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Lavrov säger att Ukraina och Europa inte ska ha något att säga till om i "fredsförhandlingarna" som skall börja i Saudi Arabien.
Och att Trump är med på det (ej bekräftat).

Joråsåatte...

Enligt Kreml är Ukraina inte ett legitimt land utan hör till Sovj… jag menar Ryssland. De har mycket sådant där trixande för sig.

Och så har de alltid hållit på, historiskt sett. Oavsett om de varit ett tsardöme, kommunistisk diktatur, kleptokratisk ”demokrati” eller kleptokratisk diktatur så har de alltid haft ett extremt imperialistiskt synsätt på sitt eget land och omvärlden; för att inte tala om synen på människovärde.

Därför är det ju väldigt svårt att förstå hur någon någonsin inte förstått vad Ryssland går för. Det är ju inte så att bockfoten skymtar under kappan utan hela skepnaden har ju varit framme för allmän beskådan i alla tider (utom möjligen lite grumlad 1991-1996).

Därför måste man också döma AfD, AfS och de ”alternativa” rörelserna både i Tyskland, Sverige och andra länder som inte klarar av att ta avstånd från Ryssland och/eller sprider deras narrativ. Antingen är de helt blinda, döva och saknar förstånd - eller så bär de faktiskt också bockfot och vill oss absolut inte väl.

Tyvärr tjänar hybridkrigföringen Ryssland väl, och är det någonstans ”vi varit naiva” så är det ju här.

Mvh

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Mästerstrategen Vance...

"If Vance hoped to persuade his audience, rather than simply insult it, he failed. Indeed, his speech backfired spectacularly, convincing many listeners that America itself is now a threat to Europe. In the throng outside the conference hall, a prominent German politician told me: “That was a direct assault on European democracy.” A senior diplomat said: “It’s very clear now, Europe is alone.” When I asked him if he now regarded the US as an adversary, he replied: “Yes.”"

"The most positive verdict I heard on the speech was that it was “puerile bullshit”"

"The Trump administration’s ideology means that, in important respects, it now feels more affinity with Putin than Volodymyr Zelenskyy. Putin is seen as a warrior fighting for his country and for conservative values; the Ukrainian is dismissed as a freeloader with all the wrong friends in Europe.""

"It is clear that the US can no longer be regarded as a reliable ally for the Europeans. But the Trump administration’s political ambitions for Europe mean that, for now, America is also an adversary — threatening democracy in Europe and even European territory, in the case of Greenland."

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då är förhandlingarna snart igång och spekulationerna över hur hårt Trump kommer kapitulera för Putin är i full gång.

Denna vore ju klart dålig ur ett svenskt perspektiv:

View attachment 510594
Det är väl dags för EU och Europa att lägga manken till. PErsonligen tror jag att USAs militärmakt är bättre att ha fräsch och redo när det brakar loss i Asien. EU borde kunna hantera Ryssland. Vi har en mångdubbelt större ekonomi, en mindre trasig industri och en fungerande vapenindustri (om än satt på sparlåga ett par årtionden) så vi borde kunna reda ut det.
Kina däremot, där tror jag EU är väldigt utklassade rakt över hela spelplanen, och får jag välja så tycker jag nog att det är bättre att använda USA där än här.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Intressant hur olika domen faller över Vance tal.

De som förstört Europa gillar inte att höra det.

Värt att notera:
Absolut ingen har invänt mot någon av Vance exempel, förutom Rumänien.

Så vi har politiker som straffar koranbränning och importerar miljontals islamister som mördar europeer men det de är upprörda över är att någon har fräckheten att peka på det hela.

Liberalismen från höger till vänster förstörde Europa, låt ingen skriva en annan historia oavsett vad som händer nu.

Miggen

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Åh nej jag har hittat en politisk diskussion på SH :rofl Bäst att inte ge sig in i den här slafsiga hallongrottan... eller? :hihi Men kort och gott enligt mig nej som svar på TS (Jämfört med att vara orolig för hjärt-kärlsjukdomar, tumörer, cancer eller liknande iaf). Enda någorlunda rimliga oron svenskar bör ha för ryssar är antingen om man åker en bra bit österut, alternativt om vi får en Oreshnik eller Osina eller nått kastade på oss :wiggle I det sista fallet blir det nog bara väldigt ljust först och sen väldigt mörkt :yoparty Nu ska jag fila på andra hoj-relaterade inlägg, glöm det här, allt gott! :glömdet

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Låt dem inte komma undan med detta, det är sjuklövern som sålt ut Europa, det är konservativa som kan rädda Väst.

1000046167.jpg

1000046170.jpg

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det märkligaste är ju annars att han börjar ge ut sina förhandlingspositioner i förväg vilket underlättar för Ryssland att förbereda sina krav så det definitivt inte behöver mötas på halva sträckan utan snarare att halva sträckan blir USAs utgångsposition.

Inte direkt det förhandlingsproffs som han älskar att ge sken av att han är.
Hans farsa Fred Trump var en duktig byggare och affärsman. Själv är han väl mest känd för sina misslyckade affärer, dra in pengar på namnet Trump och från TV som "programledare".

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det är väl dags för EU och Europa att lägga manken till. PErsonligen tror jag att USAs militärmakt är bättre att ha fräsch och redo när det brakar loss i Asien. EU borde kunna hantera Ryssland. Vi har en mångdubbelt större ekonomi, en mindre trasig industri och en fungerande vapenindustri (om än satt på sparlåga ett par årtionden) så vi borde kunna reda ut det.
Kina däremot, där tror jag EU är väldigt utklassade rakt över hela spelplanen, och får jag välja så tycker jag nog att det är bättre att använda USA där än här.
Men ska vi bli nått att räkna med och få fred är det kärnvapen som gäller.
Eller vad är värst Ryssland eller bli en Islamsk Lingonmonarki !
1739824330321.png
1739824799636.png

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag tror USAs plan är att tvinga Europa att ta ansvar för sin egen säkerhet.
Ja, den delen av planen är rätt tydlig. Samt att Trump ska hyllas som fredsmäklare.
Frågan är vad de har för planer för Ryssland. Det är oerhört svårt att förutse tycker jag.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Ja, den delen av planen är rätt tydlig. Samt att Trump ska hyllas som fredsmäklare.
Frågan är vad de har för planer för Ryssland. Det är oerhört svårt att förutse tycker jag.
Trump är nog nöjd med ett Icke angrepsavtal och delning av världen som Ribbentrop Molotov.
Sedan får Trump och Putin dela Nobels fredspris ! :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror inte vi skall vara allt för oroliga, det är inte långt mellan Ryssland och USA.
Så här ser i alla fall min sons jordglob ut.
1000046171.jpg

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska