Vad behöver man för hjälp av en ryss på en filippinsk busstation enligt dig?
Enligt mig kunde såna som han lätt rationaliseras bort. Du måste till att börja med förstå att han som utlänning inte ens har rätt att arbeta i landet.
Men det funkar lite annorlunda där, det finns inga skyltar vid ingången med pilar vart man ska gå och det springer istället runt en massa hjälpredor som guidar folk till rätt plats.
Sen hjälper dom gärna till med att bära dina väskor vare sig du vill eller ej och sedan tar dom lite "dricks" som betalning.
Jag håller alltid hårt i mina väskor på såna ställen.
Första gången jag anlände i Manila står det en tjomme vid bussen, tar mina väskor som jag på egen hand släpat runt halva jordklotet lyfter in dom i bussen och för de sekunderna arbete tyckte han att han skulle få 100 peso.
För att sätta proportionet så har jag träffat tjejer på marknaderna som har 200 peso om dagen i lön. Minimilönen är eg kring 500 peso men det finns ju ingen som kollar sånt.
100 peso är förvisso bara 20kr men såna som han förtjänar snarare en knogmacka. Och räknar man om det till timlön tjänar han ju mer än de flesta svenskar per timme.
Men det finns bra gubbar på hållplatserna också, i Digos som är staden nära där jag brukar vara så är det en gubbe som känner igen mig och vet vart jag ska så om han inte redan har några tjejer under sitt paraply så kommer han och håller sitt paraply åt mig som skydd mot solen eller regnet och han begär ingenting.