Vi har fem ubåtar vars underrättelseförmågor och sensorer är hemliga, men en stor del av den militära världen är nog överens om att de är främst i världen inom ganska många områden. Var de opererar är hemligt, men så pass mycket vet jag att FM vet betydligt mer än vad som står i tidningen, men relation till främmande makt är ett politiskt område och därför kommuniceras väldigt lite utåt av vad vi vet eller inte samt hur vi fått reda på det.
Dessutom finns det med stor sannolikhet fasta sensorkedjor utlagda - av inte bara Sverige - men den frågan lär vi inte få något svar på förrän om 70 år.
Till och med ”Fisken” är ingenting som FM går ut med vad de åker på, om dessa insatser kan man däremot ofta läsa hos lettiska FM.
Jag är personligen ganska säker på att FM och de i övrigt som skall veta är fullständigt införstådda med vem som sprängde gasledningarna - samt även när och hur - men av olika skäl är det ingenting för allmänheten. Ryssland vet och ett antal länder runt Östersjön vet.
Dessa kabelbrott som nu verkar aktuella TROR jag hänger ihop med den övning som startar just idag, ungefär som drönarlarmen på Arlanda. Men det är jag det, jag kan som bekant ha jävligt fel.