Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Planerar för massgravar i Göteborg – har 17 spadar

Typiskt Sverige att ha sjutton spadar men en miljon influencers. 😅
Det var längesen dögrävarna jobbade med spadar. Grävmaskiner är mycket snabbare.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jo men det tror jag att de kommer, inte så de är intresserade av att ta över tex Frankrike, vad skulle de göra med det? Sverige också tveksamt faktiskt, Finland självklart, för att inte tala om Baltikum.
Håller med SJP att alla självklart borde få ha fler vapen nu.

Varför skulle dom inte vilja ha Frankrike?
Det är väl däremot några hundra år framåt i tiden.

Gotland är väl självklart ur strategisk synpunkt, Norrland och Skåne är självklara måltavlor för en kleptokrat men kräver ju att han först tar Finland eller möjligen norra Norge, men Stockholm är väl förstås inte särskilt värdefullt.

Den enda frågan är väl hur tidslinjen skulle se ut om vi gör som Trump och Putin vill.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varför skulle dom inte vilja ha Frankrike?
Det är väl däremot några hundra år framåt i tiden.

Gotland är väl självklart ur strategisk synpunkt, Norrland och Skåne är självklara måltavlor för en kleptokrat men kräver ju att han först tar Finland eller möjligen norra Norge, men Stockholm är väl förstås inte särskilt värdefullt.

Den enda frågan är väl hur tidslinjen skulle se ut om vi gör som Trump och Putin vill.
Vad ska de göra med Frankrike eller Sverige? Installera någon rysk premiärminister och hålla Sverige i en järnhand? Vem ska hålla koll på oss och på alla fransmän? Finns ju inga att liera sig med här, vilket det fanns gott om på 50-80 talet. Samma i Frankrike och Polen.
I Ukraina har de en stor ryskspråkig minoritet som kan hjälpa till, möjligtvis i Baltikum också.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad ska de göra med Frankrike eller Sverige? Installera någon rysk premiärminister och hålla Sverige i en järnhand? Vem ska hålla koll på oss och på alla fransmän? Finns ju inga att liera sig med här, vilket det fanns gott om på 50-80 talet. Samma i Frankrike och Polen.
I Ukraina har de en stor ryskspråkig minoritet som kan hjälpa till, möjligtvis i Baltikum också.

Från Gotland kontrollerar man hela Bottenviken, Norrland har en jävla massa naturresurser vilket betyder mer pengar åt kleptokraten.

Inga svenskar lär ju finnas kvar sedan han bombat sönder allt tillbaka till stenåldern så det blir väl helt naturligt att fylla upp med ryssar för att gräva i gruvorna.

Frankrike lär ju som sagt var ligga några hundra år bort, och Iran, Irak lär väl komma långt före Frankrike för framtida ryska erövrare.

Språket är väl inget större problem heller? Det finns ju många länder som fungerar trots att de är flerspråkiga.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja men inte alla.

Varför skulle dom stanna? Det finns bara två saker som stoppar dom, det ena är världsherravälde och det andra är att Ryssland blir ihjälkrigat och därefter uppsplittrat i en hel jävla massa små länder och det senare kommer väl kanske inte stoppa någonting utan bara senarelägga tidslinjen med ett par 1000 år.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varför skulle dom stanna? Det finns bara två saker som stoppar dom, det ena är världsherravälde och det andra är att Ryssland blir ihjälkrigat och därefter uppsplittrat i en hel jävla massa små länder.
Som jag skrev tidigare vet de väl fan inte vad de ska göra med ett land där absolut ingen vill ha dem eller de aldrig varit.
De klarar ju inte ens av sitt eget land, tänk dem att försöka sköta EU, världshistoriens mest överbyråkratiserade maskin.

Hej jag heter Oleg, jag tar över här.
-Excusez moi?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Som jag skrev tidigare vet de väl fan inte vad de ska göra med ett land där absolut ingen vill ha dem eller de aldrig varit.
De klarar ju inte ens av sitt eget land, tänk dem att försöka sköta EU, världshistoriens mest överbyråkratiserade maskin.

Hej jag heter Oleg, jag tar över här.
-Excusez moi?

Ingen vill ha dem i Ukraina eller Georgien heller, Ingen ville ha dem i Finska karelen, det stoppade inte ett skit.

Inte heller att dom är dåliga på att sköta sitt land hindrar ju nåt, det är väl tvärtom så att de utan hjärna har mer motiv att utvecklas med hjälp av vapen istället. Det borde väl en rasist i medelåldern ha uppmärksammat.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tror att Ryssland kommer försöka erövra grannländer tills det fryser is i helvetet.
Ja, men jag tror att detta fan-jävla-tastiska guldtillfälle, att man kan göra det helt utan att behöva oroa sig för USA, och medans EU är tagna på sängen, är ett övergående fönster.
Och jag är Rädd, för att det är ett allt för bra läge att låta bli...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ingen vill ha dem i Ukraina eller Georgien heller, Ingen ville ha dem i Finska karelen, det stoppade inte ett skit.

Inte heller att dom är dåliga på att sköta sitt land hindrar ju nåt, det är väl tvärtom så att de utan hjärna har mer motiv att utvecklas med hjälp av vapen istället. Det borde väl en rasist i medelåldern ha uppmärksammat.
Vem var rasist i medelåldern?

Jo det var jättemånga som ville ha dem inte bara i Karelen utan i hela Finland.

I delar av Ukraina har de varit välkomna. I Georgien vet jag inte men utgår från att det finns någon typ av rysk minoritet där.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja, men jag tror att detta fan-jävla-tastiska guldtillfälle, att man kan göra det helt utan att behöva oroa sig för USA, och medans EU är tagna på sängen, är ett övergående fönster.
Och jag är Rädd, för att det är ett allt för bra läge att låta bli...
Jag skulle nog säga att Finland är ett av de länderna i Europa som är bäst byxade för om Ryssen börjar trampa över gränsen.
Dessutom har inte Ryssland varken materiel eller logistik för att hoppa på ytterligare ett land innan konflikten i Ukraina fryser, så tror nog att det går att vänta med att vara rädd tills det händer, men oroad är nog inte helt fel att vara.

Och om nu Ryssen trampar över gränsen i Finland hoppas jag innerligt att Sverige gör mer än sist...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag skulle nog säga att Finland är ett av de länderna i Europa som är bäst byxade för om Ryssen börjar trampa över gränsen.
Dessutom har inte Ryssland varken materiel eller logistik för att hoppa på ytterligare ett land innan konflikten i Ukraina fryser, så tror nog att det går att vänta med att vara rädd tills det händer, men oroad är nog inte helt fel att vara.

Och om nu Ryssen trampar över gränsen i Finland hoppas jag innerligt att Sverige gör mer än sist...
Finland och Polen skulle jag killgissa.

Sverige garanterat sämst, och vi kan nog utgå från att Sverige inte hjälper någon annan heller.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Finland och Polen skulle jag killgissa.

Sverige garanterat sämst, och vi kan nog utgå från att Sverige inte hjälper någon annan heller.
Mjaeh, tror nog Belgien och Nederländerna är sämre byxade än Sverige, men de har ju åas lite buffer. Sedan finns ju de fattiga länderna som Rumänien som också har lite kasst startläge. Sverige är inte sämst, vi har iaf inte tolat monterant ner allt, men vi har inte ett bra startläge ändå.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Enligt Sveriges Radio Ekot så menar många ukrainska bedömare att Zelensky gjorde rätt, men också att många tycker han gjorde fel.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Mjaeh, tror nog Belgien och Nederländerna är sämre byxade än Sverige, men de har ju åas lite buffer. Sedan finns ju de fattiga länderna som Rumänien som också har lite kasst startläge. Sverige är inte sämst, vi har iaf inte tolat monterant ner allt, men vi har inte ett bra startläge ändå.
Givet vårt läge nära Ryssland, stora instabilitet i befolkningen, allvarliga inhemska problem på gränsen till inbördeskrig, förmåga att reta upp vår omvärld, fredsskadade befolkning och minimala försvar plus ingen ansvarskultur så tror jag verkligen vi är absolut sämst rustade att klara av något alls som har med strid att göra.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...