Ska man vara orolig för Ryssland?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag skulle nog säga att Finland är ett av de länderna i Europa som är bäst byxade för om Ryssen börjar trampa över gränsen.
Dessutom har inte Ryssland varken materiel eller logistik för att hoppa på ytterligare ett land innan konflikten i Ukraina fryser, så tror nog att det går att vänta med att vara rädd tills det händer, men oroad är nog inte helt fel att vara.

Och om nu Ryssen trampar över gränsen i Finland hoppas jag innerligt att Sverige gör mer än sist...
Fan vet, Trumpen kanske skickar ett par Herkules med Jänkare slåss på Putins sida, om det behövs. Man vet ju inte med den.

Men det tror jag som tur är att han har fattigt med stöd för på hemmaplan, till och med rätt hårdnackade MAGA's borde tveka på sin idol där.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Givet vårt läge nära Ryssland, stora instabilitet i befolkningen, allvarliga inhemska problem på gränsen till inbördeskrig, förmåga att reta upp vår omvärld, fredsskadade befolkning och minimala försvar plus ingen ansvarskultur så tror jag verkligen vi är absolut sämst rustade att klara av något alls som har med strid att göra.
Ja, det kommer läggas skyddsstopp på alla former av strid och Arbetsmiljöverket kommer på inspektion och stoppar allt försvarsarbete som sker på någons arbetstid. Det är faktiskt helt orimligt att någon ska behöva skadas eller dö på jobbet, det måste alla förstå.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fan vet, Trumpen kanske skickar ett par Herkules med Jänkare slåss på Putins sida, om det behövs. Man vet ju inte med den.

Men det tror jag som tur är att han har fattigt med stöd för på hemmaplan, till och med rätt hårdnackade MAGA's borde tveka på sin idol där.
Får hoppas det! 👍
Är verkligen MAGA säkra på att dom vill stå på samma sida som kommunister?
Kalla Putin diktator gör inte så mycket, precis som Ulvhamne skrivit, har det blivit urvattnat.
Men KOMMUNISTER!??!!
Borde fan vara ett lätt beslut!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Får hoppas det! 👍
Är verkligen MAGA säkra på att dom vill stå på samma sida som kommunister?
Kalla Putin diktator gör inte så mycket, precis som Ulvhamne skrivit, har det blivit urvattnat.
Men KOMMUNISTER!??!!
Borde fan vara ett lätt beslut!
MAGAfolket brukar vara rätt bra på att påpeka att ryssarna inte är kommunister längre, och intressant nog hejade de på spektaklet med Zelensky nu senast.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vem var rasist i medelåldern?

Jo det var jättemånga som ville ha dem inte bara i Karelen utan i hela Finland.

I delar av Ukraina har de varit välkomna. I Georgien vet jag inte men utgår från att det finns någon typ av rysk minoritet där.

Det finns nog fler fransmän än finnar som vill bli anekterade av Ryssland så ifall det räcker med "jättemånga" så är den detaljen ett ickeproblem.
Och i Ukraina var det väl främst ryssar som Putin skickat dit som vill bli anekterade så det är väl bara att dom fortsätter med den metoden.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Inte helt säkert på att det är ett bra beslut? 🤔
De kan nog ha med sig sitt eget drivmedel om det behövs.
Nu är ju iofs den amerikanska flottan och dess försörjningsfartyg i ganska dåligt skick enligt vad som sagts sista tiden. Man har låtit den kapaciteten förfalla lite sista 10-20 åren. Men de löser nog det.
Samt USA är ju ändå inte så pigga på att försvara Europa längre.

1740855583169.png

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
De kan nog ha med sig sitt eget drivmedel om det behövs.
Nu är ju iofs den amerikanska flottan och dess försörjningsfartyg i ganska dåligt skick enligt vad som sagts sista tiden. Man har låtit den kapaciteten förfalla lite sista 10-20 åren. Men de löser nog det.
Samt USA är ju ändå inte så pigga på att försvara Europa längre.

View attachment 511251
To Lindsey Graham, who would suck Trump any time he could, fuck off! 🖕

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Inte helt säkert på att det är ett bra beslut? 🤔
Nej, det är ett aldeles fantastiskt dumt beslut, av någon som gör misstaget att tro att de bryr sig det minsta om vad någon annan tycker...

Ljuspunkten jag kan se i det här mörkret är att jag är helt övertygad om att gemene amerikan, även om de är trötta på att bekosta andras säkerhet (kanske med all rätt?), så ser de Europa som mer av en Allierad, och Putins Ryssland som mer av en Fiende. Varesig det är av demokratiska principer, eller som en restvara av kalla kriget.

Att då börja bete sig som att Amerikaner är en fiende kan endast göra det enklare att vända detta, för dem som vill göra så. Och det är det sista vi behöver.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Det är ett enskilt bolag, inte en hel nation. Ska Trump straffa Norge som nation för vad ett företag gör?
Har du hört Trump, snubben har ju världens ballong-ego (uppblåst och skört).
Dessutom är han varken resonlig eller intresserad av någon annans väl.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det finns nog fler fransmän än finnar som vill bli anekterade av Ryssland så ifall det räcker med "jättemånga" så är den detaljen ett ickeproblem.
Och i Ukraina var det väl främst ryssar som Putin skickat dit som vill bli anekterade så det är väl bara att dom fortsätter med den metoden.
Inget land har någonsin lyckats stormaktsinvadera och regera vad jag vet, inte sedan nazismen.
Ta över och förstöra ja, regera och omvända nej.
Den senaste framgångsrika invasionen var väl Grenada 1985?

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...