Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Efter snart tre års krig med Biden så har Ukraina inte fått använda de här långdistansvapnen.

Mindre än två veckor efter att Donald Trump är vald till president så får de det.

Ändå blir storyn att det är Biden som är snäll. 🙃😅

Så hjärntvättat. 🫶🏻

Ahh, den fantastiska tiden när man kan skylla alla dåliga beslut på den avgående och alla bra beslut på den tillträdande, men vem är det egentligen som tar besluten NU?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ingen aning, men ytterst svårt att tro det
Mjaeh, det är väl mest en fråga om att alla andra är mycket sämre, men Sverige har ganska bred täckning med radar och annan övervakning. Men det är fortfarande besvärligt att hindra statssabotage av undervattensinstallationer.
Det skulle väl vara om vi börjar bryta mot internationell lag och hindrar alla från att färdas i svenskt nationalvatten utan en SB90 som vakar över dem.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Mjaeh, det är väl mest en fråga om att alla andra är mycket sämre, men Sverige har ganska bred täckning med radar och annan övervakning. Men det är fortfarande besvärligt att hindra statssabotage av undervattensinstallationer.
Det skulle väl vara om vi börjar bryta mot internationell lag och hindrar alla från att färdas i svenskt nationalvatten utan en SB90 som vakar över dem.
Det värsta som kunde hända Europa nu är sannolikt inte att Sverige bröt mot internationell lag.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tror du Sverige hade försökt?
Vi har fem ubåtar vars underrättelseförmågor och sensorer är hemliga, men en stor del av den militära världen är nog överens om att de är främst i världen inom ganska många områden. Var de opererar är hemligt, men så pass mycket vet jag att FM vet betydligt mer än vad som står i tidningen, men relation till främmande makt är ett politiskt område och därför kommuniceras väldigt lite utåt av vad vi vet eller inte samt hur vi fått reda på det.

Dessutom finns det med stor sannolikhet fasta sensorkedjor utlagda - av inte bara Sverige - men den frågan lär vi inte få något svar på förrän om 70 år.

Till och med ”Fisken” är ingenting som FM går ut med vad de åker på, om dessa insatser kan man däremot ofta läsa hos lettiska FM. 😂

Jag är personligen ganska säker på att FM och de i övrigt som skall veta är fullständigt införstådda med vem som sprängde gasledningarna - samt även när och hur - men av olika skäl är det ingenting för allmänheten. Ryssland vet och ett antal länder runt Östersjön vet.

Dessa kabelbrott som nu verkar aktuella TROR jag hänger ihop med den övning som startar just idag, ungefär som drönarlarmen på Arlanda. Men det är jag det, jag kan som bekant ha jävligt fel. :hihi

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vi har fem ubåtar vars underrättelseförmågor och sensorer är hemliga, men en stor del av den militära världen är nog överens om att de är främst i världen inom ganska många områden. Var de opererar är hemligt, men så pass mycket vet jag att FM vet betydligt mer än vad som står i tidningen, men relation till främmande makt är ett politiskt område och därför kommuniceras väldigt lite utåt av vad vi vet eller inte samt hur vi fått reda på det.

Dessutom finns det med stor sannolikhet fasta sensorkedjor utlagda - av inte bara Sverige - men den frågan lär vi inte få något svar på förrän om 70 år.

Till och med ”Fisken” är ingenting som FM går ut med vad de åker på, om dessa insatser kan man däremot ofta läsa hos lettiska FM. 😂

Jag är personligen ganska säker på att FM och de i övrigt som skall veta är fullständigt införstådda med vem som sprängde gasledningarna - samt även när och hur - men av olika skäl är det ingenting för allmänheten. Ryssland vet och ett antal länder runt Östersjön vet.

Dessa kabelbrott som nu verkar aktuella TROR jag hänger ihop med den övning som startar just idag, ungefär som drönarlarmen på Arlanda. Men det är jag det, jag kan som bekant ha jävligt fel. :hihi
Du må ha rätt i allt du skriver, men fakta är också att Sverige i modern tid aldrig reagerat fysiskt på en militär kränkning. Så vad vi teoretiskt kan men aldrig vågar göra, nja, inte så intressant.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du må ha rätt i allt du skriver, men fakta är också att Sverige i modern tid aldrig reagerat fysiskt på en militär kränkning. Så vad vi teoretiskt kan men aldrig vågar göra, nja, inte så intressant.
Vi har ju inte längre den militära styrkan att ens markera när det händer. Men Sverige har ju länge varit bland de främsta i världen på just signalspaning.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vi har ju inte längre den militära styrkan att ens markera när det händer. Men Sverige har ju länge varit bland de främsta i världen på just signalspaning.
Minns påsken 2015 (?), eller var det 2014?
Så skamligt.
För att inte tala om U137. 😃
Det är som repmånad fast på riktigt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kvällens aktuellt:
SVT pressar Ukrainas ambassadör rörande hur de skall gå med på fred med Ryssland, skamligt.

Skulle vara bra skönt att se en ukrainsk eller annan ulandsjournalist pressa oss om vi var ockuperade.

Ambassadören påstår att de kommer aldrig ge upp Krim.

Knepigt läge.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Minns påsken 2015 (?), eller var det 2014?
Så skamligt.
För att inte tala om U137. 😃
Det är som repmånad fast på riktigt.
Om du är på riktigt intresserad av det som hände runt U137 så finns det någon dokumentär om detta. Du kanske får en mer nyanserad syn på vad som gjordes och inte - och varför.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om du är på riktigt intresserad av det som hände runt U137 så finns det någon dokumentär om detta. Du kanske får en mer nyanserad syn på vad som gjordes och inte - och varför.
Har nog sett några genom åren, jag må vara ung men inte så ung att detta är okänt.

Vad vi hittar på efteråt är rätt ointressant.

Vi i Stockholm vet vad bombningar av Sovjetunionen och efterföljande förödmjukande åtlydnad innebär.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Har nog sett några genom åren, jag må vara ung men inte så ung att detta är okänt.

Vad vi hittar på efteråt är rätt ointressant.

Vi i Stockholm vet vad bombningar av Sovjetunionen och efterföljande förödmjukande åtlydnad innebär.
Som litet land placerat mitt i vägen för Rysslands eviga strävan att nå Atlanten så är vi alla medvetna om de styrkeförhållanden som rådde under lång tid skulle jag tro. Men tro inte för ett ögonblick att vi inte var beredda…

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år