Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Lite märkligt att sd väljare har högst försvarsvilja enligt en undersökning som svt gjort
Är väl helt självklart? Vilka skulle det annars vara?

Moderaterna?

"Är det här ett land som ägs av dem som har bott här i tre eller fyra generationer eller är Sverige vad människor som kommer hit mitt i livet gör det till att vara och utvecklar det till?"

1000047582.jpg

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"REPORTER: You focused on what Ukraine has to give up. What concessions will be demanded of Putin?
HEGSETH: Hmm. I would start by saying that the arguments that have been made that somehow sitting down at the table right now is making concessions to Vladimir Putin, I just reject that outright.

REPORTER: Yes, but every “peace talk” so far has been about what Ukraine has to give up – territory, NATO aspirations, sovereignty. So what exactly is Putin putting on the table?
HEGSETH: Well, I don’t think it’s fair to say that we’re just giving concessions to Putin.

REPORTER: Okay, is he pulling out the Russian troops? Paying reparations? Admitting war crimes? Or is his big “compromise” that he’s just taking less from Ukraine than he originally wanted?
HEGSETH: Look, negotiations require both sides to make sacrifices.

REPORTER: Yes, but only one side has launched a full-scale invasion. If a guy steals your house and offers to give you back half of your living room, that's not a "compromise" - that's a hostage deal.
HEGSETH: I just think it's time for diplomacy.

REPORTER: Diplomacy is great when both sides want peace. But when one side just wants a "pause" to recharge, that's not diplomacy - that's setting up for the next invasion.
HEGSETH: So you're saying no negotiations, just endless war?

REPORTER: No, I'm saying that a peace agreement where only one side makes sacrifices is not peace - that's a better saying for surrender.
[h/t Adam Z Najberg]"

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
"REPORTER: You focused on what Ukraine has to give up. What concessions will be demanded of Putin?
HEGSETH: Hmm. I would start by saying that the arguments that have been made that somehow sitting down at the table right now is making concessions to Vladimir Putin, I just reject that outright.

REPORTER: Yes, but every “peace talk” so far has been about what Ukraine has to give up – territory, NATO aspirations, sovereignty. So what exactly is Putin putting on the table?
HEGSETH: Well, I don’t think it’s fair to say that we’re just giving concessions to Putin.

REPORTER: Okay, is he pulling out the Russian troops? Paying reparations? Admitting war crimes? Or is his big “compromise” that he’s just taking less from Ukraine than he originally wanted?
HEGSETH: Look, negotiations require both sides to make sacrifices.

REPORTER: Yes, but only one side has launched a full-scale invasion. If a guy steals your house and offers to give you back half of your living room, that's not a "compromise" - that's a hostage deal.
HEGSETH: I just think it's time for diplomacy.

REPORTER: Diplomacy is great when both sides want peace. But when one side just wants a "pause" to recharge, that's not diplomacy - that's setting up for the next invasion.
HEGSETH: So you're saying no negotiations, just endless war?

REPORTER: No, I'm saying that a peace agreement where only one side makes sacrifices is not peace - that's a better saying for surrender.
[h/t Adam Z Najberg]"
Läste nånstans att Ryssland erbjudit USA att gräva jordartsmetaller på Rysk mark som betalning för ett fredsavtal. Inte lyckats hitta något mer om det, men det skulle ju vara något som ryssland "ger upp"... även om det är "rysk" mark i Ukraina.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Läste nånstans att Ryssland erbjudit USA att gräva jordartsmetaller på Rysk mark som betalning för ett fredsavtal. Inte lyckats hitta något mer om det, men det skulle ju vara något som ryssland "ger upp"... även om det är "rysk" mark i Ukraina.
Rysk tv har pratat om det. Men de pratar ju dagligen om att skicka kärnvapen mot Europeiska huvudstäder med.

Men det är ju tänkbart att det slutar med att Musk köper sällsynta jordmetaller till sina batterier från Ryssland framöver.

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72

Moderaterna?

"Är det här ett land som ägs av dem som har bott här i tre eller fyra generationer eller är Sverige vad människor som kommer hit mitt i livet gör det till att vara och utvecklar det till?"

Moderaterna?

View attachment 511506

Moderaterna?

Moderaterna?

View attachment 511506
Frågan var retorisk till L Mäkinen
Men jag glömde dem som var minst försvars villiga och det var mp väljare
Och för mig blir det dom som är mest putler vänliga

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
b389487291e6f6dbd09e25ad4153d062.jpg

Track record, sista 100 åren.

Mvh

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
"Vår beredskap är god!"

Anm:

Uttalandet gällde livsmedelberedskap. Under första världskriget rådde hungersnöd 1917-1918 även på vissa håll i Sverige (för att inte tala om Finland) och många hade fortfarande minnen av detta.

Många har misstolkat uttalandet som att det skulle gälla specifikt militär beredskap vilket inte var fallet vare sig materielmässigt eller ämnet för uttalandet.

Mvh

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Anm:

Uttalandet gällde livsmedelberedskap. Under första världskriget rådde hungersnöd 1917-1918 även på vissa håll i Sverige (för att inte tala om Finland) och många hade fortfarande minnen av detta.

Många har misstolkat uttalandet som att det skulle gälla specifikt militär beredskap vilket inte var fallet vare sig materielmässigt eller ämnet för uttalandet.

Mvh
Hur mycket av landets matbehov täcks av inhemsk produktion?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Frågan var retorisk till L Mäkinen
Men jag glömde dem som var minst försvars villiga och det var mp väljare
Och för mig blir det dom som är mest putler vänliga
Jag tror de som är minst försvarsvilliga är de som inte ens förstår frågan för de har bott här i 5-50 år utan att lära sig svenska.

Är det dem någon skall försvara? Tack men nej tack.

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Jag tror de som är minst försvarsvilliga är de som inte ens förstår frågan för de har bott här i 5-50 år utan att lära sig svenska.

Är det dem någon skall försvara? Tack men nej tack.
🤪 Dom räknade jag inte ens
Annars tycker jag dock gammalmodigt nog att är man medborgare så har man vissa förpliktelser gentemot landet
Men det är min syn på det kanske dumt å korkat men jag vill aldrig bli ett försvarslöst offer

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
🤪 Dom räknade jag inte ens
Annars tycker jag dock gammalmodigt nog att är man medborgare så har man vissa förpliktelser gentemot landet
Men det är min syn på det kanske dumt å korkat men jag vill aldrig bli ett försvarslöst offer
Jag skulle säga att samhällskontraktet är inte lika självklart som förut.

Vem försvarar vi och vilka värderingar?

Rensa upp, sedan pratar vi gemenskap.

Detta har folkpartiet gjort väldigt bra, splittrat hela väst. Försten som skyller på Putin tar på sig dumstruten

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!